3 dagen Xi'an - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu 3 dagen Xi'an - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

3 dagen Xi'an

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

19 Oktober 2007 | China, Peking

Xi'an is weer een hoogtepunt geworden!! Het is 11 eeuwen lang de hoofdstad van China geweest. Toen heette de stad nog Chang'an.
De eerste keizer die China 2000 jaar voor Christus verenigde heeft hier het beroemde Terracottaleger achtergelaten.

18 oktober
Het is indrukwekkend om - eindelijk -voor dit machtige Terracottaleger te staan!!
Het leger is bij toeval in 1974 ontdekt en lag geheel onder de grond. De keizer (naam even niet bij de hand...) wilde in het hiernamaals verder regeren en had daarvoor zijn leger nodig...of vreesde wat er in het hiernamaals op hem stond te wachten. Hoe dan ook, hij heeft iets geweldigs nagelaten. En buiten dat is hij ook degene die begonnen is met de bouw van de Grote Muur. Deze man had grootheidswaanzin! Wat een geluk voor ons!

Greppels waarin rijen dik soldaten en paarden staan opgesteld, de strijdwagens zijn vergaan. Veel soldaten staan nog overeind, maar er liggen er ook veel in stukken, omgevallen door aarde of bij vroegere plunderingen. Indrukwekkend is dat de soldaten allemaal verschillend zijn. Ze zijn heel menselijk. De ene heeft een snor, de ander een baard, de een is mager, de ander is mollig, de een heeft slanke benen of broek, de ander stevige kuiten. Heel bijzonder!

19 oktober
Helaas is er van de oude stad verder weinig over. Er zijn geen restanten van oude paleizen van Chang'an. Terwijl de stad volgens de boeken (Tongdynastie) die ik gelezen heb geweldig moet zijn geweest. Het enige wat resteert zijn de Trommeltoren en Kloktoren, die eigenlijk in iedere stad nog aanwezig zijn, en de oude stadmuren. Deze zijn immens hoog en dik!! Hierop wandelen we wel een kleine 3 kilometer. Je voelt de macht van deze muren, en vraagt je af hoe in vroeger tijden een tegenstander zo'n stad als deze kon overmeesteren...

Verder hebben we op de medicijnenmarkt rondgesnuffeld met de meest rare dingen en luchtjes. Heel apart...zoals gedroogde wormen, kevers en zelfs zeepaardjes.
En is hier een grote moslimwijk! Xi'an was het begin of het einde van de zijderoute (het is maar hoe je het bekijkt). De islam is met de handelaren uit het midden-oosten hier terecht gekomen. De wijk is heerlijk om in rond te struinen. Hier gebeurt ontzettend veel! Lekker eten aan de straat klaargemaakt (ruikt heerlijk), maar ook de grootste moskee van China. Heel bijzonder is dat deze moskee volgens de oude principes van de chinese tempels is gebouwd. Toch heeft het duidelijk een islamitisch karakter. Ook de chinese moslims die hier wonen hebben weer heel aparte trekken in hun gezichten. Aan de ene kant overduidelijk chinees, maar met zichtbaar andere invloeden uit het midden-oosten. Een heerlijke sfeer hangt hier. En 's avonds is het helemaal een gebeuren van jewelste!
Over het eten...weer lekkel lekkel lekkel islamitisch gegeten. Hete lippen en kelen!!

Zo, weer even het laatste voorlopig.
Morgen om 6 uur vertrekken, een binnenlandse vlucht naar Chongqing, om vervolgens voor 3 dagen op de boot te gaan. We gaan door de 3 kloven varen!!
Kunnen we eindelijk een beetje uitrusten...

klei-poppen-kusjes

• 19 Oktober 2007 - 14:22

Christel:

Heerlijk om te lezen! Vooral aan het einde van een lange werkvrijdag ...
    Liefs uit Brabant! x

• 20 Oktober 2007 - 10:42

Astrid:

Hallo natasja en maria,
    heeeeeel veeel plezier op de boottocht. Wat hebben jullie al een fantastisch mooie reis, het klinkt geweldig. Hier schijnt nu het zonnetje en zelf ben ik ook wat kleren aan het klaarleggen want maandag een paar dagen naar berlijn (is ook mooi). Dadelijk nog ff naar jouw lieve sammy en dan duik ik in een boek..Yes dat is ook vakantie. Gisteravond nog gepingpongd maar helaas ALLES verloren, dat kunnen ze in China denk ik wel een stukje beter. heb je Bettine misschien ook al gezien?
    Dikke dikke zoenen van Astrid

• 20 Oktober 2007 - 12:26

Gerard En Doortje:

Maria en Natasja, mooi om te lezen dat de wereld groter is als Brabant. Wij wensen jullie nog een fijne voortzetting van jullie vakantie, wij blijven jullie volgen.
    Maria, in Lieshout hebben ze ook niet stil gezeten, nummer 3 is op komst.
    Groeten vanuit Almelo

• 20 Oktober 2007 - 16:33

Greet En Frans:

Hallo lieve Maria en Natasja,julle bericht ontvangen,fijn dat jullie zo n leuke vacantie hebben ,worden jullie maar niet zeeziek ha ha veel liefs en kussen van hotel deltaweg
    P.s greet heeft dit getypt

• 22 Oktober 2007 - 19:38

Maria Martens:

maria en nastasja geweldig lijkt het me daar om zoveel te zien geniet er van oh ja ria is oma geworden zit nu in ijsland wat een wereldreizigers heb ik als collega,s gr

• 24 Oktober 2007 - 22:19

Ad De Kroon:

Hoi Natasja,
    Schitterend. Wel een hoog tempo. Van Beijing herkende ik zeker bepaalde emoties van onze reis vorig jaar. Ik snap het totaal van de reis niet helemaal. Ik heb waarschijnlijk iets gemist. Ga je nu eerst weer terug naar Schiphol en dan weer verder op reis met Christel? Staat ergens het totale schema? Wij zijn natuurlijk in de war door je afwezigheid op het werk. Henk Kielesteijn is zelfs zodanig van slag, dat hij gaat vertrekken naar Nijmegen. Maar we gunnen het hem. Ik zal je blijven volgen. Wij krijgen begin november Wu, Yi Wan, drie maanden als gastdochter (rotary exchange program)thuis. Ze komt uit Taipei, Taiwan, dus haar ouders komen oorspronkelijk uit China. Leuk. Vermaak je,
    Ad.

• 25 Oktober 2007 - 06:49

Christel:

Tis stiiiiiiiiil aan de overkaaaaaaaaaaant, tis stiiiiiiiiiiiil aan de overkaaaaaaaaaaaaaaant, tis stiiil aan de overkaaaant, tis stiiil aan de overkant!

Geen internetcafé op de rivier? :D