Geisers, stoom en rotte eierenlucht! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Geisers, stoom en rotte eierenlucht! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Geisers, stoom en rotte eierenlucht!

15 December 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

Nou, wat heeft de schitterende dag van vandaag ons weer gebracht...!?

We zitten midden in vulkanisch gebied... En dat ruiken we aan de lucht! Onder het rijden gisteren, maar ook vannacht en vanmorgen werden we wakker van een welbekende rotte-eieren-lucht die ons caravannetje kwam binnendrijven...
De volksnaam voor Rotorua is dan ook "Rotten Rua". :D

In Rotorua en omgeving is de vulkanische activiteit zichtbaar aan het oppervlak. Niet in de vorm van flinke actieve vulkanen - alhoewel veel bergen hier (slapende) vulkanen zijn - maar in de vorm van geisers, kokende modderpoelen, meren en rotsen die de meest onwerkelijke kleuren hebben door fosfaten en mineralen!

Er zijn veel gebieden die we hier kunnen bezoeken, en we kiezen voor Thermal Waiotapugebied.
Maar we gaan eerst naar The Lady Knox Geiser. Deze spuit 1x per dag haar hete water wel 23 meter omhoog.
En wel precies om 10.15 uur (waarschijnlijk opgewekt...)
Bijna zijn we te laat. Het is 40 minuten rijden en door wat ditjes en datjes (starbucks o.a.) hebben we maar een half uurtje. We halen het! Zonder te hard of gevaarlijk te rijden (ben maar gerust, mam...:))
Om 10.15 uur staan we voor de ingang. Christel naar binnenrennen voor de tickets, ik laat de moter in de ready-to-go stand. De man aan de kassa holt met haar mee...
en... stelt haar dan gerust...! :D
We zijn niet te laat, want de geiser begint wel om 10.15 uur... maar dan wel een uur lang!! hahahaha!!

We blijken toch nog precies op tijd en zien de geiser beginnen en te spuiten. Heet water en stoom...!!
Maar... geen 23 meter hoog! Meestal een meter of 10 met af en toe een uitschieter... Het is een heel bijzonder natuurfenomeen, maar toch hadden we van onze eerste geiser meer verwacht. Toch geen spijt van de haast...

Dan het thermische park in. Het is net een maanlandschap! Het is zo apart! Christel heeft zoiets nog nooit gezien. Voor mij is het herkenbaar van de vulkanische gebieden in Indonesië, maar ook weer heel anders.

Grijs en kleiachtige rotsgronden...
Gele zwavelgaten waar stoom uitkomt...
Meren in allerlei kleuren, bubbelend en stomend...
Watervalletjes die roken en langs gele en roodachtige rotsen gaan...
Kokende modderpoelen, waar de modderbellen als foneintjes omhoog schieten...
Ingestorte kratergaten...
En een prachtige natuurwandeling van een kleine 7,5 kilometer...

Spannende en heel toepasselijke namen vliegen ons om de oren...
Devils Home
Rainbow Crater
Thunder Crater
Devils Ink Pots
Frying Pan Flat
Oyster Pool
The Champagne Pool (met echte bubbels!)
Inferno Crater
Devil's Bath
Brrr...

Wat we zien laat zich niet beschrijven... Het is weer een bijzondere ochtend!!

Op de weg terug laten we de beentjes weer eens lekker bewegen en gaan we een kleine hike doen, 'tramping' zoals ze dat hier noemen.
We maken een kleine klim van een uurtje op de Rainbow Mountain (743 meter). De Maori naam is Mountain Maungakakaramea (!)
Het is een mooie wandeling over een pittig pad door bossen en hoge begroeiing. Het uitzicht op de top is de grote beloning!! Alhoewel niet kei hoog, hoog genoeg om hier eens lekker goed voor te gaan zitten genieten.
We zien de bergen van Tongarrio (waar we morgen naartoe gaan), Lake Taupo, de mooie groene golvende heuvels, de weg er slingerend doorheen. Achter ons nog meer meren, en Rotorua, en ook de vulkaan Putauaki die we ook vanaf de zee zagen. En dat met een schitterende lucht met zon en de meest prachtige wolken... Wat een leventje.

Na de tocht naar beneden, lekker bij de auto even een colaatje uit eigen voorraad. En dan even naar de mac. Even een keer makkelijk doen weer. Christel lekker gezond aan een salade en broodje; ikke aan een big mac natuurlijk!!

Weetje: ze hebben hier bij de macs vaak ook een MCcafe. Een echte koffiecorner als starbucks zeg maar. Alles kun je er krijgen, tot gebak en belegde (gezonde) broodjes toe! Da's apart! Ideetje McPius... (Ik krijg wel een bonus voor het doorspelen van de goeie ideëen he!!)

Dan nog even een mooie toeristische route langs het meer van Rotorua. Lekker rustig met de auto touren op zijn zondags, terwijl de zon lager wordt...

Zeiden we vanmorgen nog "och, het is zaterdag, het is hier zowaar een echt stadje, misschien even eens vragen of er iets leuks te doen is, bioscoopje, barretje of muziekske...". Nu zijn we blij met even deze verhaaltjes plaatsen en dan dalijk lekker douchen en slapen... in onze eigen knusse "woonwagen".

Hot-vulkanische-stuff-kusjes

P.S. Plaatsnamen in Maoritaal...!! Ik word er helemaal gek van. Ze zijn niet uit te spreken, en op te schrijven, laat staan te onthouden!! Ik moet steeds de kaart bij de hand houden als ik internet...!! hahaha