...en in gesprek monniken !! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu ...en in gesprek monniken !! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

...en in gesprek monniken !!

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

05 Februari 2008 | Thailand, Chiang Mai

Chiang Mai, 4 februari 2008

Terug in Chiang Mai maken we ons klaar voor een gesprek met...boeddistische monniken !!

We kijken er al een hele tijd naar uit.
We hebben gelezen over de Monk Chat bij de Wat Suandork tempel. Een aantal avonden in de week is er gelegenheid om met de monniken in gesprek te gaan. Voor hen een goede gelegenheid om hun Engels te trainen en voor ons om meer over het boeddisme te leren door hen vragen te stellen.

We kunnen van 5 tot 7 uur savonds terecht.
En komen aan tafel met 2 monniken van 19 en 21 jaar. Beiden zijn oorspronkelijk van Laos.

Ik kom tegen over Nongh te zitten, een monnik in een rood gewaad. Voel me toch wel wat..tja, hoe moet je dat zeggen. Je voelt van nature een eerbied voor deze mensen, zelfs als je hen op straat passeert. Bescheiden stap je binnen, en dan kom je tegenover zo'n prachtige monnik (niet te letterlijk nemen dames onder ons...) te zitten. Vol respect, eerbied, interesse en wat onwennig.
Maar op een heel natuurlijke en vriendelijke manier opent hij het gesprek. Eerst vragen over wie en wat we zijn en vandaan komen, en dezelfde vragen van mij terug.

Nongh vertelt dat hij 21 jaar is, zijn ouders en Laos op 10 jarige leeftijd heeft verlaten en monnik (of novice: student) is geworden, nu al dus voor 11 jaar. Hij studeert aan de monniken universiteit hier bij deze tempel behorend. Is 3e jaars en moet nog een jaar.
Op mijn vraag in wat voor vakken en richtingen ze onderricht krijgen, vertelt hij dat het de gebruikelijke vakken als leer over boeddisme, filosofie, wijsbegeerten, maar ook wiskunde, engels, informatica e.d. zijn, en dat zijn richting religieuze wetenschappen is (Willem !), de studie van alle religies op de wereld, verschillen, overeenkomsten, parallellen etc.
Nongh spreekt ontzettend goed Engels. En uit zijn ogen of wijze van praten straalt zoveel wijsheid en intelligentie... wow.

Naast mij zit Christel met haar monnik in oranje gewaad te praten, de 19 jarige... (naam even niet bij de hand) We proberen en het lukt om het gepsrek met vieren te voeren. En het wordt een boeiend 2 uur durend gesprek met ze !!
Zo speciaal.

We hangen figuurlijk aan hun lippen.
De leer van het boeddisme, de vormen, de uitingen, de 7 levenslessen, het nirwana, gebruiken en gewoontes, komen aan de orde. Maar ook de wereldproblematiek van tegenwoordig, wat zij er van vinden in geheel gezien, maar ook persoonlijk, hoe om te gaan met verlies van een dierbare persoon, hoe de lessen van boedda in het dagelijks leven toe te passen, of hun dat lukt, over het moderne leven. enz enz.

En ze vertellen zo wijs en vol overgave en vooral ook humor.
Er wordt veel gelachen, na het heerlijk breken van het ijs.
En ik besef dat het ook mensen zijn, net als iedereen, met sterktes en zwakheden, en niet perfect zijnd maar perfectie in hun boedditische leer nastrevend, met iedere dag opnieuw lerend.
Ze maken grapjes, net als iedereen, voelen ook verlies, bijv missen hun ouders ook, en zelfs zoals ze zeggen...zij vervelen zich soms ook !!
hahaha
Ze vertellen ons over het loslaten van verlangen, over meditatie, over het leven op dit moment, niet druk maken over gisteren dat al voorbij is, of morgen dat nog moet komen. Geen plan te maken voor de toekomst, maar het laten gebeuren, en gelukkig zijn met hoe de dingen dan hun beloop krijgen. En lachen er vervolgens achteraan dat ook zij nadenken over de toekomst, over na deze studie nog doorleren, over het blijven van een monnik of over een terugkeer naar het gewone leven...
Het is zo bijzonder. Natuurlijk...maar je moet het even beseffen...zijn zij niet perfect, zijn het gewone - op een bijzondere manier - mensen net als ons. Heerlijk...
Maar tegenlijk zo ontzettend wijs !!

