Sneeuwstorm treft Annapurna - Reisverslag uit Helmond, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Sneeuwstorm treft Annapurna - Reisverslag uit Helmond, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Sneeuwstorm treft Annapurna

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

23 Oktober 2014 | Nederland, Helmond


Vorige week het bericht van de sneeuwstorm die het gebied van de Annapurna trof. Op de vroege donderdagochtend hoorde ik het. Lawines en zware sneeuwval veroorzaken drama in Annapurna. Doden en veel vermisten. Ik stond versteld …

Annapurna. Het gebied dat ik goed ken. Het gebied waar ik 4 jaar geleden 3 weken liep. Ik ken de omstandigheden. Ik ken de bergen daar, de dorpjes, de mensen en de kou. Maar niet dit extreme weer. Gelukkig.

Met grote verbazing volgde ik de nieuwsberichten. Verbaasd omdat ons nieuws in het begin alleen melding maakte van de internationale slachtoffers en vermisten. Bergbeklimmers en bergwandelaars. Natuurlijk, ik betreur deze slachtoffers. Mensen zoals ik met een passie voor bergen. Maar geen nieuws over de lokale bevolking. Niets over de gidsen, de dragers, de dorpjes en de mensen die daar leven. Alsof alleen de levens van de westerlingen ertoe doen. Hoe bizar en hoe eenzijdig.

Inmiddels is er meer bekend. Ook over de lokale bevolking. 41 mensen zijn in totaal om het leven gekomen, 20 Nepalezen en 21 buitenlanders. Honderden mensen konden worden gered. Het was de grootste reddingsoperatie in de Nepalese geschiedenis.

Bezorgd was ik ook. Bezorgd om Sancha en Saila, mijn gids en drager op mijn trekkings in 2009 en 2010. Een mail naar mijn agent in Nepal gaf snel duidelijkheid. Saila verblijft in Maleisië voor werk. Sancha was met een groep in het gebied van Manaslu. Niet ver er vandaan, maar wel veilig. Gelukkig!
Hij was blij te melden dat er geen slachtoffers onder zijn mensen waren.

Ben ik nu bevreesd voor mijn trekking voor volgende maand? Nee. Ik heb vertrouwen. Na 3 trekkings in de Himalaya weet ik het meestal goed gaat. Meestal, behalve deze keer. Natuurlijk, de bergen en omstandigheden zijn onvoorspelbaar. Maar zoals goede vriend Geert zegt, het is nog altijd gevaarlijk bij ons in het verkeer. Je kunt alleen maar zo goed mogelijk voorbereid zijn, met het beste materiaal en de beste begeleiders.

Met gedachten aan de lokale bevolking in dit gebied.

Kusjes
Natasja


http://nos.nl/artikel/712370-nepal-strenger-voor-bergbeklimmer.html


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 699
Totaal aantal bezoekers 517622

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: