Bubbels blazen !! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Bubbels blazen !! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Bubbels blazen !!

03 November 2011 | Tanzania, Dodoma

woensdag 19 oktober

Oef, de tijd tikt nu ineens toch wel heel hard weg! Woensdag alweer. Aan de laatste dagen bezig...

Vanmorgen om 6 uur op. Voor de sunset én voor duiken! Om 7 uur moet ik er al zijn! In verband met de getijden - en dus met vloed - kunnen we nu alleen 's morgens door het kanaaltje varen dat hier in het rif gemaakt is... Raar om om 7 uur al bij een duikschool te staan, de zon nog maar net aan de hemel, en dan toch al een graad of 25. Hihihi.

Deze keer met Buccaneer Diving, een duikschool in Paje! Een stuk goedkoper dan de duikschool waar Regina gedoken heeft en ik mijn refreshment heb gedaan (nu al weer 2 weken geleden!). Alhoewel kwaliteit en veiligheid voor mij wel belangrijker zijn dan de prijs, heb ik een goed gevoel bij deze school. (Achteraf zelfs nog beter dan de andere!) Saskia (die zelf divemaster is) heeft de duikschool mee gecheckt en ook hun materiaal is in uitstekende conditie.

In het begin tuurlijk weer even wennen. Maten doorgeven, spullen in orde maken, en tas sjouwen. En naar de briefing. Wycliffe is de manager hier en de duikinstructeur. Hij is een grote kerel uit Kenia. En bijzonder is dat blijkt dat al het personeel locals zijn! Ik vind dat echt gaaf! Heel mooi dat de lokale mensen ook de kans hebben op zo'n banen! Vaak zie je in dit soort landen dat de locals alleen mogen helpen op de boot. Zelf duiken is er niet bij, laat staan divemaster of instructeur zijn. Hier dus wel! En ze blijken kei goed en professioneel!

Mijn divemaster is Abdallah, een echtpaar uit scandinavia duikt met ons, en ik zal buddy-en met Lorenzo... en gladogende italiaan. Heb ik dat. Zo'n showbinkje. Hahaha. Uiteindelijk blijkt hij een aardige gast en een goede buddy!

De planning is 2 duiken te maken buiten het Jambiani rif. De open zee op. We zijn met 8 gasten. Wycliffe met 4 duikers, Abdallah met 4 duikers. Spullen naar de boot, en varen maar! Altijd lekker die bootrritjes! En iedereen staat verstelt van de prachtige kleuren van het water. En al zo vroeg in de ochtend!
Buiten het rif is het water donkerder en oef, het golft flink! Lekkere goeie ocean swells!! En daartussen zien we de eenzame houten vissersbootjes. De houten badkuipjes met hun draagarmpjes met 1 vissertje erin. Oef, en dat tussen de golven hier...

Tijd voor de eerste duik! Op de rand zitten en achterover tuimelen... altijd lekker!
En hoewel ik van te voren zonne zekere ben met alles checken, voelt het in het water altijd meteen super relaxted! Al drijvend tussen de golven totdat iedereen klaar is voor het signaal om naar beneden te gaan...

Onder ons is de koraalbodem meteen goed zichtbaar. Vlak met verderop een rand waar de bodem ophoudt en waarvan je weet dat daar een koraalwand recht naar beneden is. Zo diep gaan wij echter niet... ;)
We zitten al snel op 18 meter en voelen een lichte stroming, een driftduik. Het zicht wel 25 meter. De watertemperatuur op 18 meter: 26 graden. Niet slecht... :D
Mijn eerste indruk van het koraal is dat ik wel es indrukwekkender gezien heb. Maar tijdens de duik wordt het steeds mooier en mooier. Veel paars hier in het water. Vis is er relatief weinig. Maar toch weer lekker om in zo'n tropisch aquarium te zwemmen en de bubbels langs je oren te horen terwijl je langzaam in en uit ademt...

Tijdens de duik blijkt de ene man al na 30 minuten door zijn lucht heen te zijn! (Bij 50 bar geef je het teken aan de divemaster zodat je nog genoeg lucht heb om naar boven te gaan met de vereiste safetystop.) Zoals in de briefing afgesproken begeleidt de divemaster de duiker terug omhoog. Wij blijven op de bodem terwijl hij ons in de gaten houdt en even later weer bij ons is. Nog geen 10 minuten later is het de beurt van de vrouw. Hup, ook zij naar boven. En maken wij onze duik af.
Een duik van 50 minuten, mijn meter op 21 meter diepte, mijn fles nog 70 bar. Goed.

Tussen de duiken zit een kleine 40 minuten voordat we de tweede duik doen. Ondertussen lekker dobberen en wat fruit eten. Het golft echter als een gek en de helft is zeeziek! Dus iedereen wil weer snel duiken, dan ben je het zeeziekgevoel namelijk meteen kwijt. Ik heb wonderbaarlijk nergens last van.

We varen een stukje naar een andere duikplek voor de tweede duik. Lorenzo gaat deze keer niet mee, dus buddy ik met Abdallah. De koraaltuin is hier nog mooier. Mooie opstaande koraalformaties. En veeeel meer vissen. In alle tropische soorten en kleuren!! Wat is het toch altijd prachtig!

Na 50 minuten zit de duik er weer op - de man is alweer na een half uur omhoog gemoeten - terug op de boot. En varen we terug. Lekker op de punt in de zon en verstelt staan van de bijna onwerkelijke lichtblauwe kleuren van het water om ons en onder ons... Jep. Life is good!!!! :D :D

Rond lunchtijd zijn we terug aan de kust en vullen we de logboeken in met de vis- en koraalkaart.
Wat?? Hebben jullie hier ook een Stingray City?? En Wycliffe legt uit dat ze inderdaad een duikplek binnen het rif hebben waar veel stingray's te zien zijn. Hmmm, ik zou eigenlijk maar 1 dag duiken... maar wil eigenlijk wel es stingrays zien!! We spreken af dat ik em bel als ik deze duik toch nog wil maken.

En vrolijk en gelukkig, amazed bij het prachtige strand en water loop ik naar Paje by Night voor de lunch en om mijn logboek op het gemakske in te vullen!