Mount Doom!! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Mount Doom!! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Mount Doom!!

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

20 December 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

Morgen gaat het gebeuren! We gaan de Tongariro Crossing lopen!! :)
Zo'n 8 tot 10 uur de bergen in. Richting de top van Mount Tongariro, 700 meter stijgen en 1000 meter dalen. Boven rond de kratertop lopen en schitterende meren en landschap zien!!

Vanochtend bij het opstaan kregen we al goede hoop!! De zon schijnt en de lucht is stralend blauw!! Terwijl het gisternavond nog de hele avond heeft geregend.

We rijden een schitterende weg door het Whangarui National Park. Groene bergen, grote dennebomen en bergweiden vol met schapen! Nieuw Zeeland is echt wel heel erg mooi!!
En dan ineens... Mount Ruapehu in zicht!!! We zien ineens een machtige vulkaankrater vol met sneeuw, volop in de zon en speels wolken!! We zijn aan de rand van het National Park... En krijgen nu echt heel veel hoop! Want deze berg konden we een paar dagen geleden niets eens zien!! Niets ervan.

We boeken snel ons hostel, springen weer in de auto en rijden de berg op. Dezelfde weg als een paar dagen geleden. Ook Mount Tongariro en Mount Ngauruhoe (Mount Doom!) laten zich zien!! Alhoewel Tongariro nog zwaar in de donkere wolken ligt... En daar is het morgen voor ons te doen... oeioei, wel spannend hoor.
Het is cool de prachtige Mount Doom te zien. Dit is ook een prachtige onherbergzame vulkaan, kaarsrecht met nog een hele top. Tongariro heeft een hele rare vorm en van Ruapehu is te zien dat de top er al vaak afgeknald is, heel grillig.
En dat te bedenken dat dit alles verborgen bleef in de wolken en mist.

En ook boven op de berg, op 1630 meter, waar we eerst nog maar 10 meter om ons heen konden zien, en dat met regen, is de verrassing groot hoe geweldig machtig en donker het landschap hier is!! Wat een verschil en wat apart om die 2 uitersten te hebben ervaren. Het landschap gaat hier van aan de ene kant van de weg groene weiden over in het aan de andere kant van de weg kale donkerzwart gesteente met wat heiachtige begroeing. Boven op de berg is het echt alleen maar zwarte lavablokken en kaal donker gebergte waar de sneeuwtoppen spierwit tegen afsteken.
Dit is echt Mount Doom en Mordor!!!

Even 3 korte wandelingtjes van een klein half uurtje per wandeling. Nog even snel proeven van de sfeer...

Vroeg eten en ik nog even een avondwandeling terwijl Christel alvast internet (eten laten zakken en even genietend van de lekkere zon...)
En dalijk vroeg naar bed.
Morgen wordt geweldig... wolken en regen of niet!!

Vol-verwachting-kusjes

Howard's Lodge
250 km
zon, blauwe lucht en pittige mooie wolken hier en daar

• 20 December 2007 - 10:12

Mathilde:

Hoi meisjes,
    Ik volg jullie reis met heel veel belangstelling. Het lijkt mij een geweldig land. Jullie gaan morgen de crossing lopen, Maar in welke plaats overnachten jullie nu en tot welke plaats kun je zelf het park inrijden om deze wandeling te beginnen? Natasja jij hebt nog Nepalbenen, dus deze wandeling kun jij gemakkelijk doen. Veel plezier.
    Jan en Mathilde

• 20 December 2007 - 16:54

Zien:

Facts:
    Over schapen gesproken, het is hier slachtfeest onder de moslim medemens... Woensdag slachten de turken hun schaap en donderdag de marokanen (geloof ik) bèhhh

• 21 December 2007 - 05:18

Natasja:

Hoi Jan en Mathilde, We slapen in een backpackers in National Park Village. Dat is heel dichtbij, maar er zijn nog een paar kleine plaatsjes meer. De crossing eindigt op een ander punt dan dat ie begint. Dus je moet vervoer regelen. Voor $25 word je smorgens afgezet en smiddags weer opgehaald. Dat kan op verschillende tijden. Maar...als je hier bent, wijst dat allemaal vanzelf. De meeste backpackers (hostels) hebben heel veel informatie over dit soort dingen. En ook de visitorscenters kunnen je bij alles helpen. Groetjes

• 23 December 2007 - 19:18

Maria:

Kan het niet meer aanzien,geef geen reacties meer.
    Wat een mooi land zoals jullie het beschrijven, ooooo.
    Jan en Mathide ga maar snel boeken hup er naar toe.
    Sammy en ik