We hebben het over kharma, over reincarnatie, of offeren, over hun kleding.
Over of wij ze mogen groeten of dat dat vanuit 'toeristen' als beledigend ervaren wordt.
Over of ze aan sport doen bijv. En ja, maar aan innerlijke sport, niet van het lichaam maar van de geest. Een gezonde geest zorgt voor een gezond lichaam.
Over het feit dat een boeddist al het leven lief heeft, niet mag doden en respect heeft voor alle levende wezens. Maar wat dan over van het offeren van varkenskoppen dat we gezien hebben. Het blijkt een stroming van het hindoeisme waarbij wel dieren geofferd worden. En ook mogen de monniken best vlees eten, maar gelden 3 regels, ze mogen niet zien of horen dat het gedood wordt, en het mag niet gedood worden speciaal voor de monniken.
De monniken staan smorgens om 4 uur op voor meditatie, en gaan daarna - vanuit sommige tempels - op bedelpad. Omdat ze geen bezittingen en inkomsten hebben, en vanuit de boeddistische leer geeft de bevolking hen eten, geld of spullen. We zien dat letterlijk op straat als we voor achten op pad zijn, en de persoon die offert zit dan op hurken te bidden voor de monnik. Als die persoon vlees wil geven, dan accepteert een monnik dat onder die voorwaarden die genoemd zijn. Als die persoon dat wil geven, dat wordt dat bijzondere gebaar geaccepteerd. Al het eten wordt daarna verdeeld.
En we vertellen over het bijzondere gebaar in de tempel in Phimai waar wij water van de monniken meekregen. En zij reageren nuchter. Het is niet aan de mens om zelf alles te houden. Deel, ben gastvrij, en wat je niet lust of wil, gooi niet weg maar maak er een ander blij mee.
En muggen...tja, ze vertellen lachend dat ook zij die doden. Maar je hebt 'kleine zonden' en 'grote zonden'. Moord en doodslag zijn tuurlijk de grote, per ongeluk een mug doden als je een kriebel op je arm voelt is een kleine zonde, die met vele andere dingen weer teniet wordt gedaan.

De problemen van de wereld...tja, dat werd een lang verhaal van beide kanten. Onze visies, onze overeenkomsten daarin. Over oorlogen die bijna altijd uit naam van religie gevoerd worden, en dat dat niet is waar religie voorstaat of voor bedoeld is. Over macht, geld, en meer willen...Over geschiedenis in deze context. Over de puurheid van geloof, en over misbruik.
Boeddisme is geen geloof, het is een wijsbegeerte, een filosofie, een way of life.
Nirvana, en reincarnatie...tja.

En over huidige technologie.
Over computers, internet en mobiele telefoons. Ze mogen toch geen bezittingen hebben.
Maar ook zij willen onderdeel van de moderne wereld zijn en deze bijhouden. De technologie voor de goede doeleinden gebruiken. Gebruiken voor studie en research, voor communicatie onderling. tuurlijk wordt er ook misbriuk door sommige monniken van gemaakt. Maar zij moeten de kracht vinden om daar op de juiste manier mee om te gaan.
De zgn. forestmonniken houden zich niet bezig met de moderne techniek, maar de ouden gebruiken en gewoontes. De citumonniken blijven met een voet in de samenleving en volgen de moderne techniek.

Nou ja... we hebben het over zoveel dingen gehad, zoveel besproken, zoveel gehoord, zoveel wat we weten en deels wel en deels niet toepassen in ons huidige leven, en er is veel te leren.
Het was grappig, en het was vreemd en gaaf en goed te ondervinden dat het gewone en bijzondere mensen zijn, met hele menselijke gewoontes ook !

