Plakplaatjes !!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Plakplaatjes !!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Plakplaatjes !!!

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

14 Januari 2011 | Nepal, Kathmandu

Spontaan idee... grote beloning!

Zoals vaak in landen en gebieden waar toeristen komen vragen kinderen gretig en soms zelfs brutaal om "pen" of "choclate", een snoepje. Organisaties en bewoners zelf raden reizigers vaak af hieraan mee te doen. Kinderen raken hieraan gewend en dorpsbewoners vinden het vaak vreselijk dat hun kinderen bedelaars of brutale schooiers worden.

Toch heb ik vorig jaar gezien hoe kinderen die hier niet aan gewend waren met grote ogen naar Sancha keken als ze van hem een snoepje kregen. Tja. Dilemma. Zo'n klein geschenkje wat zo'n kleintje zelden krijgt is natuurlijk groots! En waren wij als kind ook niet dolgelukkig als we van een tante of buurvrouw een snoepje kregen?? (nog van de generatie dat snoep en frisdrank geen dagelijkse kost was...) En ja, ook ik ging toch snoepjes uitdelen... behalve aan die ene uitzondering die er brutaal om schooide.

Na mijn ontmoeting met de vrolijke familie (zonder een woord Nepalees te spreken) van vorig jaar, heb ik ze bij thuiskomst 2 dikke enveloppen toegezonden met foto's van hen en stiften, kleurboeken en klein grut voor de kinderen. Of het ooit aangekomen is zal ik nooit weten...

Daar aan terugdenkend kom ik een week voor mijn vertrek op het idee dit jaar plakplaatjes voor de kinderen in de dorpjes mee te nemen. Je weet wel, die plakplaatjes die je op de kleuterschool op je hand kreeg of in je schriftje als je netjes gewerkt had! :D
3 blokjes met zo'n 500 "motivatiestickertjes" zoals dat dan mooi heet gaan in mijn rugzak mee! Op trekking in Nepal!

Het effect is geweldig!! Het eerste peutertje dat ik op dag 2 van de trekking tegenkom wenk ik dichterbij. Sancha, Saila en Jurg kijken vragend toe terwijl ik de stickertjes uit mijn rugzak haal...
Ik gebaar om het handje van het peutertje dat het aarzelend uitsteekt, maak er een vuistje van en plak er een vrolijk gekleurd plakplaatje op. Met grote ogen kijkt het kleintje toe terwijl ik er ook een op het andere vuistje plak. Het goed aandrukkend zodat het goed zal plakken op de smoezelige knuistjes.

Grote ogen, verwondering, kijkend, voelend, verbazing, een lach breekt door en snel wordt er naar mama mama mama gerend om te laten zien wat er nu toch is gebeurd!!! Ook mama straalt en kijkt dankbaar voor die kleine vrolijke verrassing!
Sancha, Saila en Jurg lachen met me mee en vinden het een geweldig idee!!

En zo vervolgen we onze weg...

Steeds weer zijn de vraagtekens, de verrassing en de wisselende uitdrukkingen op de gezichtjes van de kindjes zoooo'n grote beloning!! Dat zo'n klein gebaar zo'n groots effect kan hebben!! Wonderbaarlijk en dankbaar. Een heel warm gevoel...

Soms zijn ze met een paar en dan wordt er vrolijk en druk gekwebbeld terwijl ze allemaal bij elkaar kijken en voelen. Jaloezie en afgunst is er nooit. Een andere keer wordt er snel naar mama, opa of oma gerend om trots te laten zien wat ze ineens op hun handen hebben!! En ook de lach op hun gezichten zorgt voor een vrolijk gevoel!


Op een dag komen we bij een klein schooltje, waar zoals gewoonlijk de deuren open staan. Nieuwsgierige peutertjes kwetteren vrolijk naar ons. En ik scheur 3 velletjes uit het boekje en vraag Sancha dit aan de juffrouw uit te leggen. Prachtig is te zien hoe de juffrouw ze een voor een uitdeelt aan de 20 kindertjes die het voorzichtig en trots in hun schriftjes plakken...
Ohhhhhhhhhh...

Bij een eenzaam boerderijtje geef ik een half velletje aan het kleintje. Het is alsof ik hem goud geef! :D
En terwijl we verder lopen lach ik dat we op de terugweg waarschijnlijk de deur van het huisje vol plakplaatjes terug zien.

Jurg staat ervan te kijken en vindt het zo bijzonder dat ik op dit idee ben gekomen. En vindt dit zeker een aanrader voor volgende reizen. Zo hartverwarmend is het effect! En gereserveerd als hij kan zijn, kan ik hem met moeite overhalen om ook stickertjes op handjes te plakken. En ook voor mij is het bijzonder om van een afstandje te zien hoe het effect is. Ge-wel-dig!!!

Helaas komen we op de hele trekking niet zoveel dorpjes tegen als in Annapurna. En tegen het einde heb ik dan ook nog maar 1 blokje uit kunnen delen. Al met het voornemen de rest aan Sancha en Saila mee te geven voor hun kinderen en neefjes en nichtjes...

Zo'n spontaan ideetje, zo'n klein gebaar, zo'n groot effect en zo ontzettend dankbaar!!! De beloning is voor mij misschien nog wel groter dan het plakplaatje voor hen. Dus wie geeft wie nu een geschenk...

Schitterende-kinderlachjes-kusjes!











  • 14 Januari 2011 - 22:29

    S!moon:

    He Natas,

    Krijg gewoon een brok in mijn keel bij het lezen van je verhaal. Had de rest ook al gelezen, maar je snapt dat mijn juffenhart sneller klopt van acties waar kindjes bij betrokken zijn.. Ik ga binnenkort 6 weken naar Laos, en ik weet nu al wat er in mijn koffer meegaat.. Dank je wel voor dit even simpele als doeltreffende idee!!
    XX

  • 14 Januari 2011 - 22:43

    Annette Dahmen:

    Wat een superleuk idee van jou met die stickertjes!! Ja, een kinderhandje is vlug gevuld. Geweldig wat een gelukkige gezichtjes.

  • 15 Januari 2011 - 15:10

    Mir:

    Wa bende tog un goei ding

  • 17 Januari 2011 - 15:15

    LYLA:

    Wat een geweldig verhaal alweer...prachtig!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 517829

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: