Yangzi Rivier - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Yangzi Rivier - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Yangzi Rivier

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

20 Oktober 2007 | China, Peking

Jongens en meisjes, we hebben weer iets geweldigs meegemaakt!!
De tocht op de Yangzi rivier - De Gele Rivier - was grandioos!! Het is weer een heel avontuur...

Op 20 oktober, 's ochtends met het vliegtuig van Xi'an naar Chongqing (anderhalf uur vliegen in een goed vliegtuig). Deze stad, een van de grootste van het land, is bijna altijd mistig. Dit is eigelijk een doorreisplaats voor ons, maar Mieke onze reisleidster heeft wat plannetjes voor vandaag. We gaan even kort naar de dierentuin om panda's te bekijken. Prachtige mooie (knuffel) beren! We hebben er 3 gezien. Ze zijn van nature lui, en we hebben het geluk dat eentje lekker even aan het bewegen was!

Nog een korte stop in de stad waar een grote zijrivier samen komt met de Yangzi. Je ziet vaag waar de stromingen samenkomen en de kleuren van beide rivieren zich vermengen.
We gaan vervolgens met de bus richting de boot. Een tocht van ongeveer 3 uur door mooi landschap. Rijstvelden en dorpen. Eindelijk een reis overdag zodat we ook van de omgeving kunnen genieten. Hoe schitterend en indrukwekkend de steden ook waren, we zijn blij dat we nu eindelijk natuur gaan zien en beleven!!

In het donker komen we bij de rivier aan. Het is even wachten op de boot, die een dag eerder al vertrokken is met zo'n 200 of 300 chinezen aan boord.
We delen met vieren een cabine. (Daar moet je je dus echt niet te veel van voorstellen...2 stapelbedden, een krakkemikkig raampje, tafeltje met spiegel en een ieniemienie klein badkamertje. Om te douchen moet je eigenlijk in de plee gaan staan...)

Maria, Syjanna en ik delen een cabine. Dat betekent dat we waarschijnlijk een 'mysteryguest' hebben. En jawel...we hebben een Chinees! Een man, die rookt op de kamer, en de 'badkamer' al aardig bevuild heeft, en die al aardig dronken is. Mieke pikt het niet, en probeert met de agent en de manager van de boot van alles te regelen. Zijn reisleider komt erbij. We bieden nog aan dat hij zijn matras mee mag nemen...! haha. Nou ja, heel zijn groep erbij, maar niemand wil hem op hun kamers erbij. We proberen nog een van zijn vrouwelijke groepsgenoten te paaien om te ruilen. Maar niets wil lukken. Tja... in ieder geval nog even respijt want ze gaan eerst 's avonds een paar uurtjes aan land. Als zijn groep terugkomt, zijn we net bezig ons voor de nacht klaar te maken. Iets heeft gewerkt, of zijn groep heeft erg op hem ingepraat, want hij komt zijn spullen pakken en gebaart dat hij ergens anders op de grond gaat slapen. Wij krijgen dan een van de aardige chineze buurmeisjes te slapen!! En dat gebeurt dus allemaal zonder dat iemand van hen Engels spreekt en wij geen Chinees! Goed he!!

De boot is ook weer een hele belevenis. We zullen nog eens een apart berichtje wijden aan de chinezen en hun gedrag en cultuur. Maar een ding is al duidelijk...zodra een boot, bus, trein in gebruik wordt genomen vindt er geen of nauwelijks onderhoud of schoonmaak meer plaats!! Met andere woorden...de boot is niet echt schoon. Maar och, dat hoort dus bij reizen in andere culturen, en och, dit heeft ook zeker zijn charme...!

We slapen in ieder geval redelijk.
Totdat we om half 6 's morgens door een harde luidspreker (op ieder kamer in het plafond) wakker getoeterd en gekwekt worden door een aardige dame met niet zo'n prettige stem, en instrumentale liedjes zoals "Kisses for me, save all your kisses for me...bye bye baby bye bye" (kende em ook?) en nog meer van die...en dan erg hard, zodat je recht op in je bed zit!!

Panda-boot-kusjes