Naar Thame - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Naar Thame - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Naar Thame

28 November 2007 | Nepal, Kathmandu

Thame, 15 november 2007

Onze tocht gaat naar Thame, de volgende plek om te overnachten. We lopen weer over de oude handelsroute naar Tibet. Het eerste deel is vrij ontspannend, blauwe lucht, lekker temperatuurtje, minder mensen op het pad, dat door in het begin nog door begroeid gebied gaat met dennen en rodondendrons. En de flanken van de Kongde Ri vergezellen ons aan de overzijde... In de diepte beneden ons horen de rivier ruisen.

We lunchen in het dorpje Thamo. Inmiddels in onherbergzaam gebied. Kale vlaktes tussen hoge bergen. Een hard bestaan voor deze mensen. Terwijl de lunch bereid wordt lopen we met een paar wat omhoog door het dorpje. Er is hier een boeddhistische nonnenklooster. Door o.a. de ontwapendheid van Wilma hebben we leuke contacten met wat nonnen. Bij de trap naar het klooster staan er een paar met een drager en een aantal zakken die naar boven gedragen moeten worden. Hilariteit - ook bij de nonnen - als Martin, onze reisleider, meehelpt. Hij draagt een zak meel van rond de 30/40 kilo op zijn rug mee naar boven. Lief he!! Ik wil ook niet achterblijven en neem ook een zak op mijn rug...een grote zak vol closetpapier, hahaha, niet zo zwaar gelukkig!!

Het ijs met de nonnen is gebroken. En we mogen in hun huisje kijken, en ze spelen wat op hun fluiten. En verder is het vooral veel wederzijds lachen. Hartverwarmend deze ontmoetingen!!

Terug naar de lunch waar we genieten van pizza en spaghetti, met het meest prachtige uitzicht dat een mens maar kan bedenken, met de steeds weer aanwezige Thamserku...

Het laatste stuk van de route is pittiger. Het gaat nu alleen maar weer omhoog en omhoog. De zon is ook fel aanwezig, en het is heet. Er zijn deze middag helemaal geen wolken. Het pad dat we moeten volgen is aan de overzijde op de flank van de volgende bergen te zien. Prachtig natuurlijk, maar ook lastig, omdat je weet wat je nog te wachten staat. We steken de rivier nog eens over op een spannende plek. De rivier wordt moet hier door een vernauwde kloof, en het gaat machtig tekeer, en heeft de rotsen hier flink uitgeslepen. Prachtig!!

Na een laatste klim is er dan eindelijk Thame...Onze lodge ligt op de vlakte, naast de witte flanken van een ander deel van de Kongde Ri. Nu pal naast ons. De zijrivier vormt zich hier uit allerlei stroompjes om zich verderop dus bij de Dudh Koshi rivier te voegen.
En de zon bereikt deze vlakte smiddags niet...dus het is weer koud!!! We zitten boven de boomgrens, en in de sneeuwgrens...Machtig.
We hebben kacheltjes op de kamer. Oh, wat een genot!! En we hebben weer een hete douche!! Tenminste als je op tijd bent...

Martin, Hans, Marco en ik weten elkaar te vinden voor een potje kaarten. Een simpel maar leuk spelletje boerenbridge... Een goed tijdverdrijf, voor de koude avonden. Zo zal steeds blijken. Alhoewel er af en toe wel flink gesteggeld wordt over wie nu wel een goed en wie nu geen goed maatje is...

Mountain-love-kusjes

Statistieken:
11 km gewandeld
540 meter gestegen
240 meter gedaald
5 uur gewandeld
's ochtends stralend blauwe lucht
's middags stralend blauwe lucht
's avonds koud

• 29 November 2007 - 16:49

Zien:

Inne Marrucus erbij en de kaartuh moetuh wir op tafel.....