Ik heb gereden!! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Ik heb gereden!! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Ik heb gereden!!

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

11 December 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

Ik mag rijden!! Joehoe!!

Nog even in het kort...
Om in het buitenland te mogen rijden heb je voor de meeste landen een internationaal rijbewijs nodig. Die kun je halen bij de ANWB. Ik na Nepal trotse bezitter van dit rijbewijs. Zitten Christel en ik in het vliegtuig, zegt ze: "Heb je je eigen rijbewijs dan niet bij...?"
Blijkt dat het internationale rijbewijs alleen geldig is in combinatie met je eigen rijbewijs...
En laten ze me dat bij de ANWB nu niet verteld hebben...!! Maar ook bij Christel hebben ze het niet verteld. Omdat Christel de opmerking maakte "zo, kan ik mijn eigen rijbewijs dus veilig thuislaten" zei de ANWB dus dat het alleen in combinatie geldig is.
Gaaf he...!

Na sms en emailverkeer bleek dat ik niet zou mogen rijden. Het rijbewijs zou gemaild of gefaxt moeten worden, we zouden naar een consulaat hier moeten gaan voor een officiële stempel en dan zou het in orde zijn.
Gelukkig kwamen er nog andere tips zoals de gemeente inschakelen en DHL eventueel. Beide met "onze netwerken" geen probleem, haha

Zijn we vandaag lekker op pad, valt het woord politie... en krijg ik het briljante idee "Waarom vragen we niet gewoon aan de politie wat de gevolgen zijn als ik mijn rijbewijs niet bij heb!!!" En, plop, meteen rijden we langs een politiebureau!!
Hahaha, waarom hebben we aan deze simpele oplossing niet eerder gedacht?!?!?!? :D
Dus wij hup, snel omdraaien en naar oom agent!!
Oom agent legt vriendelijk uit dat er niets aan het handje is. Het internationaal rijbewijs heb ik alleen gekregen met een geldig eigen rijbewijs. Een printje via email of een fax is goed genoeg. Gewoon zodat ze kunnen zien dat ik het heb. En daarmee ben ik gewoon verzekerd in geval van nood! Van oom agent mag ik dus gewoon rijden!! :D

Dus, we besluiten dat Christel nog even door Auckland (snelweg) rijdt. En meteen daarna wisselen we.
En dan eindelijk... rijd ik!! En in Nieuw Zeeland nog wel!! Aan de linkerkant!!
En omdat ik het geluk heb al een paar dagen als bijrijder aan het verkeer te hebben kunnen wennen, kost het me weinig moeite... Het is nog even wennen om niet te veel naar de linker (en dus buiten) lijn te gaan... En de ruitenwissers gaan ook in mijn geval regelmatig aan als ik de knipperlichten aan moet zetten... Het gebruik van de binnenspiegel die ook links van me zit, is ook even wennen.

En het is lekker rijden....!!! Lekker zo te toeren door de heuvels en bochtige wegen. En voor Christel lekker om eens niet te rijden en volop van de omgeving te kunnen genieten!!

Iedereen bedankt voor het meedenken, informatie thuis nagaan, en voor de hele goeie tips!
Zien, die van jou was super. We hadden al besloten hier voor te gaan. Met een goeie deal via Neuske had het zeker moeten lukken ;D

Baby-you-can-drive-my-car-kusjes

• 11 December 2007 - 17:09

Zien:

Graag gedaan matje... En door het slechte weer zijn wij weer met z'n allen de klos.... Lange verhalen.. en nie 1, nee 5!! ;-)
    Ach ge wit wie ut zi hè.

• 11 December 2007 - 17:21

Maria:

He,He eindelijk kun je nu dan rijden, ik had via je smsjes begrepen dat je geen emails kon lezen maar ik zie nu dat het wel gelukt is .Volgens Interpolis ben je verzekerd, het heeft niets met je rijbewijs te maken. Je rijbewijs is nu bij Algo en zij zal het naar je toe faxen of mailen, Hopelijk krijg je nu mooi weer,hier regent het niet meer en vandaag hebben we veel zon gehad, heerlijk.
    Dikke knuffel van Sammy en mij

• 11 December 2007 - 17:32

De Gruuntenboer:

He Natasja alles weer ok na dat incident op skiphol,ik heurde t van allie moeder,dat ze alles aan het onderzuuke zin.MOi he hellemonds lese an den andere kant van de wireld.groetjes van den hele
    buts hier en ik meel nog wel ne keier.houdoe