Kitesurfles!! Part one... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Kitesurfles!! Part one... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Kitesurfles!! Part one...

10 Oktober 2011 | Tanzania, Dodoma

vrijdag 7 oktober

Het waait!!!!
Eindelijk.
Hoewel we nog moeten beginnen, lijken we al op de echte surfdudes: wachten tot het gaat waaien. :D :D

En gekited hebben we!! Tenminste... een start gemaakt!!!
En het is alles wat ik verwachtte... gaaf, lollig, lastig, eng, en spannend. Heftig!
En heb wel een beetje bibbers gevoeld!!

Niels en Alex hebben Bellevue ook gekozen met het oog op het kitesurfen. Grappig dus dat het vanaf het begin goed klikt en we hier samen staan. Niels is net als ik beginner en wij worden aan elkaar gekoppeld aan Chum, onze instructeur. Alex heeft al es een cursus gedaan en komt opfrissen.

We krijgen een soort harnas om, waar, als we straks echt gaan kiten, de kite aan vastgemaakt wordt. Een helmpje op. En zonnebrillen op. De kleine oefenkite ligt al op het strand op ons te wachten. We krijgen eerst uitleg aan de hand van tekeningen in het zand. Hoe we hem laten opstijgen en hoe we laten landen. En vooral hoe we moeten loslaten als we de kite niet meer kunnen houden! En nog andere "safetytechnieken". (Zoals met alles wil ik gewoon weten waar de rem zit...haha)
Dan gaat de kleine kite in de lucht. Dit is nog een soort vliegeren met een grote vlieger op het strand. Lachen!!! Wat een power je dan al voelt!!
We moeten allerlei technieken doen. Om het gevoel van de kite te krijgen. Om de beurt. Als dat lekker gaat, bouwen we samen een grote kite van 12 meter op. Oppompen, lijnen uitleggen en bevestigen, hoe werkt deze grote bar (de stok waar je de kite mee bestuurt).
Dan eerst lunchen. We zijn al 2 uur verder...

Na de lunch is het weer aardig omgeslagen. Het is harder gaan waaien en donkere wolken waaien het land op. We launchen de grote kite en Chum loopt ermee naar de zee. In het water krijg ik em als eerste aangekoppeld... Wowwwwwww wat een kracht zit hierop!!! Dit is wel even heel anders dan die kleine kite!!!!
Best eng om die kracht te voelen en proberen onder controle te houden!! Oehhhhs en Whaaahhhs gaan over het water. En ik heb moeite om op de grond te blijven staan (we staan dan tot ons middel in het water, en ik word achter aan mijn harnas vastgehouden). Tuurlijk knalt de kite een keer op het water. En dan is het leren hoe we em dan weer omhoog krijgen!!

Niels en ik wisselen om, en Niels gaat het beter af. Ondertussen vraag ik me echt af of dit wel iets voor mij zal zijn!!!! Toch wel een beetje een nerveuze knoop in mijn buik. We wisselen weer, en nog eens. En ondertussen hebben Niels en Chum al gezien dat de zware wolken onze kant opgekomen zijn. De wind is ook nog meer aangetrokken... en ineens rukwinden en regen, en Niels komt een halve meter omhoog terwijl Chum aan zijn heupen hangt hahaha. Effe zenuwachtige lachen. En tja, het weer slaat dan zo om, dat we moeten stoppen (en dat vind ik echt even niet erg...) In de - warme - regen lopen we terug. Dit heeft toch ook wel wat!! En ruimen het hele spul weer op. Onze les zit er op.

Als even later de zon weer doorbreekt, is er veel golfslag. Het waait meer dan 20 knopen met uitschieters tot 25 knopen. Van alle kanten komen de ervaren kitesurfers stuiterend het strand op... dit is hun wind!!! Hier wachten ze al een week op. En de surfdudes en instructeurs gaan snel zelf het water op. Whoooeeewwwwwwww die gasten kunnen het!!! Het is een prachtig gezicht in deze prachtige lichtblauwe zee en alle tricks en trucs die ze uithalen!!
Tja... en wat zal dat met mij worden....???? Morgen gaat het weer waaien...