Tongli en Suzhou - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Tongli en Suzhou - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Tongli en Suzhou

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

14 Oktober 2007 | China, Peking

Suzhou, 9 en 10 oktober

De dag na de tyfoon in Shanghai was het weer prachtig weer...maar helaas gingen we alweer verder.
Eerst naar het plaatsje Tongli. Dit wordt het Venetie van China genoemd. Nou...we zijn nog nooit in Venetie geweest, maar dat stel ik me toch anders voor. Tongli was leuk, met mooie watertjes en brugjes, maar ook toeristisch. Wij duiken niet in het toeristengedrag, maar gaan lekker onze eigen weg naar rustige plekjes en achterafstraatjes waar de chinezen lekker hun wasjes en buurtjes doen, lekker op de stoep. We proeven hier het leven van de chinezen buiten de grote stad.

We overnachten in Suzhou en zijn hier anderhalve dag. Deze grote stad is bekend vanwege zijn mooie tuinen! Zoals die in Shanghai. Ze hebben schitterende namen van oudsher.
Na de incheck in het hotel lopen we de drukte op straat in. Grote drukke wegen, mega shops, moderne malls, hippe jongeren en overvolle kruisingen.
Na deze prikkelende drukte zoeken we de rust op van De tuin van het Geluk (Yiyuan). Een schitterende tuin met grappige doolhofjes van rotsen.
De dag sluiten we af met lekker eten met de groep.

De volgende dag trekken we er weer zelf op uit. Eerst naar De Tuin van de Nederige Bestuurder (Zhouzhengyuan). Een van de grootste tuinen (2,5 hectare), druk, maar bijzonder mooi! Kleine paradijsjes met veel water en speelse brugjes, verborgen hoekjes en paadjes.
Daarna lopen we door de straten langs knusse dagelijkse tafereeltjes naar de Noordelijke Pagode. De bouwstijl is echt prachtig. We klimmen naar de 3e etage en hebben vol uitzicht over de immense stad.

Suzhou heeft ook een aantal kanaaltjes en we laten ons door een klein bootje verder varen. Lekker achteraf, heerlijk rustig (op zijn venetiaans), terwijl de 'schipper' spontaan voor ons begint te zingen. Uit die heerlijke bek met rotte tanden komt een prachtig lied!! Hij wordt enthousiast en is niet meer te stoppen!! Hup, nog een liedje dan maar! En naar zijn makkers boven op de straatjes roept hij lachend "Maria, Maria"!! :D
We stappen bij de dubbele pagode uit en lopen door naar de mooie Tuin van de Meester van de Netten (Wangshiyuan). En wagen ons daarna weer in de drukte van de stad.

's Avonds vertrekken we naar het station voor de eerste van de zes treinreizen. We delen een kleine nachtcoupe met Arny en Henny, twee vrouwkes van smam haar leeftijd uit Eindhoven. Het is dus een Brabants onderonsje in de coupe!! Treinreizen in een ander land zijn altijd bijzonder...'s nachts reizen is wel wat jammer, omdat je dan niets van het land kunt zien... Dus toch maar slapen (beter dan in India!)
Om half 9 's avonds vertrekken we, en komen om 7 uur 's morgens in Beijing aan!! (tegen 11 uur pas in het hotel) Hier zullen we 5 heerlijke dagen zijn!!!

Bijzondere-tuin-kusjes

• 14 Oktober 2007 - 14:34

Christel:

Gaat aardig goed hè, met het vullen van de site. Heb je nou nog wel tijd voor je geschreven dagboekje? ;)

• 14 Oktober 2007 - 15:06

Natasja:

Neee !!
    Loop al drie dagen met schrijven van reisdagboekje achter !!