Geloofovertuigingen in China - Reisverslag uit Doha, Qatar van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Geloofovertuigingen in China - Reisverslag uit Doha, Qatar van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Geloofovertuigingen in China

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

08 November 2007 | Qatar, Doha

Tussen de verhalen door hebben jullie al wat kunnen lezen over de verschillende geloven in China.
Nu iets meer.

China is (lijkt?) vrij tolerant ten opzichte van de verschillende geloofsovertuigingen. Meest vertegenwoordigd zijn het boeddhisme, taoisme en confucianisme. Voor deze religies en filosofien staat China vol met tempels, allemaal een beetje in dezelfde sfeer. De wierookwinkels doen het hier erg goed. Er wordt ontzettend veel gebeden. Overal. En ook opvallend veel door de jongeren.
De tempels doen in onze ogen misschien wat kitscherig aan, maar ze zijn allemaal erg bijzonder.
Beelden en aanbidding daarvan zijn in deze tempels sterk vertegenwoordigd. Er zijn overal tempels voor stadsgoden en in sommige streken hebben de huizen ook hun eigen huistempeltje. Bij veel voordeuren zie je ook slingers en spiegeltjes hangen die de boze geesten moeten weren. Buiten deze aanbidding en tempels voel je het geloof niet zo in het dagelijks leven zoals dat bijvoorbeeld in India en Bali voelbaar en zichtbaar is.

In Xi'an is de moslimbevolking en de islam meer vertegenwoordigd. Dat is ook meer zichtbaar op straat, mannen met hoofddeksel (hoe heet zo'n ding ook al weer?) en vrouwen met een doekje. Niet zo streng dat je burka's ziet. De grote moskee van Xi'an is als een tempel in Chinese stijl opgericht. Heel anders dus dan de moskeen zoals wij die kennen met minaretten e.d. Toch zijn in deze Chinese tempelmoskee ook duidelijk arabische elementen aanwezig. Deze mix is heel bijzonder!

Wat ook bijzonder is, is de aanblik van jezus omringt door chinese karakters! Als je aan China denkt, komt het katholieke en christelijke geloof niet direct bij je op. Maar natuurlijk hebben de missionarissen hier in vroeger tijden ook goed hun best gedaan. Heel bijzonder om een traditioneel gebouwde katholieke kerk te zien met ook weer die chinese elementen.

Tja, en verder is het niet een religie of geloofsovertuiging...maar ook Mao wordt hier nog steeds volop aanbeden, en is op veel plaatsen aanwezig. Mao is watching over you... Of je daar nu zo blij mee moet zijn...

(On)gelovige-kusjes

  • 08 November 2007 - 08:05

    Maria:

    Ik probeer een mailtje voor je te maken maar met Semmy op het toetsenbord wil het niet lukken,hij heeft heerlijk bij mij liggen slapen en vanacht mij ook maar eens wakker gemaakt om de brokjes.
    Dus maar mijn bed uit.
    Goede vlucht gehad?
    pootje van Semmy en knuffel van mij.

  • 22 November 2007 - 09:52

    Willem De Buurman:

    Hey Natasja! Ik heb je nog geprobeerd te sms'sen, maar ik denk dat het bereik niet goed is op de Moubnt Everest. Ondanks dat je daar dicht tegen de satellieten aanzit. Best jaloers ineens, toen je daarover vertelde. Ik wil ook wel eens bergen zien die beyond your wildest imagination gaan. Jammer alleen dat:
    - de K2 zo'n 5 km hoger is dan de Mount Everst
    - de Mount Everst uit triplexhouten platen gemaakt is.

    Goed: ik heb een nieuwe broek! Hij zit fijn. Morgen trek ik m weer aan. Jeu.
    Het bierverslag? Owwww ja....een 10 scoorde ik. Laag he? Haha! Serieus, een 10 dus. Hij twijfelde nog tussen een 9 of een 10, maar nadat hij het verslag nog e e n maal had doorgelezen, gaf hij de 10. YES!
    MZaterdag moet ik een biertour geven, waar Peerke Swinkels zich bij aansluit: de commercieel manager van Bavaria!

