Bijzonder Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Bijzonder Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Bijzonder Beijing

15 Oktober 2007 | China, Peking

We hebben het er hier bijna opzitten. Over een uur vertrekken we, dus nog snel even over Beijing vertellen, want wie weet wanneer we weer kunnen internetten. Het gaat wel lekker zo met die berichtjes he...

11 oktober
Beijing is weer een stad van contrasten. Aan de ene kant heel modern, aan de andere kant conservatief. Je merkt hier echt iets van het communisme en zelfs de trots daarop. Natuurlijk door de geschiedenis van de stad en de gebouwen, maar ook gewoon in de straten. Het gevoel van Big Brother Is Watching You is aanwezig. Op elke hoek van de straat, in elk station, bij elke bezienswaardigheid...een uniform, in wat voor stijl dan ook. In de hutongs (de kleine oude en authentieke wijkjes) oude mensen op een stoeltje, blauwe pakken en rode vlaggen op hun mouwen gespeld. De jeugd daarintegen lijkt zich daarvan te proberen los te breken. Hip geklede tieners, met punkachtige haren. Lekker getoupeerd en vaak roodgeverfd.

Beijing is erg goed te bereizen. Duidelijke stratenstructuur en goede plattegronden. Een goed bussenstelsel en een splinternieuw metrostelsel. En schoon alles! Grafitti, afval, hangjongeren (of hangouderen), onbeschoftheid, niets van dit alles. Waarschijnlijk speelt Big Brother hier weer mee...

Beijing werd in de geschiedenis als het middelpunt van het universum beschouwd. De geschiedenis van deze stad is natuurlijk geweldig!!
Het keizerlijk China was erg indrukwekkend en nu ook nog erg boeiend! De romans die we hierover gelezen hebben over de Tang en Qing dynastien komen hier tot leven. Gelukkig hebben we nogal wat verbeeldingskracht en zien we die oude tijd zo voor ons. Alhoewel met de hoeveelheid internationale en chinese toeristen dit nog wel eens een beetje lastig is, haha.

Maar de geschiedenis van deze eeuw...
Om op de eerste dag ineens op het Tian'anmenplein te staan... Wat een gevoel gaat er dan door je heen! Iedereen kent de beelden van de studentenopstand en die student die in zijn wanhoop alleen op die grote weg aan het plein die tanker probeert tegen te houden. De plek waar de Volksrepubliek China door Mao werd uitgeroepen. Waar de marsen van het rode leger gehouden werden. Waar de tegenwoordige Verboden Stad is, de regeringsgebouwen. Het mausoleum van Mao, waarvoor honderden zo niet duizenden mensen in de rij staan (donkerblauwe pakken) om maar een korte blik op zijn lichaam te kunnen werpen. De russisch ogende gebouwen. De alom aanwezige uniformen die al die mensen aanwezig op dit plein in de gaten houden. Geheime politie om elke mogelijke dissident op te pakken of politieke actie in de kiem te smoren.
Je voelt en ziet het hier allemaal....
Het was zo ontzettend indrukwekkend, dat gevoel is bijna niet te beschrijven. Foto's maken...nee, dat is op dit eerste bezoek niet in mijn gedachte geweest...en dat wil heel wat zeggen.
De geschiedenis voel je in je hele lijf...!

De indrukken en gevoelens eerst even laten bezinken onder het genot van een chinese thee in het Lao She Tea House.
Om vervolgens naar de Lama Tempel te gaan om deze dag af te sluiten. De tempel heeft ook weer een schitterende bouwstijl en is het grootste tibetaans boeddhistische complex in China.

12 oktober
De Verboden Stad is natuurlijk schitterend en overweldigend. Hier kun je je een hele dag in verliezen. Dit was het middelpunt van het keizerrijk. Hier heerste de keizer en zijn hof. De bevolking mocht hier niet komen, vandaar ook de naam. Complotten, intriges, moord, concubines en eunuchen...hier gebeurde het allemaal! Het levensverhaal van de beruchte keizerin Cixie, ook wel Orchidee, de grootmoeder van The Last Emperor, komt hier tot leven...
De Verboden Stad is immens groot. Zaal na zaal, troon na troon, plein na plein...allemaal op de noord-zuid-as liggend. Een en al pracht en praal. We raken niet uitgekeken, en nemen er dan ook lekker te tijd voor. Noodgedwongen om ons ooit letterlijk door de mierenhoop van chinezen te wringen.
Later genieten we in het Jingshan Park nog na met geweldig uitzicht over de Verboden Stad.

