Trekkingdag 18 Ghandruk - Nayapul - Reisverslag uit Nayapul, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 18 Ghandruk - Nayapul - Reisverslag uit Nayapul, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 18 Ghandruk - Nayapul

17 Februari 2010 | Nepal, Nayapul

vrijdag 25 december 2009

Ruim een half uur voor de wekker word ik in het donkere kille kamertje wakker. Waar ik meestal lekker blijf liggen en soezen, sta ik vandaag maar op. De laatste ochtend, ik ben toch wakker, laat ik maar inpakken. Terwijl ik zo bezig ben hoor ik rond 6 uur buiten een soort alarm, auto of toeter? Nieuwsgierig open ik het beslagen raam en kijk in het donker naar buiten. Een diep en donker dal met af en toe een lampje. Daaronder uit het dal komt de muziek vandaan. Vreemd.
Als ik de andere kant opkijk, zie ik onverwacht in de heldere nacht witte reusachtige toppen. Wowww! Deze toppen waren gisteren in de wolken verborgen. Dit gaat nog geweldig worden!!

Ik maak me verder klaar om snel naar buiten te kunnen gaan voor een vroege zonsopkomst. En - believe or not - hoor ik dat goed? - diep uit het dal klinkt "On mani padme hum"!! Hahaha. Hoe is het mogelijk?! 18 dagen geen muziek, niet het rustige deuntje dat ik 2 jaar geleden overal kon horen... En nu, op de allerlaatste ochtend van de trek, waar ik onverwacht vroeg opsta, waar ik als verrassing nog omringd ben door prachtige bergen die langzaam purper kleuren... Als een kerstkadootje op deze vroege kerstochtend!!
Ongelooflijk en bijzonder. Toeval bestaat niet!

Kwart over 6 sta ik in mijn warme kleren buiten. Alleen. Klein. Nietig. Vredig. Gelukkig. Neuriend op de muziek, turend naar die prachtige majesteuze bergtoppen recht voor me die langzaam in het ochtendgloren licht worden. Zonnig. Onstuimig. Oppermachtig.
Ik besef dat dit de laatste keer zal zijn. Over een paar uur zit het er op. Maar nu is het nog een laatste keer heel heel heel erg genieten. Alleen. En dit moment is goud waard... het hoofd leeg, het hart vol. Dit is wat ik wilde bereiken. Dit is waarom ik hier ben... Het is goed zo!

Als Sancha na een half uurtje lachend buiten komt, geniet ik nog volop.
Prachtig zicht op Annapurna South (7219m), Hiun Chuli (6441m), Gangapurna (7454m), Annapurna III (7555m) en de Fishtail (6997m). Allen lijken dichterbij dan ooit.
Bijzonder dat we om al die toppen heen zijn gelopen. Ze van meerdere kanten hebben gezien, op deze 230 kilometer lange trekking.
Nu is pas echt goed te zien hoe bijzonder de Fishtail is! Zo mooi, zo massief, zo steil, met een sierlijke draai. De heilige berg, die niet beklommen mag worden... Hij ziet er ook onneembaar, onbeklimbaar uit!

Dan is het toch tijd voor het ontbijt. Inmiddels stralen de toppen vol in het licht. Wat een verrassing die gisteren in de wolken onzichtbaar was.
En wat een afscheid...

Want dat is het... Afscheid.
Na het ontbijt lekker in de zon, berg af. Nu niet meer in de bossen maar met uitzicht op de terrassen op de heuvels. We lopen door kleurige Gurung dorpjes. Geen andere trekkers, wel meer lokale mensen die omhoog lopen. En een laatste groep ezels. Dan wordt het na 2 uur vlak en zijn we terug bij de rivier die we stroomafwaarts volgen.
En dan, ineens, een checkpoint, brugje over, een lelijk modderig dorpje... en kleine auto's. Sancha begint de onderhandelingen voor een taxi naar Pokhara.... We zijn in Nayapul aangekomen, ons eindpunt, om 13 uur 's middags.
Zo plots, zo vreemd. Nog een laatste foto bij het allerlaatste checkpoint.
En met een heel onwerkelijk gevoel zit ik ineens in een auto, met mijn mannen, op weg naar Pokhara, weg uit de bergen...

Later zal blijken dat ik de bergen vanaf nu niet meer zal zien...
Dus vanmorgen was een echt - waardig - afscheid...
Het zit erop...
18 dagen gelopen, geklommen en gedaald....
Soms afgezien...
Vooral genoten...
The Annapurna Circuit volbracht!!!