Trekkingdag 17 Mangenkoth - Khutumsang - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 17 Mangenkoth - Khutumsang - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 17 Mangenkoth - Khutumsang

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

26 Februari 2011 | Nepal, Kathmandu

dinsdag 21 december 2010

Weer een paar uurtjes wakker gelegen vannacht. De nachten zijn weer te lang. Mijn slaapzak weer eens te heet, dus wat luchten. De gordijntjes aan de kant voor de mooie sterrennacht. Maar halverwege de nacht toch weer alles dicht, want een fikse wind komt opzetten en staat pal op het raam en zorgt voor koude tocht en wapperende gordijnen.
De ochtend is bij het opstaan fris, het toilet bevroren (hier wilde nie uitglijen haha) maar de stoof al lekker aan en heet! De kindjes van de familie rennen al gezellig door het huis... genieten met een mok heet water in de hand.

Tegen 9 uur weer op pad. De afdaling naar nog lagere gebieden. Het pad dat we volgen is geen pad meer, maar een uitgeholde landslide door al het stromend water dat hier in de moesson naar beneden stroomt. Het is flink naar beneden hobbelen en stuiteren. Af en toe zien we de bergen, maar het is een heiige ochtend zodat ze zich verstoppen in de mist.

Rond 11 uur rusten we even uit op een muurtje van een lodge onderweg. De zon is lekker, de wind komt uit de frisse hoek. We hebben een kleine week geen stroom gehad en Sancha zegt dat we hier batterijen op kunnen laden. Een beetje vreemd en we vermoeden dat deze pauzeplek even voor hem is zodat hij zijn gsm even snel kan opladen. We eten met vieren een snicker en zien Saila even later wat kleren gaan wassen. Huhh dat is nog meer raar. Waarom doet ie dat straks niet? Dan blijkt na een half uurtje uitrusten dat dit de plek is waar we vandaag zullen blijven! Huhhh?!? Op het programma stond een dag van 5 uurtjes lopen. En nu zijn we er al na 2 uurtjes! Blijkt dat we gisteren verder zijn doorgelopen en we nu dus extra uurtjes rust hebben. Even slikken, want ik ben van vorig jaar toch heel wat zwaardere dagen gewend.
Nou ja, dan maar een beetje vakantie en met een mooi boek een middagje in het zonnetje doorbrengen! Ook niet erg!! hahaha
Maar eerst genieten van een lekkere warme douche! Eindelijk... na 6 dagen! Joehoe!!! Haren wassen, kleren wassen. En laten drogen in de zon.

Het zicht op de bergen is ons ontnomen, de heiige lucht is overgegaan in wolken die de bergen omringen. Tegen zonsondergang laten ze zich gelukkig weer even zien om mooi roze en paars te kleuren.

Vandaag was een gelukkige dag voor Saila! Onderweg had hij bereik op zijn gsm en had een bezorgd telefoontje. Een volgend telefoontjes was echter heel gelukkig. En we keken hem nieuwsgierig aan. Toen hij uitgebeld was vertelde hij dat hij zijn vrouw aan de lijn had gehad en zo blij was!!! Ze hebben elkaar 1 keer per maand aan de telefoon, en vandaag was zo'n telefoontje. Hij straalde helemaal!!! Hij blij, ik blij. Saila happy, Didi happy!!! Hoe anders is zijn leven met het onze...

De avond is heerlijk. De ruimte wat saai met kil spaarlampenlicht. De stoof echter goed. En hout in overvloed! De Nepalese puber blijkt een wonderbaarlijke kok die voor ons de heerlijkste pasta maakt van vers pastadeeg en verse tomatensaus! Nog lekkerder dan in een italiaans restaurant! Om de kom er bij uit te likken... Heeeeerlijk!
En de vitaminen van al de verse ingredienten stromen door mijn lijf!

Als ik na het eten even naar buiten ga valt mijn mond open... Ik kijk recht uit op de bergen en zie een plaatje zoals in een tekenboek of schilderij... De wolken zijn opgelost, de witte bergtoppen lichten op in het donker. De maan, zo groot als ik em nog nooit gezien heb, de volle maan die boven de bergen omhoog komt! De donkere silhouet van 2 bergpieken die in de maan valt! Wat een moooooooi gezicht! Mijn hartje slaat over en ik roep snel de jongens. Wat bijzonder! En van zo'n korte duur. Het moment is snel voorbij. Maar nog genieten van de volle grote maan in nog zacht licht. En met, zoals de Japanners zeggen, het op de achterpootjes zittende konijntje met de flapoortjes naar achtergestoken. Zoals je met een beetje fantasie in de schaduwen van de kraters op de maan kunt zien... Zucht...
En afvragend of jullie thuis deze prachtige maan over een paar uurtjes ook zo mooi zullen zien opkomen... Speciale gedachten...

Happy-Saila-kusjes

Statistics