  • 22 November 2007 - 10:00

    DEEL 2:

    Also: ik ga denk ik maar mijn anti-Swinkels grappen verwijderen (die heb ik namelijk) en het verslag...tijdens de tour ten dele oplezen!!!!!!!
    Kijken of ik hoger in rang kan stijgen daarzo.
    Verder ook nog vakkenvullen uiteraard. Geen nieuws daarover uiteraard.
    School is leuk, leerde laatst over Jehova getuigen! (wat ik nu leuk vind, terwijl ik hun verhaal tig keer aan de deur had kunnen horen...) En Mormonen! En hoe het paasritueel ontstond! En over moslimmannen in badhuizen in de 12e eeuw die op verzoek van kruisridders de vrouwen van de kruisridders zelf epileerden van onder. Kruisridders werden daarom als schaamteloze lui gezien!
    Zo, nu ga ik leren over Karl Marx en het atheisme die het Christendom omverwierpen...
    Met de relatie is alles bon heden. Ik zie mn meid veel en doen aan settelen doordeweeks en zuipen in de weekenden!

    Ik zou zeggen, doe hetzelfde in die klotebergen!!!
    Je neef Robert doet het namelijk ook nog steeds...
    Tot ziens in het vlakke land!

    Groet, x
    Willem

  • 28 November 2007 - 20:35

    Natasja:


    Ha Willem de buur,
    Kei leuk dat je ook reageert !
    Ondanks de triplexhouten platen, is de Everest te gek ! En ja, this best iets om jaloers op me te zijn ! En wat is dat nu voor gezwets over de K2 ?!
    Trouwens, we (lees ik) hebben hier een berg herbenoemd. Wie noemt nu zo'n schitterde witte spitse bergtop nu Peak 41 ?! We (lees ik) heb deze herbenoemd tot Peak Marcus ! (Martin, onze reisleider was het ermee eens, aangezien zijn mamaatje ook Marcus met haar meisjesnaam heet.) Gaaf he, mijn piekske gaat nu ook wereldberoemd worden !!

    Ben benieuwd naar je nieuwe broek ! Jammer dat ik dat kontje van je nu niet kan begluren... Hoor wel dat je nog steeds the moves op de dansvloer hebt.
    Fijn voor je dat het goed gaat met de liefde (mag ik nog wel eens door je krullen gaan...? ;)) Let wel niet te serieus te settelen, er is nog tijd genoeg in het leven voor bankzitten he. Maar goed te horen dat jullie ook grote zuipweekenden hebben.

    En die 10 !!! Wa zalde gij in die klas geglunderd hebben... Het was ook echt een skon stuk ! Bedankt ook dat ik het mocht lezen.
    Als gij da verhaal aan Peerke Swinkels (wel een bekende van de geminte en van mijn baas, en heb er wel eens mee aan tafel mogen zitten) voorleest, man, dan moet jij toch wel gepromoveerd worden tot spokesman van Bavaria !!
    Och, en anti-swinkels grappen doen het toch altijd goed. Gewoon er in laten ;)

    En verder klinken je studieonderwerpen boeiend. Nog steeds van mening dat de islam de underdog is ?!

    Hou me af en toe op de hoogte. Het is leuk weer een beetje van je humor te kunnen proeven.
    En dat ik geen slechte dingen over je hoor uit de stad he ;)
    De mazzel,
    From Russia with love, x

  • 19 Januari 2008 - 18:42

    Willem De Buurvrouw:

    Aangezien in Thailand zoveel omgebouwden rondlopen, noem ik mij maar: Willem de buurvrouw.
    Ik kreeg laatst een sms waarin goed weer stond vermeld. Maar mij maak je niet jaloers.Ik heb namelijk gehoord dat het op de zon 1 triljoen graden is. Ik ga daar heen ooit. Dus. Moet ik wel geld hebben. En een helicopterbrevetje.

    Punten gescoord:
    7,4 voor religie in Nederland (anderhalve dag leren ipv een week)
    7,5 voor Kerkgeschiedenis (ook te weinig geleerd)
    8,5 voor Inleiding in de Islam (voldoende geleerd)

    Zo...die staan best goed.

