Sneeuwstorm treft Annapurna - Reisverslag uit Helmond, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Sneeuwstorm treft Annapurna - Reisverslag uit Helmond, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Sneeuwstorm treft Annapurna

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

23 Oktober 2014 | Nederland, Helmond

Vorige week het bericht van de sneeuwstorm die het gebied van de Annapurna trof. Op de vroege donderdagochtend hoorde ik het. Lawines en zware sneeuwval veroorzaken drama in Annapurna. Doden en veel vermisten. Ik stond versteld …

Annapurna. Het gebied dat ik goed ken. Het gebied waar ik 4 jaar geleden 3 weken liep. Ik ken de omstandigheden. Ik ken de bergen daar, de dorpjes, de mensen en de kou. Maar niet dit extreme weer. Gelukkig.

Met grote verbazing volgde ik de nieuwsberichten. Verbaasd omdat ons nieuws in het begin alleen melding maakte van de internationale slachtoffers en vermisten. Bergbeklimmers en bergwandelaars. Natuurlijk, ik betreur deze slachtoffers. Mensen zoals ik met een passie voor bergen. Maar geen nieuws over de lokale bevolking. Niets over de gidsen, de dragers, de dorpjes en de mensen die daar leven. Alsof alleen de levens van de westerlingen ertoe doen. Hoe bizar en hoe eenzijdig.

Inmiddels is er meer bekend. Ook over de lokale bevolking. 41 mensen zijn in totaal om het leven gekomen, 20 Nepalezen en 21 buitenlanders. Honderden mensen konden worden gered. Het was de grootste reddingsoperatie in de Nepalese geschiedenis.

Bezorgd was ik ook. Bezorgd om Sancha en Saila, mijn gids en drager op mijn trekkings in 2009 en 2010. Een mail naar mijn agent in Nepal gaf snel duidelijkheid. Saila verblijft in Maleisië voor werk. Sancha was met een groep in het gebied van Manaslu. Niet ver er vandaan, maar wel veilig. Gelukkig!
Hij was blij te melden dat er geen slachtoffers onder zijn mensen waren.

Ben ik nu bevreesd voor mijn trekking voor volgende maand? Nee. Ik heb vertrouwen. Na 3 trekkings in de Himalaya weet ik het meestal goed gaat. Meestal, behalve deze keer. Natuurlijk, de bergen en omstandigheden zijn onvoorspelbaar. Maar zoals goede vriend Geert zegt, het is nog altijd gevaarlijk bij ons in het verkeer. Je kunt alleen maar zo goed mogelijk voorbereid zijn, met het beste materiaal en de beste begeleiders.

Met gedachten aan de lokale bevolking in dit gebied.

Kusjes
Natasja