Varen op de Yangzi Rivier - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Varen op de Yangzi Rivier - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Varen op de Yangzi Rivier

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

22 Oktober 2007 | China, Peking

Maar het wordt allemaal nog beter!
Het houdt niet op.

Om 6 uur 's morgens zullen we door de andere 2 Grote Kloven varen. In het donker...En wie zitten er op het dek... Jawel, familie Marcus en nog 10 chinezen! :D
Toch komen Mieke en Syjanna ook erbij. De rest van onze mensen blijft in hun kamertjes! (een geweldige opmerking van een van de reisgenoten is "als het donker is kan ik het toch niet filmen en fotograveren"... pfff waarom ben je dan op deze reis mens, kun je niet van al dit prachtigs genieten zonder je camera. Nee dat kunnen we dus niet goed volgen...)

Jullie voelen em al...wij vinden het weer geweldig!!
We zien eindelijk sterren aan een heldere nacht. De kloven doemen op in de nacht. Het is koud, erg koud...maar prachtig!
We zien langzaam het ochtendgloren, de nevels in de hoogste toppen. De kolenschepen, zwaarbeladen, over deze lange rivier... En daar zitten we dan op het dekje nietig te zijn.
Rond een uur of acht komt de zon ineens boven de bergen en weerspiegelt in het water...
En de andere reisgenoten komen een voor een op de beurt eens kijken...verbaasd over die paar 'gekken' die wel zo vroeg zijn opgestaan en er verkleumd zitten te stralen!
En zo komt een einde aan deze schitterende boottocht...
En gaan we smiddags weer aan land...

Vanaf de boot gaan we eerst nog de 3 Klovendam bekijken. Dit is een enorm bouwwerk. En het barst hier van de Chinezen die dit met eigen ogen willen aanschouwen. Het is voor hun natuurlijk een machtig werk!
Je ziet hier aan beide zijden van de dam heel goed het waterverschil. Er zijn 5 sluizen die de boten in 4 uur van het ene naar het andere waterpeil brengen (voor de geinteresseerden en techneuten onder ons). Ook is aan de zijde van het lage waterpeil goed te zien hoe het onder water gelopen gebied aan de andere kant er uit moet hebben gezien! Indrukwekkend en indringend zeg!!

Daarna reizen we met een bus door naar het plaatsje Yichang (4 miljoen inwoners), voor ons slechts een doorgangsplaats...maar een die erg welkom is! Weer een goed bed, eigen kamer en lekkere douche! Een mens is snel tevreden!!

Wat we wel merken tijdens deze reis ook weer...is hoe goed wij toch wel de kunst verstaan van het genieten! En het niet vanzelfsprekend nemen van dingen. Dat is iets wat wij steeds weer verbaasd over zijn...hoe weinig sommige mensen kunnen genieten van deze wonderlijke wereld waarop we mogen leven!!

Gele-rivier-kusjes

• 25 Oktober 2007 - 17:54

Zien:

Wauw familie Marcus, het klinkt echt helemaal super!!! Ik zou er wat voor over hebben jullie daar te zien zitten tussen een handjevol chinezen... By the way... kwam vandaag (25 okt) Pat en Mariska van de pool tegen. Die zijn op zijn op zoek naar de "ouwe hap" van de pool voor een reunie. Ik zal jouw email adres ook doorgeven en alle anderen die deze berichtjes lezen en ook in de pool hebben gewoond, stuur Patje en mailtje (ik heb het email adres) en laat weten dat je interesse hebt!!! xx

• 25 Oktober 2007 - 17:58

Piet En Riet :

Dag Maria en Natasja,
    Wat een geweldige ervaringen en zeker het zien van natuurverschijnselen, die in
    de toekomst niet meer mogelijk zijn.
    Geniet ze nog veel!
    Piet en Riet

• 25 Oktober 2007 - 20:00

Anneke Van Dijk:

hoi Maria en Natasja
    Wat een fantastisch reisverslag ik geniet enorm van jullie verhalen.
    Maria ik zie jou daar echt zitten op dat dek met die chinezen. geniet nog van jullie vakantie en veel groetjes van mij doeg of nee beter houdoe.
    Anneke

• 25 Oktober 2007 - 21:51

Debbie:

Ik heb zojuist het hele reisverslag gelezen. Hoorde gisteren van Mieke dat jullie al weg waren, sorry was ik helemaal vergeten.
    Beseffen jullie wel hoe speciaal het is om als moeder en dochter samen zo'n reis te maken. Vorig jaar ben ik met Amy 10 dagen naar Zuid Frankrijk geweest en vond dat al zo fijn. Ik hoop dat ik over 10 jaar of zo ook nog zo'n reis met haar kan maken. Geniet er lekker van samen. Vanaf vandaag ga ik jullie volgen.
    Groetjes

• 26 Oktober 2007 - 07:23

Carla:

Hoi Natasja,
    Bedankt voor de gezellige avond, Cuba was voor herhaling vatbaar, ik ben nu helemaal op de hoogte van jullie reisgebeuren. Het is ontzettend boeiend om het reisverslag te lezen. Nog heel veel plezier, geniet ervan, ik blijf jullie volgen,
    groetjes en een hele dikke knuffel ook voor jullie mam, doei, Carla.