    Ik heb gister een onderzoek afgerond dat voor 25% meetelt bij Religie in Nederland, maar uiteraard: ik had weer te weinig tijd...ik verwacht hierbij geen goei punt, dus uiteindelijk wordt dat vak afgerond naar die stomme fucking 7 die ik niet wil! Ik ben voortaan een strever van heb ik Jezus daar.
    Het onderzoek ging over het geloof van de Bahai. Nooit van gehoord? Ja he? In Iran ontstaan, 19e eeuws. 6 miljoen leden over de wereld, 8 grote tempels gebouwd over de wereld, vervolgd in Iran door de underdogs...Na Mohammed namelijk geen andere profeten, zegt de Koran...en tja: die stomme Bahai beweren anders. Eigen schuld dat je dan geexecuteerd wordt als nep? profeet zijnde!

    Erg interessant geloof: zij menden dat elke tijdsfase in de balk der tijd gepaard gaat met een moderne, betere, bij de tijd passende openbaring. Dat het Zoroastrisme, Jodendom, Christendom,Islam Hindoeisme en Boeddhisme eigenlijk elke keer dezelfde godsdienst is, maar dan in een volwassener jasje (Moslims boven Christenen!). Zo zagen de Moslims dat enigzins ook, maar zij zeiden dat het nu eens afgelopen was met al dat geopenbaar! Tot Baha'u'llah anders zei. E e n god, e e n godsdienst is logisch is het credo. Inhoud geloof: eenheid, niet alleen tussen stammen, nee: tussen alle mensen op geheel de aardkloot.

    Had een gesprek met een gelovige in Tilburg...hij moest even snotteren omdat hij uitlegde dat het zo mooi was dat mensen bereid zijn naastenliefde te tonen. Dat was pas raar...maar wel: het geloven in boven op zijn sterkst.

    Ok, vanavond even naar Benito (colombiaan, klein , maar gevaarlijk (colombiaan aldus) en gitaatspelend. Met mn meid erheen, die ik nog zeer zeker in handen heb...het gaat goe, ondanks wat strubbelingen, maar die zijn wens ik doorstaan. Dadelijk dus maar aan de drank bij benito die samen met de broer van Bregje gitaar gaan jammen!

    Jij op het hete strand met die vieze schurfthonden? Veel plezier ermee!!!

    Groeten en tot in Helmond

    Willem

  • 30 Januari 2008 - 14:39

    Natasja:

    Ha Willem de Buurvrouw !
    Dacht al hier misschien weer een berichtje van je te zien 9je kunt ook mailen he...)
    Er zijn inderdaad heel veel vrouwelijke mannen hier in Thailand. Wel mooi om te zien hoe tolerant hier ze ermee omgaan. Dan kan het zogenaamde tolerante nederland nog heel wat leren...!
    Maar buurvrouw dus...gij gaat naar de zon, ooit... Laat me weten wanneer en ik kiek of ik nog eurookes heb om mee te gaan !!

    Veul gelul over geloof...zoals gewoonlijk ;) maar moi te horen da ut zo goed bevalt...stuudje !!
    Hedde gij hier in Thailand ok nog iets mi den monniken gedaan...gemediteerd, in het klooster met ze gezeten om meer van hun geloof te weten...?! Of hedde gij ok alleen maar achter die skon thaise weefkes an gezeten, krek als de meeste mannelijke toeristen hier. (Moesten wel lachen om een nederlandse meisje hier, die zei dat alleen de nederlandse meiden reislustig zijn hier, die reizen heel thailand rond, terwijl de jongens op de eilanden blijven hangen... tuurlijk ja !! De sukkels (no offense i hope...;))

    Ik hoorde van mijn matje thuis dat ik de 22e (maart) weer in het Muziekcafe zit...Doors bandje !! Jippie, dan kan ik lekker inhalen...klote, want ik wil nog niet aan thuis denken... bah, reizen is veel te leuk !! Maar ja, weer een keertje in Helmond aan de bar hangen of een dansje doen...
    Komde ook ;)

    Enne...eerst hoor ik settelen, dan hoor ik strubbelingen ?! Hopelijk gaat het nog steeds goed !

    Hoest verder bij Bavaria...? hedde nog promotie gemaakt...? Hadde een gooeie grap over peerke gemakt, of waarde to chicken ?

    en staat mijn huisje er nog...?! Hoop da ge er wel een oogje (of twee) op hebt gehouden...

    Krullenbol...
    Houdoe !!
    ;)

  • 06 Mei 2013 - 12:39

    Romy:

    dit is het domste verslag ooit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    er klopt helemaal niks van. het is zo boring!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 600
Totaal aantal bezoekers 517757

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: