Op ontdekking in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Op ontdekking in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Op ontdekking in Kathmandu

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

10 November 2007 | Nepal, Kathmandu

De eerste dag gaan we na het ontbijt met de groep de stad in. We bezoeken Pashupatinath, een van de heiligste hindoeistische tempels van Nepal gewijdt aan de god Shiva. De tempel zelf mogen we niet betreden, maar wel de gahts aan de voet ervan. Gahts zijn stenen trappen die tot in het water van het riviertje voor de tempel doorlopen. Deze rivier is heilig en hier vinden de crematies van de hindoes plaats. Net als in Varanasi (India) kun je hier gewoon getuige van zijn. Het is heel indrukwekkend. Weer...

Er hangt die hele typische sfeer die ik ook ken van India. Er lopen hier ook weer heilige koeien op straat, zij het wat minder dan in India (tot zover).
We lopen daarna door de straatjes en steegjes naar een ander deel van de stad via de Gorakhnath tempel, de Apentempel. Zoals de naam al zegt, zitten hier veel apen. Degenen die mijn ervaring met apen uit Indonesie kennen (jongetje van 10 die een hele grote hap uit zijn arm kreeg gebeten door zo'n mannetjes makaakaap, net nadat we daar hadden gestaan...heel akelig allemaal!) weten dat ik daar dus echt met een hele grote bocht om heen loop... Alleen, dat is hier niet mogelijk, ze zitten naast de trappen die we af moeten. En jawel hoor, ineens komen er 2 mannetjes apen erg vijandelijk naar onze Nepalese gids gerend, trekken hem aan zijn broek en kleren. En ook hij is erg bang, rukt zich los en kijkt angstig, uiteindelijk komt hij er goed vanaf, maar we zien dat dus voor onze ogen gebeuren... mijn hartje gaat te keer. Ik en nog een paar moeten er langs. Shit, ik baal!! En durf niet goed... Als de apen zich een beetje terugtrekken, loop ik zover mogelijk van ze vandaan snel naar beneden. Bah...eng zeg. brrr... maar goed afgelopen.

We komen vervolgens bij de grootste boeddhistische stoepa van Nepal, de Bodhnath. Het is een enorm grote wit met goude stoepa. Dit ziet er indrukwekkend uit! Er hangen ontzettend veel gebedsvlaggen, en rondom de stoepa zie je veel Tibetanen die hier aan het bidden zijn en langs de vele gebedsmolens lopen. Wat een ontzettend mooie mensen!! Traditioneel gekleed en prachtige gezichten. Hier kun je de hele middag naar zitten kijken. Het is prachtig!!

We lunchen hier, en gaan daarna naar het hotel. En dan...regen...en flink. Toch met de parapluutjes met een man of 7 naar Thamel, een drukke wijk met allerlei winkeltjes. Het is hier een drukte van jewelste, met de Nepalezen zelf, gelukkig niet met de toeristen. Het is weer een spektakel!! Heerlijk. Ik kan hier wel heel erg van genieten, want er gebeurt hier zo ontzettend veel!! We lopen hier een paar uurtjes rond, ook door minder drukke straatjes.
En 's avonds eten we hier met de groep. Heerlijk weer!!

Wat bijzonder is, is dat we het Thikar festival meemaken. Thikar is een belangrijk 5 daags festival, het lichtjesfeest. We komen in Kathmandu aan op de tweede dag van het festival. Opvallend zijn dan al overal de lichtjes en lampjes op straat en aan de gebouwen. Op de tweede dag worden ook de (zwerf) honden versiert. Bloemenslingers en verf. Op de derde dag zijn de koeien aan de beurt. Voor de huizen worden kaarsjes op de stoep gebrand, en een spoor van verf en bloemen loopt de huizen in...tot aan de geldkisten. Met de bedoeling dat de Godin van de Weelde de geldkisten vindt. Tijdens het festival wordt ook veel gegokt. Want als men wint brengt dit het komende jaar veel geluk en rijkdom. Op de avonden is er vuurwerk en hoor je overal knallers. Een bijzondere sfeer hangt in de stad. Hoe bijzonder juist nu hier te zijn...

Ik zou jullie nog graag vertellen over de pittige wandeltocht die we vandaag al gemaakt hebben, maar ik word het internetcafeetje van het hotel uitgegooid, want ze waren al dicht...
Morgen gaan we vliegen, en dan zijn we in de echte Bergen!! Kei te gek!!
dan helaas voorlopig geen berichten...

Wish me luck in de bergen!!

Op-naar-de-bergen-kusjes

• 10 November 2007 - 17:07

Christel:

Zal je berichtjes missen de komende dagen. :-(

• 10 November 2007 - 19:49

Piet En Riet:

dag Natasja,
    A lot of luck in the mountains.
    Tot het volgende bericht.

• 10 November 2007 - 21:31

Mir:

en ook bij de apen zijn het de mannetjes, typisch ;-)
    Heel indrukwekkend die vlaggetjes bij je profiel. Tasja, geniet van al het moois om je heen en ik geniet een beetje met je mee.

Liefs

• 11 November 2007 - 09:48

Maria:

Dag Natasja,
    Wat een rot apen zijn dat toch, hopelijk kom je ze niet meer tegen. Je mailt dat het regende, hoe is de temperatuur daar?
    Heel veel sukses in de bergen,op je smsje
    las ik dat het vandaag al pittig was, dus dat belooft wat voor de komende dagen. Maar die berg kun jij wel aan, toch??.
    uoio;l Sammy.
    xxx mama

• 11 November 2007 - 14:46

Ome Jan En Monique:

hoi natasja
    we missen je wel,en wensen je veel succes in de bergen.alles komt goed!!!
    groetjes ome jan en monique

• 12 November 2007 - 11:08

Hans En Ilja:

Hallo Natasja, veel succes in de bergen.We weten dat je een geweldige konditie hebt; dat komt wel goed.Geniet en wij genieten enorm van je geweldige berichten, eerst van China en nu dan van Nepal.

• 19 November 2007 - 10:11

Greet En Frans:

Geweldig wat jullie te zien krijgen