Boeiende treinreis op onze laatste dag - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Boeiende treinreis op onze laatste dag - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Boeiende treinreis op onze laatste dag

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

14 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Christchurch, 13 januari 2008

Voor de 3e keer op een rij weer na 5 uurtjes slapen het bed uit. Vroeg op pad op deze laatste dag in NZ voor de treinreis van kust naar kust door de bergen van NZ, een van de grote treinreizen op de wereld, de TranzeAlpine !
Hij is duur, te duur, en daarom hebben we eerder besloten om de reis niet helemaal van Christchurch naar Greymouth te maken, maar tot 1/3 tot Arthurs Pass in de bergen...

Om 8.15 vertrekt te trein en we hebben vast plaatsen. Erg luxe en relaxte trein. En in ieder ver land waar ik ben geweest heb ik nog een treinreis gedaan. Altijd weer heel bijzonder..
Relaxt genieten we eerst van de Canterburry Plains, het vlakke land aan de oostkust. Dan komen na Springfield de bergen, en gaan we op in de open uitkijkwagon staan. Prachtig om foto's te maken, terwijl de wind aan je trekt en de zon op je gezicht staat.
De treinreis is dan echt prachtig ! (bedankt Jan en Willy voor jullie tip om rechts te gaan staan, dat wordt ons hier ook nog eens verteld... het is echt de prachtigste kant) We rijden hoog aan de rand van een diepe en brede kloof uitgesneden door een van de rivieren hier. Nu een paar smalle stroompjes, maar aan het stroomgebied te zien kan het er hier wild aan toe gaan. De vergezichten zijn prachtig, en we rijden door een stuk of 15 korte tunnels en een stuk of 8 bruggen om door de kloof in de bergen te komen. De hoogste brug is 73 hoog !
Het is genieten en relaxen op deze laatste dag... Blij dat we deze treinreis geboekt hebben.

We moeten dan wel nog een uurtje of 4 tijd doden in Arthurs Pass, terwijl de trein verder rijdt naar Greymouth en later weer terugkomt om o.a. ons weer op te halen.
Arthurs Pass is een dorpje van 50 mensen, en er is echt heel weinig te halen. De zon scheen in de laaglanden, maar in de bergen is het weer...je raadt het al...bewolkt. terrasje pikken is er dus niet bij. Het miezert zelfs af en toe wat.
We besluiten het lood uit onze benen te lopen, en lopen in 2 uurtjes nog een mooie route door forest en naar watervallen (al weer watervallen !) waarvan 1 echt weer superprachtig en wel 100 meter hoog is !!

Dan is het thee drinken, en lui op een sofa achter het glas dagboekjes schrijven.
en we zien op deze laatste dag dan ook nog onze eerste Kea, de locale papegaai hier...Mega beest zeg !!
Nu nog een Kiwi en dan zou het af zijn voor ons...maar helaas gaat dat niet gebeuren haha.

De terugreis met de trein is weer heel mooi, maar het nieuwtje is er dan tuurlijk wel af...
Jammer dat mensen bij zo'n dure en bijzondere treinreis dan het hele stuk zitten te kletsen met elkaar, de krant zitten te lezen, of te dutten (he chris...;)) Het is echt heel moeilijk om na zo'n indrukwekkende dagen in die schommelende trein je ogen op te houden, en ook ik moet er tegen vechten...

en dan zit het er op...
Terug in het hostel alleen nog de tas helemaal op zijn kop zetten en binnenstebuiten keren. To be sure dat er niemand onderweg "iets" ingestopt heeft... iets wat ik normaal bij een terugreis al doe, maar nu nog helemaal met het oog op Thailand...! Daar wil je niet met iets in je tas geconfronteerd worden...dan komde het land nooit meer uit... brrr....enge gedachte is dat hoor.

En dan om 10 uur slapen...om half 4 worden we met een busje op het vliegveld gedropt...bye bye NZ...

Trein-en-berg-en-kloven-kusjes
xx

• 14 Januari 2008 - 20:57

Mir:

het N-Z avontuur is dan wel op zijn end, maar het einde is nog niet in zicht van jullie avontuur. Wat zal Thailand gaan brengen??

• 21 Januari 2008 - 21:35

Maria:

Ik zit al met mijn neus in de vakantieboeken, NZ?? perhaps\//