Trekkingdag 6 Bupsa – Surke - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 6 Bupsa – Surke - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 6 Bupsa – Surke

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

27 Februari 2015 | Nepal, Kathmandu

zaterdag 6 december 2014

Na mijn appelpannenkoek laten we de beentjes weer werken. Het is goed fris deze ochtend en mijn neus loopt als een gek. Mijn hoofd voelt als een wattenhoofd. Een verkoudheid die ik echt niet kan gebruiken op de trek.
We stijgen aan de schaduwzijde en voor het eerst heb ik flinke koude handen. Moet er aan denken mijn handschoenen morgen in mijn rugzak te stoppen. Bij de hand. Nadat we zo’n 600 meter gestegen zijn daalt het pad geleidelijk en volgen we de hoogtelijn zo tussen 2600 en 2800 meter. Nog steeds in de schaduw.

Een erg hobbelig nat pad slingert een nauwe zijvallei in. Soms overhangt een grote rots het pad waar we onderdoor lopen. Het is een pad dat nooit de zon ziet. De berm is bevroren en de vorst maakt fraaie vormen. Af en toe hebben we zicht op Numbur (6959m), stralend in de zon. Eindelijk komen we via een bruggetje aan de zonnekant wat stukken beter voelt! We komen bij onze lunchplek in Paiya (2730m). Lekker in de zon met prachtig uitzicht door de groene smalle vallei.

Na de lunch vervolgen we onze weg naar Surke. Beneden ons in de nauwe vallei komen de rivier Dudh Kosi en een zijrivier vanaf Numbur samen bijeen en persen zich door de nauwe kloof op de bodem van de vallei. De kloof en rivieren zien we niet maar het vallende water is hoog te horen. Geweldig!
Al snel hebben we richting het noorden zicht op de dorpen Lukla en Namche. Het beruchte kleine vliegveld van Lukla op 2800 meter. Wij lopen de Everestvallei in, maar veel mensen vliegen via Lukla in om tijd te besparen. Zo ik ook in 2007. Het is een van de gevaarlijkste vliegvelden van de wereld en de piloten die af en aan vliegen zijn hier goed op getraind. Zo dichtbij Lukla vliegen deze vliegtuigjes door de vallei op ooghoogte aan ons voorbij.

Namche ligt in de verte en is over een paar dagen ons rustpunt. Boven Namche ligt de heilige berg Khumbi Yul Lha (5761m) die niet beklommen mag worden. Zonder sneeuw oogt hij grijs en massief. Dat geldt ook voor Kusum Khangkaru (6367m) aan onze rechterkant. In tegenstelling tot Kongde (6168m) en Thamserku (6608m) die stralen in de zon.
Onze afdaling van 700 meter van Chutok La (2945m) naar het dorpje Surke is begonnen. Lang en slipperig en niet altijd gemakkelijk. Halverwege de middag komen we aan in het kille Surke. Een lange avond ligt nu voor ons. Toch ben ik blij dat we er nu al zijn, mijn benen voelen voor het eerst zwaar.

Na een kop thee in de lodge loop ik door het dorpje. Ik moet lachen om een paar jongetjes die zich van het pad in een lagergelegen droge bladerhoop laten duikelen en vervolgens gaan worstelen. (Later op de avond wordt het me duidelijk waar ze dat vandaan hebben als op de tv American Wrestling op staat. Ai.) Gebedsvlaggetjes zijn vanaf een heiligdom over een riviertje hoog aan een boompje op een steile bergwand gebonden. Iemand moet dus naar die onmogelijke plek geklommen zijn om dat daar vast te binden. Gekkenwerk. Een grote rots ligt in een groentenveldje. En wat doe je dan? Juist, bebouwen en uien op planten. Het is een grappig gezicht.

Terug in de lodge geniet ik van een grote pot thee en een lekker macaroni. De pasta’s hier zijn altijd heerlijk. Drinken moet je veel op hoogte en de thee houdt je op de koude avonden wat warm. Terwijl je eigenlijk niet veel wilt drinken omdat dat betekent dat je ‘s nachts een aantal keer uit je warme knusse slaapzak moet. Het dilemma van iedere bergtrekker …

Prachtige-uitzichten-kusjes
Natasja