Omgeving Phakding - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Omgeving Phakding - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Omgeving Phakding

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

28 November 2007 | Nepal, Kathmandu

Phakding, 12 november 2007

's Morgens opstaan is hier geen pretje. Dat lekker warme bedje met kruiken verlaten voor die ijskoude kamer...Snel naar de ontbijtkamer!!
Vandaag een optionele wandeling om aan de hoogte te wennen. Het is een stralend blauwe dag! Ik loop al snel weer in hemd en afgeritste broek, alhoewel uit sommige hoeken soms een scherp fris windje komt. We steken de rivier achter onze lodge over en gaan hier de berg omhoog. We stijgen gestaag en hoe hoger we komen hoe meer het landschap zich ontvouwt en de bergtoppen aan de andere kant van de vallei zich in volle glorie in de zon laten zien. We komen bij het boeddhistische klooster Sano Gonila. Prachtig gekleurd met gebedsvlaggen en gebedsmolens die we laten draaien. Het heiligdom zelf is gesloten.

De groep splitst zich en we lopen met een paar verder. De bergen ontvouwen zich steeds meer, en we lopen over het erf van een paar boeddhistische nonnetjes die hier wonen. Op deze hoogte is al weinig te halen. We eindigen op ons hoogste punt van vandaag op 3200 meter. We hebben dan alleen nog grassen en stenen om ons heen. En voldaan kijk ik vanaf mijn steen de vallei in. Lekker vredig... Lukla ligt daar in de verte en het pad dat we gisteren gelopen hebben. Achter ons liggen de toppen van Nukla (5885 meter) en Shar (6093 meter). Aan de overzijde zien we de top van de Thamserku (6607)en de Taboche (6367). We zien ook de bergruggen van Kalo Himal en Kyashar Himal. Super gevoel al, dit begin... Inmiddels zijn er weer wolken boven de toppen ontstaan, en we beginnen weer aan onze afdeling via dezelfde weg.

We worden door een van de nonnen gevraagd om op de thee te komen. Ze nodigt ons uit in haar huisje. Het is voor het bergvolk hier een vrij grote vrouw, met van die heerlijk rode wangen. De boeddhistische nonnen dragen hier rood-paarse kleding en hebben net als de mannen geschoren hoofden. Haar huisje is donker en bedomd, waarschijnlijk van het vele stoken op hout en mest. In haar kleine kamertje is een hele wand een altaar met veel foto's van de Dali Lama. Ook zien we een kleine kribbe, en ze zegt dat dit haar bed is. Ze kan hier alleen maar in een hele krappe foetushouding in liggen en zich dan niet meer bewegen. Pff...
Na de lekkere thee en het vriendelijke bezoek dalen we af naar Phakding, waar we weer met z'n allen lunchen. Het is ongelooflijk wat zij in onze westerse ogen primitieve keukentjes voor elkaar weten te krijgen. Er wordt hier nog gekookt op ovens die op hout gestookt worden en een enkel gaspitje. Toch staan er iedere dag lekkere gerechten voor 11 man op tafel. Meestal eten we nasi, noodels en loempiaatjes, gekookte en/of gebakken aardappels, en afgewisseld met pizza, pasta of spaghetti. Heerlijk steeds weer!!
Als we rond 4 uur terug zijn, is het meteen weer naar de warme houtkachel. Lekker na kletsen over de dag van vandaag!

Machtige-vergezichten-kusjes

Statistieken:
10 km gewandeld
620 meter gestegen
620 meter gedaald
5,5 uur gewandeld
's ochtends stralend blauwe lucht
's middags zware bewolking boven de bergentoppen
's avonds koud