Getijden... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Getijden... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Getijden...

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

26 Oktober 2011 | Tanzania, Dodoma

Het meemaken van de getijden van eb en vloed hier op Zanzibar is heel bijzonder! In de 3 weken dat ik hier ben zie ik de hele cyclus voorbij komen!
Is het bij mijn aankomst bij zonsondergang eb en in de ochtend vloed. Anderhalve week later is het precies omgekeerd! Om bij mijn vertrek weer omgekeerd te zijn.

Zanzibar wordt omringd door een rif dat net buiten de kust ligt en de golven slaan hierop stuk. Binnen dat rif onstaat een soort lagune. Bij Bwejuu en Paje ligt het rif ongeveer anderhalve kilometer van het strand.
De cyclus van eb en vloed verandert om de circa 6 uur. Iedere dag schuift het moment van volledig eb ongeveer 45 minuten op.
Omdat eb en vloed een gevolg van de invloed van de maan zijn, is er ook nog een flink verschil als het volle maan is of niet. De verschillen tussen eb en vloed zijn hier op zijn grootst bij volle maan.

Zo komt het dat sommige dagen de lagune bij eb nog flink vol staat met water, maar dan ineens bij volle maan ver weggetrokken is tot aan het rif! Ongeëvenaard!
Je kunt zo volledig naar het rif toelopen!

En zo komt het dat we bij onze strandwandelingen steeds weer de meest bijzondere dingen aantreffen! Tijdens onze wandeling van Paje naar Bwejuu lopen we langs kleine hotelletjes en guesthouses met bungalowtjes aan het strand. Sommige hebben een betonnen muur van anderhalve meter opgetrokken. Lopen we de ene keer met eb, dan is het strand wijds en breed en na Paje ligt het bezaaid met schelpjes en zeewier.
Maar anderhalve week later moeten we uitkijken voor het vloed en kunnen we nog maar net langs de muur lopen met onze spullen in een waterdichte tas voor de golven die tegen de muur opspatten en wij tot onze knieen door het water waden.

En schelpen! De meest prachtige schelpen liggen hier op het strand. Allerlei vormen en kronkels. Van heel groot tot klein. En als we denken om morgen wat schelpen te gaan rapen... dan zijn ze na de nachtcyclus van eb en vloed ineens weer verdwenen! En liggen er wel duizenden kleine gewone schelpjes. Zo raar!! Een tijd later zijn de grote er weer ineens. En zo gaat het dus ook met het zeewier. Vandaar dat op sommige foto's veel zeewier te zien is, en op andere foto's er slechts een reepje op het strand ligt.

De zeebodem bij Paje is voornamelijk een zandbodem. En dit spierwitte zand maakt de kleur van de zee hier onmenselijk mooi!!! Hoe meer we echter naar Bwejuu lopen, hoe meer zeewier er op de zeebodem is (of is gepland). Het water kleurt hierdoor, vooral in de latere middag, donkerder. En de stranden kunnen bij eb dan ook bezaaid zijn met opgedroogd zeewier.

Mijn eerste kennismaking met het strand bij ons guesthousse was in die late namiddag dan ook enigszins teleurstellend. Het was eb. Een zee van wier op de bodem en het spierwitte strand bezaaid met opgedroogd zeewier. Hmmm toch heel anders vooorgesteld.
Zou mijn eerste kennismaking anderhalve week later zijn geweest dan zou ik een gat in de lucht gesprongen hebben!! Hihaaaaahhhh! Bij vloed een prachtige blauwe zee en een paar grassprietjes in het water, het strand kort maar mooi wit!
Bij mijn vertrek is mijn laatste wandeling weer door het opgedroogde zeewier :D

Onder de invloed van eb en vloed, van welke stukje zee en strand en van de stand van de maan, is dus iedere strandwandeling, iedere dag aan zee een andere ervaring, een nieuwe indruk, een veranderde situatie!

En dit... zien we ook terug in het leven van de bewoners van de vissersdorpjes. Hun werk is afgesteld op dit spel van eb en vloed. En dat levert prachtige momenten en plaatjes op!!

Springtij-kusjes