Olifanten... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Olifanten... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Olifanten...

05 Februari 2008 | Thailand, Chiang Mai

Chiang Mai, 4 februari 2008

Vandaag is weer zo'n bijzonder mooie dag !!!

Na een korte nacht, staan we om 7 uur op het busstation, om in anderhalf uur met de public bus naar het Olifanten Conservation Centre te gaan.
Een door de koning en de overheid gesteund opvangcentrum voor de olifanten van Thailand.

De olifant heeft in Thialand een hoge status, en wordt als heilig gezien en met veel respect behandeld. Dit het mee opbouwen en beschermen van het land, hun rol en inzet tijdens oorlogen, en het mee opbouwen van het land bij zwaar werk in de jungle en vervoer.

Het centre is dus geen commercieel centrum - die op zich gezien de heilige achtergrond van de olifant niet perse slecht hoeven te zijn - maar hier ligt het voor ons gevoel een stuk beter.
Het centrum is gericht op opvang van olifanten, ze hebben een fokprogramma om de gedomicieerden soorten tegen uitsterven te beschermen en gevolgen van incest te voorkomen en daarmee de soorten sterk houdend, een olifantenhospital, en educatiecentrum.

Het is niet overspoelt met toeristen ! Aan de ene kant gelukkig...want het is lekker rustig en we kunnen echt en volop genieten. Aan de andere kant jammer, want het centrum verricht in onze bescheiden ogen echt heel goed werk, en als door bezoek en donaties en sponsoring van toeristen het goede werk behouden kan blijven...

Tevens kun je hier een of meerdagse (tot zelfs een maand) cursusen volgen tot Mahout - olifantenverzorger. Er is vandaag ook een handjevol westerlingen die het programma volgen. Er is een man die jaarlijks een maand terugkeert, altijd voor Jojo zijn favoriet, en je kunt echt de liefde van die man voor die olifant zien. Toch prachtig...

We kijken eerst naar het badritueel van de olifanten. Dit is echt heel grappig.
De Mahouts - olifantenverzorgers - komen met hun olifanten het meertje ingelopen, waar de olifanten zich onderdompelen en alles nat spuiten met hun slurf !! Het is kei leuk om te zien !!
Daarna verzamelen ze zich voor de 'show'. Staart aan slurf lopen ze in een stoet naar een andere plek, maar wij goede uitleg krijgen. De olifanten stellen zich voor, laten zien hoe ze vroeger in de jungle hun werk deden met het vervoer en stapelen van zware boomstammen, en doen een paar 'kunstjes' zoals schilderen (echte bloemtjes !!!) Het is echt wel heel leuk om te zien, en je ziet de liefde en de band tussen dier en verzorger. Er is zelf een kleine olifant bij...snoezig hoor !!

Daarna mogen we ze wat te eten geven, met gelegenheid om ze over hun slurf te aaien !! Wat zijn ze groot en lief :)

Daarna lopen we richting hospital waar we eerst naar de opvang van 2 jonge babyolifantjes gaan.
Ohhhhhhhhh....een olifantjes van 6 maanden met zijn hele grote mama !! Hij is hier omdat zijn mama te weinig melk geeft. En het is me toch een schatje !!! Hij laat zich echt aaien en knuffelen, snuffelend en spelend met zijn slurf !!
We kunnen er geen genoeg van krijgen...en hij ook niet lijkt het...

Het andere olifantje is wat voller, maar dan ook al weer een aantal maanden ouder, en zijn moeder wilde niet voor hem zorgen, dus staat hij hier met zijn pleegmoeder...

Mmmmmmm, wat een knuffelkontjes !!

Daarna het hospital, dat grotendeels voor bezoekers is afgeschermd, maar waar veel informatieborden staan met de kwalen van beschadigde olifanten. Goed hoor !!!

Tot slot...is dit de tot nu toe enige plek op de wereld waar papier van olifantenpoep (!) gemaakt wordt !!! Over recycling gesproken !!!
En jawel, we vragen en krijgen uitleg...en wie gaat het proberen...ikke....
Lekker met mijn handjes olifantenshit in water fijn maken !!! jippie !!! :) :)
Gelukkig is het dan al een keer geschoond en gebleekt. Dus is het gehalte poep al een beetje minder.
Maar goed...de resultaten mogen er zijn !! Skon vellekes papier...

We zijn blij dat we dit centrum bezocht hebben...en kunnen het iedereen aanraden !! Super hoor, en ook zo;n traiingsdag(en)...lijkt ons heel bijzonder !! Voor een ander keertje misschien !!

terug naar Chiang Mai voor een volgend bijzonder avontuurtje...

Lieve-grote-en-kleine-olifanten-kusjes

(Proficiat aan mijn maatje Robert, en Ome Rini met jullie verjaardagen !!)

• 06 Februari 2008 - 17:08

Maria:

Als ik zo eens op het landkaartje kijk dan hebben jullie al heel veel km afgelegd, heb een idee hoeveel??
    XXXXXXXXXXx

• 08 Februari 2008 - 15:00

Neuske:

ha, leuk om te lezen, ben ik ook nog eens geweest, in een vorig leven..

• 08 Februari 2008 - 15:58

Natasja:

Geen idee hoeveel kilometers...Dat was in NZ makkelijker met de kilometerteller in de auto... Maar omdat we 7 weken hebben hoeven we gelukkig geen nachttreinen of nachtbussen te nemen om tijd te winnen. We kunnen nu alles mooi overdag ervaren en bekijken. Maar we hebben soms wel lange reisdagen. Toch gat het voor ons gevoel erg relaxed.
    x

• 08 Februari 2008 - 15:58

Natasja:

Lang, lang, lang geleden, of niet Neuske...? Toen ge nog kleiner wart, en oe neus ok... :P