Aardbeving in Nepal: Update over het weeshuisje en - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Aardbeving in Nepal: Update over het weeshuisje en - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Aardbeving in Nepal: Update over het weeshuisje en

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

13 Mei 2015 | Nederland, Nederland

Na alle bezorgdheid en vervolgens opluchting heb ik vorige week bewust even een paar dagen afstand genomen van de berichtgevingen over Nepal.

Ondertussen ben ik wel actief bezig geweest om contact te krijgen met het weeshuisje.
Als ik meer wist over hun situatie, rechtstreeks contact had, kon ik een plan de campagne opzetten en jullie informeren over de verdere actie. Ondertussen heb ik met mensen gesproken en ideeën over hoe te kunnen helpen. Jullie donaties bleven ondertussen binnenkomen.
Ik had verwacht snel meer duidelijkheid te krijgen, maar ben daarin afhankelijk van de contacten in Nepal.

Er is tot nu toe helaas nog niet veel meer bekend, en daarover wilde ik jullie gisteren al tussentijds berichten. Ondertussen het schokkende nieuws vandaag over de nieuwe beving in Nepal. De bezorgdheid neemt weer even toe.
Maar uitgaande van het beste, praat ik jullie toch even bij.

Hun situatie
Na het bericht dat de kinderen en Endu Didi in orde waren, hebben Topgai en zijn collega me geholpen nader in contact komen met Endu Didi. Haar naam en telefoonnummer had ik in december van hen, maar ik kan niet rechtstreeks met haar communiceren omdat ze geen Engels spreekt.

Tussen alle drukte door kreeg ik van Topgai het mailadres van haar zoon die behulpzaam is bij het weeshuis. Dat mailadres bleek onjuist of niet bereikbaar. Topgai heeft daarop geprobeerd telefonisch contact met Endu Didi te krijgen, maar krijgt tot dusver geen contact. Hij blijft proberen en houdt me op de hoogte. Afgelopen weekend opnieuw geïnformeerd en in afwachting van zijn reactie.
Tot dusver nog geen nieuws daarover.

De actie
Velen van jullie hebben gul gegeven en er wordt nog steeds gul gegeven.
Wetende dat ze het hard nodig hebben en wetende dat ik het rechtstreeks ga brengen. Zoals jullie zelf aangeven, betekent het veel voor jullie – zoals ook voor mij – dat het geld direct op de goede plek terecht komt. En dat het niet in de grote pot komt waarvan velen zich afvragen waar het geld aan wordt besteed.
Dank voor jullie vertrouwen daarin!

Hoe verder
Een tegenslag daarin is dat we niet konden vertrekken en nu pas in het najaar kunnen gaan. Wanneer en hoe, weten we pas over een paar maanden. Het bedrijf van Topgai heeft ons bericht pas eind juni nieuwe plannen te kunnen maken, omdat er dan meer duidelijkheid zal zijn over de situatie, het herstel, de veiligheid in Nepal en Tibet.

Het geld staat veilig op een spaarrekening. In afwachting tot ik het kan gaan brengen.
Ondertussen is het plan als volgt.

De bedoeling is de donaties en spulletjes in het najaar persoonlijk te brengen.
Echter, mogelijk is de nood op dit moment erg hoog en hebben ze hulp nu hard nodig. Daarover is het rechtstreekse contact broodnodig, waar ik dus hard aan werk. Op het moment ik duidelijkheid heb over de nood en hoe acuut deze is, probeer ik directe afspraken te maken over hoe (een deel van) het geld te besteden en om het eventueel gefaseerd daar te krijgen. Ik zeg jullie toe dat dit via de juiste en directe contacten zal zijn. De kans is zeer groot dat zij geen bankrekening hebben. In dat geval zal ik proberen het geld via money transfers (zoals Western Union) in kleinere delen daar te krijgen. Ik heb daar goede aanbevelingen over van mensen die daar ervaring mee hebben.

Op basis van het rechtstreekse contact en afhankelijk van de situatie kan er dus pas een echt plan gemaakt worden. Ik hou jullie op de hoogte.

En tot slot
De teller staat inmiddels op € 1100 !!
Daar kunnen we goed werk mee verrichten!

Een aantal van jullie wil nog graag (extra) doneren of staat nog in de wachtstand.
Wil je reeds doneren dan is dat mogelijk en wordt je gift meteen naar de spaarrekening doorgesluisd. Wil je liever wachten tot er meer bekend is of zelfs tot mijn nieuwe reisdatum, neem dan op een moment van jouw keuze contact met me op voor de gegevens.

Natasja