14 oktober
De Tempel gewijdt aan Confucius is een schitterend en rustig plekje. Op 196 steles heeft een volgeling in de (ik meen) 16e eeuw de 13 klassieken van Confucius in gecalligraveerd...hij heeft hier 12 jaar over gedaan! Hier voor te staan...indrukwekkend!

Via de Hutongs, de authentieke woonwijkjes die momenteel zwaar bedreigd worden door sloop en nieuwbouw van woonflats, lopen we verder. In deze knusse straatjes en kleine steegjes is het een flinke levendigheid. We beklimmen er de Trommeltoren en vervolgens de Klokkentoren, die beiden in het verlengde van de Verboden Stad liggen.
Hier is zoveel, te veel om alles te bekijken !!

De avond sluiten we af met een geweldige Kung Fu show! Gaaf!!! Veel kung fu...vanzelfsprekend, door kinderen en schitterend gebouwde mannen. Geweldig wat zij allemaal lieten zien!!

15 oktober
Op deze laatste ochtend bezoeken we de voor de keizers erg belangrijke Tempel van de Hemelse Vrede. Hier ging de keizer 2 keer per jaar in processie naartoe om te bidden voor een goede oogst. Het is een en al pracht en praal! Op deze plekken is het o zo druk, maar soms tref je hier ook nog rustige hoekjes.
In het omringende park zie je allerlei chinezen druk doende met sporten en activiteiten zoals ritmisch dansen, voetvolley, kaarten en zingen, Tai Chi, maar ook fitness op toestellen in de openlucht. Vooral de oudjes leven zich hier lekker op uit, en wij doen even lekker mee, haha. Allemaal in gewone kleren en op gympen, ondertussen druk roddelend. Het is fantastisch deze sfeer te zien en te beleven!

Tja, en dan nog De Grote Muur, o wat is het bijzonder om hierop te kunnen staan. Wat voel je je dan bevoorrecht!! Met geen pen te beschrijven.
En het prachtige keizerlijke Zomerpaleis buiten de stad. En onze massage...En nog de bouw van het Olympisch Dorp...
Helaas geen tijd meer...Ik ben weer eens te lang van stof...Maar er is ook zoveel te vertellen!!!

Volgende keer meer...we trekken weer verder. Op naar het volgende avontuur!!!

Love from Beijing,
Maria-en-Natasja-kusjes

• 15 Oktober 2007 - 15:02

Zien:

Mar goed dan dè ze doar ok tiepmessjiennes hebben..... ;)

• 15 Oktober 2007 - 16:54

Jolijn:

Aan de foto´s te zien heb jij dus ook een super afscheidsfeestje gehad !
    Klinkt echt helemaal geweldig wat je nu allemaal gaat doen en zien.
    Jaloers op je...

Tot over een half jaartje :)

xx

• 15 Oktober 2007 - 18:00

Hans En Ilja:

Hallo Maria en Natasja, we genieten van jullie belevenissen.Fantastische reis die
    jullie maken.Veel plezier en tot mails.

• 15 Oktober 2007 - 19:15

Mirjam:

En zijn er nu inderdaad ook zo heel veel fietsen in beijing? Lieve groet X

• 15 Oktober 2007 - 21:16

Astrid:

Hoi natasja en maria,
    Klinkt fantastisch! ik heb een vraagje: vandaag in de auto een rode bril gevonden, is die van maria?
    En van Sammy moest ik het volgende doorgeven: mis je mis je....maar ik zie er goed uit! Dikke lik van sammy dus.
    dikke zoenen
    astrid

• 16 Oktober 2007 - 06:22

Christel:

Ik hoef 3 maanden niet te praten, denk ik ... :D ;)

• 16 Oktober 2007 - 11:28

Greet EnFrans:

Hoi Maria en Natasja
    Jullie bericht gelezen wij vinden het fijn dat jullie het erg naar je zin hebben,wachten op het volgende bericht
    groetjes en kusjes XXX

• 17 Oktober 2007 - 14:08

Christel:

Fotooooooooooooooooos! :D Goed zo!

• 17 Oktober 2007 - 18:10

Ivonne:

Hoi, hoi

Wat gaat de tijd toch snel hè, ik geniet weer van jullie schrijfsels. Veel plezier nog samen.

xjes Ivonne

• 18 Oktober 2007 - 08:30

Wilma De Vries:

Leuk jullie te kunnen volgen. Boeiende reis en een spannend reisverslag. Doe Maria de groetje. Wij beleven op afstand de reis mee.