Gokyo Meren en Everest Base Camp - Reisverslag uit Helmond, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Gokyo Meren en Everest Base Camp - Reisverslag uit Helmond, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Gokyo Meren en Everest Base Camp

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

25 November 2014 | Nederland, Helmond

Op mijn vierde trekking in de Himalaya keer ik terug naar het gebied van de Mount Everest. Het gebied waar ik in 2007 mijn eerste trekking liep in 12 dagen. Nog nooit in de bergen geweest zag ik toen Mount Everest. Een magisch moment!
Alhoewel in hetzelfde gebied, zal mijn trekking heel anders zijn, en loop ik slechts 2 dagen dezelfde route als in 2007.

Mijn trekking start in het plaatsje Jiri op 1950 meter. Na een week kom ik langs het kleine bergvliegveldje Lukla op 2800 meter. De tocht vervolgt naar de Gokyo meren op 5000 meter. Daar hebben we ook zicht op de gigantische Ngozumpa Gletsjer. Een zware afdaling, oversteek en stijging naar de berg Kala Patar. Met 5550 meter het hoogste punt van de trekking en hét uitkijkpunt op Mount Everest (8850 meter). De tocht gaat verder naar Everest Base Camp op 5300 meter. Een magische plek waar de ultieme dromen van bergklimmers uitkomen, in duigen vallen, of fataal aflopen. Daarna dalen we af naar Lukla om van hieruit terug naar Kathmandu te vliegen.

Op deze vierde trekking ga ik weer alleen. Zonder vrienden en bekenden, zonder reisgroep en reisleider. Alleen, met een sherpa en een drager. Een bewust gekozen uitdaging. Goed voorbereid en in de tussenliggende jaren veel bijgeleerd over de bergen.
Mezelf opnieuw iets bewijzen? Misschien.
Maar vooral, terug genieten… de puurheid van de bergen, de zuiverheid van de lucht, de nietigheid van de mens.

Het zal pittig zijn, het zal zwaar zijn, maar het zal ook machtig zijn!
Het gaat weer beginnen… ontdekken!
Ik ben er weer klaar voor!

Bijna-zover-kusjes
Natasja

• 25 November 2014 - 23:27

Lodewijk:

Succes! Hopelijk gaat alles nu naar wens!

• 26 November 2014 - 08:12

Wendy:

Lieverd, te gek! Het is eindelijk zo ver

• 26 November 2014 - 08:43

Inge: