Een dagje grensgebieden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Een dagje grensgebieden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Een dagje grensgebieden

05 Februari 2008 | Thailand, Chiang Mai

Chiang Mai, 3 februari 2008

Vandaag via het hostel een tripje van een dag geboekt. Omdat we dan in een gebied kunnen komen, waar we zelf met public transport niet of niet makkelijk kunnen komen (of te veel tijd kost om er te komen...)

In het noorden van Thailand is er een drielandepunt met Birma (Myanmar) en Laos.
Via Chiang Rai gaan we naar dit grensgebied.
Het blijkt meer een dagje souveniershoppen te zijn...dat dan weer een beetje jammer is...maar ach, we zien gelukkig ook leuke dingen.

Het begint met een lange trip met een vol busje met 12 mensen naar een hot spring bij Chiang Rai. Stelt niets voor (vooral niet na het rotte-eieren-spektakel in NZ) en dus...alleen maar te doen om shops, shops, shops.

Weer een stuk rijden en dan naar een oude tempel. En weer...veel shops shops shops.

Dan naar het drielandopunt. Da's dan wel weer gaaf, want de landen worden van elkaar gescheiden door de Mekhong rivier, die we hier dus ook weer zien !

In een oogopslag zie je Birma en Laos terwijl we dus in Thailand staan.
Met een klein speedbootje Thaise stijl varen met 4 personen de Mekhong op naar Laos. En het is gaaf...!!! We zitten zelf zowat in het water, en die dingen zoefen hard over het water... en ik voorin krijg de meeste ingewanden massage !! wat drilt en dendert dat over de stroming...

En...we worden op Laose bodem afgezet !!!
Wel grappig, want je moet hier een kleine belastig betalen, en dan mag je hier een half uurtje rondlopen...om...jawel...te shoppen shoppen shoppen !! (Snake en scorpionwhiskey !)
Onze paspoorten hebben we niet bij, anders hadden we net als de meeste backpackers toch even dat stempeltje kunnen pakken !!! ;) (er zijn er zoveel die 'even Laos 3 dagen doen, en cambodja 3 dagen' mooi voor het paspoort...pfff. Maar...eerlijk is eerlijk, als ik mijn paspoort bij had gehad, had ik er dan toch wel een stempel in laten zetten...;))

Dan varen we over de mekhong nog even Birma binnen, en weer terug, langs een immens grote gouden buddha aan de rivier.
Dat was toch even een leuk uurtje.

Dan rijden we nog door naar het noordelijkste puntje van Thailand, Mae Sai. Het is de grens met Birma, en veel mensen doen hier even een visumtripje. Je krijgt bij Thailand binnenkomen een visa voor 30 dagen, dat je kunt verlengen door even de grens over te gaan, en weer terug te komen. Zo kun je dus voor langere tijd met dit soort visumtripjes in Thialand blijven.
En wat denk je... shops, shops, shops...

tot slot nog even dorpjes van 2 bergstammen bezoeken. Bij het eerst worden we afgezet bij shops...we lopen 10 minuten met wat uitleg rond, en eindigen weer bij..shops..
En in het volgende dorpje lopen we 10 minuten langs...shops...
Maar tja, hey, we zien dan ook wel 4 dames in traditionele klederdacht he !!

Dan weer via een lange maar prachtige bergweg terug naar Chiang Mai...
hmmm...
En het was nog wel een trip geboekt via ons ecofriendly hostel...Viel een beetje tegen dus. Maar och, ik heb genoten van alles wat ik heb mogen zien onderweg. En het commerciele, och, kan ik toch wat mensen gelukkig maken met een souveniertje ;) ;)

We etens avonds nog met Jarmila. En lopen dan over de sundaymarket. Een levendige eenmaalperweekse zondagavondmarkt....met...jullie raden het nooit...nog meer shops !!!
Oh oh oh, wat een dag voor iemand die niet van winkelen houdt...;)

Laos-Birma-en-Shop-kusjes
x

Facts en Figures:
Weer: lekker hete 30 graden
Eten: spaghetti, en tussen de middag een goed lunchbuffet, met flirtende en charmante israelissche oude mannen ;)
Slapen: same same

Hoogtepunt: speedboottochtje, met splash mekhong water in mijn gezicht...!

P.S. Shops zijn houten huisjes met souveniertjes...geen winkels als bij ons he

• 05 Februari 2008 - 16:40

Mir:

Hé Natasja,

als je over een tijdje bij ons komt eten, breng dan je paspoort mee, stempels zat hier ;-)

• 08 Februari 2008 - 15:56

Natasja:

Hahaha...dus ik mag nog steeds komen eten ?!