Het was zo zonde dat de tijd voorbij is (de gong gaat).
Nog snel even mijn boek onder de aandacht gebracht. Ik koop in de landen waar ik kom altijd een boek in de taal van het land, alhoewel ik het dan niet kan lezen beschouw ik het als bijzondere souveniers. Ik kies vanuit de kaft en vormgeving die me aanspreekt. En vraag altijd wie de schrijver is, de titel en waar het overgaat. Meestal - toeval ? - gaat het over relegie of filosofie van dat land.
Het schitterende boek dat ik hier heb gekocht laat ik aan hen zien. Ze zijn er verheugd over want het is van een hele eerbiedige monnik die de nobelprijs voor de vrede heeft gekregen. Hij heeft vele leerboeken over boeddischeme geschreven, die zij ook bij hun studies gebruiken.
Die boek is er een deel van...
Bijzonder !!

Na het schrijven van hun namen in mijn boek, nemen we afscheid.
We krijgen nog de uitnodiging om anders hun tempels waar ze wonen te bezoeken op een ander moment. Om door te praten als we willen. Helaas staat weer een vertrek voor morgen gepland, dus het gaat niet lukken (over toekomstplanning hahaha). Maar bijzonder toch...!!

Na het afscheid nemen, treffen we ze later nog buiten op straat, wachtend op vervoer...en we zijn blij dat ze ingaan op ons aanbod voor hen te betalen...een onderwerp waar we het die avond over gehad hebben :)
En in de bathbus kletsen we nog driftig verder...

Wat een bijzondere ontmoetingen weer !!
Wat een stof om over na te denken...en te leren en vooral te beseffen.

Een hak op de tak verhaal misschien, maar dat komt omdat weer zoveel van het gesprek boven komt :) :)

Wijze-boeddistische-komische-monniken-kusjes
xx

Morgen naar Ayuthayya !!

P.S. Willem, als je soms meeleest, echt een aanrader voor jou !!!

• 06 Februari 2008 - 14:58

Zien:

Tjonge, zoveel wijsheid.. Daar heb ik hier de afgelopen dagen niet veel van gezien tijdens de carnaval... pffff
    xx

• 06 Februari 2008 - 17:16

Maria:

he Zien,Dan hedde toch ni goe gekeken met da scheef oug van oe,want ze waren derwel hoor.ma vandaaag zie de ze wel wir denk ik me twije goei ouge..

• 06 Februari 2008 - 17:17

Maria:

Ben je nu een stukje rustiger geworden na het bezoek aan de Monniken.
    Christel weer helemaal opgeknapt?
    Pakje is ook binnen, heb het idee dat het open is geweest maar ik moet er nog inkijken, morgenmiddag.
    Liefs van ons.

• 08 Februari 2008 - 14:57

Neuske:

Hey skon, ja kan me voorstellen dat dit een boeiende sessie is geweest. Als kind nemen die jongens een belangrijke beslissing die ze nu als jongeman een boel inzicht en wijsheid (maar ook gemis) heeft gebracht. Zet zelfs mij ook aan het denken om niet -meer- per definitie (alle) jonge twintigers als 'prietpraotende puistjes' te bestempelen (en ze soms ook letterlijk mede te delen...).
    Ga je weer wat meer volgen de laatste weken hoor!

• 08 Februari 2008 - 16:07

Natasja:

Tja...als ge dan toch de carnaval moet missen...dan maar op dees manier he...!
    Ben heeeeel benieuwd nar al jullie carnavalsverhalen...Vanuit de smsjes te vernemen heb ik ardig wat gemist... hahaha !!

• 08 Februari 2008 - 16:08

Natasja:

Wijzer en rustiger...dat ben ik al sinds ik an deze lange reis begonnen ben ;)
    Zorgen maken en te veel met de toekomst bezig zijn...straks thuis ? Hoop van niet !! Zal aan hun wijze woorden proberen te denken...

• 08 Februari 2008 - 16:10

Natasja:

Maar bij ons in Nederland zijn het prietproatende puistjes... hahaha