Oude bekenden! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Oude bekenden! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Oude bekenden!

Door: Nattasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

03 Februari 2015 | Nepal, Kathmandu



vrijdag 28 november 2014

Ik word naar mijn hotel gebracht aan de rand van Thamel, dé toeristenwijk van Kathmandu en een druk maar gezellig doolhof van hostels, winkeltjes, restaurantjes.
Eerst naar mijn kamer. Een kleine kamer met 2 losse bedden, een simpele maar schone badkamer, en een muffe poetslucht. Een blauwe plek op mijn wang en vermoeide ogen in een wit gezicht lachen me in de spiegel toe.

Topgay, mijn Nepalese reisagent, wacht beneden in de tuin op me. Wat leuk om hem weer te zien! Voor de vierde keer doen we samen zaken. Met een kop thee praten we uitgebreid bij en maken de papieren in orde.
We praten onder andere over zijn Tibetaanse afkomst. Zijn ouders zijn uit Tibet gevlucht toen hij nog een klein kind was. Zelf herinnert hij er niets van. Vanuit Nepal werd hij naar een Zwitserse school in India gestuurd, daar kreeg hij les. Hij zegt dat dit zijn geluk is waardoor hij nu een goede baan heeft. Ik vertel over het bezoek van de Dalai Lama aan Nederland en dat ik zijn lezing bijgewoond heb. Hij geniet van de foto’s op mijn telefoon.

We praten over de tragedie in het Annapurna gebied afgelopen oktober, over al die mensen die daar om het leven zijn gekomen. Gelukkig geen personeel van zijn bedrijf, maar verhalen te over. Hoe mensen nog steeds vermist worden. Om het leven gekomen, maar pas gevonden worden als in het voorjaar de sneeuw smelt. De meeste slachtoffers waren van Israëlische afkomst. Zij staan er om bekend zo goedkoop mogelijk op trekking te willen gaan. Ze besparen op gidsen en vaak ook op dragers en trekken er veelal alleen op uit. Zij zijn gaan lopen in een sneeuwstorm, zij wisten te weinig en hebben verkeerde inschattingsfouten gemaakt.

En we praten over de tragedie op Everest afgelopen voorjaar waarbij zoveel sherpa’s om het leven zijn gekomen en de (korte) staking die daarop volgde. (Zie het artikel “Een berg in rouw” bij mijn eerdere berichten.) De bergwereld was hard dit jaar.

Dan sluit Sancha aan. Mijn trouwe gids van vorige jaren! Hij is niets veranderd. We gaan weer samen op trekking. Echter mijn andere bergmaatje drager Saila zal er niet bij zijn. Hij is wel weer terug van werk in Malaysië voor het trekkingseizoen. Weer op trekking is hij echter 2 keer ziek geworden door de hoogte. Hij is er niet meer aan gewend en werd naar beneden gestuurd. Wat klote moet dat voor hem zijn. Hij gaat nu terug naar Malaysië.

Morgen komt Topgay mijn trekkingpas brengen en zie ik hem opnieuw. Sancha en mijn nieuwe drager zie ik de dag erna bij het vertrek naar de bergen!

Weerzien-kusjes
Natasja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 517542

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: