Mount Everest en machtige toppen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Mount Everest en machtige toppen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Mount Everest en machtige toppen

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

28 November 2007 | Nepal, Kathmandu

Namche Bazar, 14 november 2007

Vandaag is die geweldig schitterende dag dat ik de Mount Everest eindelijk heb mogen aanschouwen!!

Als ik er weer aan denk...pfff, wat een gevoel...
Eindelijk de Mount Everest!!
Wat ben ik toch een mazzelaar!! En wij allemaal trouwens, want het is zo'n prachtig heldere dag!

En daar ligt ie dan, tussen al die andere toppen... Het is misschien nog niet eens de imposantheid van de Everest itself, maar het scala aan bergen wat ons op dat moment omringd.
De Taboche Peak (6367), de Lhotse (8414), de Ama Dablan (5856), de Kantega (6685), de Thamserku (6607), en de Kongde Peak (6200)...
Daar ligt de Everest tussen...en daar loop ik te stralen en nietig te zijn!!

We klimmen smorgens - vol verwachting op wat gaat komen - vanuit Namche Bazar (weer) omhoog. En prachtig tochtje... En dan ineens...maak je een flauwe bocht, en daar is ie!!

En door de pracht, de bewondering en het op je in laten werken, loop ik ineens achterin, samen met Angelu. Die lieve man die me alle bergen aanwijst en ze benoemd. En de rest is vooruit... en ik volg het pad, lekker met mijn eigen gedachten, mijn eigen hartje dat ik te keer hoor gaan, mijn eigen energie die een mega boost heeft gekregen, met een immens grote smile op mijn gezicht. I can't wipe the smile of my face... verontschuldig ik me aan Angelu. Overbodig natuurlijk... Hij moet er ook om lachen. Een wooeewwwww! echoot, als ik naar de overkant naar de rest van de groep roep.

Ik voel me rijk...rijk om dit te mogen zien en voelen. En ik voel me blij. Blij onder andere om wie ik ben. Dat - naast de factoren van tijd, geld en gezondheid die me deze kans bieden - ik zelf de wens en interesses heb om deze prachtige wereld in al haar facetten te willen aanschouwen. Ik wil het zien, voelen, proeven, meemaken, beleven en ondergaan. En ik besef hoe bijzonder dit is, en het feit dat ik deze kans krijg en neem. En ik voel me nietig en overweldigd.
Maar oh, wat straal ik!!

Na een flinke pot thee, en dosis adrealine, vervolgen we onze weg.
We dalen af via de dorpjes Kunde en Kunglung. Die toch wel in een desolaat landschap liggen.
Sir Edmund Hillary en zijn sherpa zijn de eersten die in 1953 de top van de Everest bereikt hebben.
Zijn sherpa (zijn naam even niet bij de hand) kwam uit het plaatsje Kungde. Als dank voor zijn sherpa, heeft Hillary veel voor het dorpje gedaan.

Aan het einde van de middag zijn we terug en lopen nog even door Namche zelf. Er komen hier tibetaanse handelaren, die op een markt hun waren verkopen. Ze bivakkeren hier ook in de kou in tenten en hun gekke handeltjes liggen voor hun tenten. Het ziet er armoedig voor ze uit. Wel triest aandoenend. Want oh, wat een hard bestaan voor deze mensen.
En 's avonds bij onze kachel klagen wij over de kou op onze kamer, en het niet hebben van warm water... Als je dan denkt aan deze mensen buiten... Dan schaam je je toch wel een beetje...

Can't-stop-smiling-kusjes

Statistieken:
6 km gewandeld
470 meter gestegen
470 meter gedaald
4 uur gewandeld
's ochtends stralend blauwe lucht
's middags wolken boven de toppen
's avonds koud
En de Mount Everest gezien!!

  • 28 November 2007 - 22:39

    Jan En Til:

    De Sherpa-gids heet Tenzing Norgay. Je ken niet alles paraat hebben....
    Ik moet telkens aan het liedje van Blof denken.... "De prachtigste verhalen, God wat is ze..."

    Lief(s),

    Jan en Til

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 517862

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: