Oude bekenden! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Oude bekenden! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Oude bekenden!

Door: Nattasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

03 Februari 2015 | Nepal, Kathmandu

vrijdag 28 november 2014

Ik word naar mijn hotel gebracht aan de rand van Thamel, dé toeristenwijk van Kathmandu en een druk maar gezellig doolhof van hostels, winkeltjes, restaurantjes.
Eerst naar mijn kamer. Een kleine kamer met 2 losse bedden, een simpele maar schone badkamer, en een muffe poetslucht. Een blauwe plek op mijn wang en vermoeide ogen in een wit gezicht lachen me in de spiegel toe.

Topgay, mijn Nepalese reisagent, wacht beneden in de tuin op me. Wat leuk om hem weer te zien! Voor de vierde keer doen we samen zaken. Met een kop thee praten we uitgebreid bij en maken de papieren in orde.
We praten onder andere over zijn Tibetaanse afkomst. Zijn ouders zijn uit Tibet gevlucht toen hij nog een klein kind was. Zelf herinnert hij er niets van. Vanuit Nepal werd hij naar een Zwitserse school in India gestuurd, daar kreeg hij les. Hij zegt dat dit zijn geluk is waardoor hij nu een goede baan heeft. Ik vertel over het bezoek van de Dalai Lama aan Nederland en dat ik zijn lezing bijgewoond heb. Hij geniet van de foto’s op mijn telefoon.

We praten over de tragedie in het Annapurna gebied afgelopen oktober, over al die mensen die daar om het leven zijn gekomen. Gelukkig geen personeel van zijn bedrijf, maar verhalen te over. Hoe mensen nog steeds vermist worden. Om het leven gekomen, maar pas gevonden worden als in het voorjaar de sneeuw smelt. De meeste slachtoffers waren van Israëlische afkomst. Zij staan er om bekend zo goedkoop mogelijk op trekking te willen gaan. Ze besparen op gidsen en vaak ook op dragers en trekken er veelal alleen op uit. Zij zijn gaan lopen in een sneeuwstorm, zij wisten te weinig en hebben verkeerde inschattingsfouten gemaakt.

En we praten over de tragedie op Everest afgelopen voorjaar waarbij zoveel sherpa’s om het leven zijn gekomen en de (korte) staking die daarop volgde. (Zie het artikel “Een berg in rouw” bij mijn eerdere berichten.) De bergwereld was hard dit jaar.

Dan sluit Sancha aan. Mijn trouwe gids van vorige jaren! Hij is niets veranderd. We gaan weer samen op trekking. Echter mijn andere bergmaatje drager Saila zal er niet bij zijn. Hij is wel weer terug van werk in Malaysië voor het trekkingseizoen. Weer op trekking is hij echter 2 keer ziek geworden door de hoogte. Hij is er niet meer aan gewend en werd naar beneden gestuurd. Wat klote moet dat voor hem zijn. Hij gaat nu terug naar Malaysië.

Morgen komt Topgay mijn trekkingpas brengen en zie ik hem opnieuw. Sancha en mijn nieuwe drager zie ik de dag erna bij het vertrek naar de bergen!

Weerzien-kusjes
Natasja