Laatste dagje Nepal... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Laatste dagje Nepal... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Laatste dagje Nepal...

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

13 Maart 2011 | Nepal, Kathmandu

zaterdag 25 december 2010

Eerste Kerstdag... en onze dag van vertrek uit Nepal!!
Een vroege avondvlucht, dus we kunnen nog een half dagje in Thamel doorbrengen. Rustig onze tassen reorganiseren en inpakken. Dan een telefoontje dat er bezoek in de lobby is. Topgay, de manager van Sancha, komt even voor praatje langs. Het is ook voor ons de derde keer dat we elkaar ontmoeten. Hij laat weten dat onze rit naar het vliegveld er om 14.30 uur zal zijn.

Dan is het laatste koopjes inslaan en laatste rupies uitgeven. Mooie boeken over de bergen en mooie pashmina sjaals. (Jurgs mond valt open van mijn onderhandeltechniek haha. Soms lukt het, soms niet.)

We sluiten onze reis af met een heerlijke lunch in een goed Thai's restaurant. Het eten is goed, het zonnetje lekker, de straten van Thamel verlaten na de drukte van kerstavond.

Dan onze tassen ophalen, laatste check, en naar de lobby voor onze rit naar het vliegveld. En daar is Sancha! In gewone burgerkleding een hele andere man. Wat een verrassing! Hij zal ons vergezellen naar het vliegveld. Dan met de auto weer de laatste keer kriskras door het laatste stukje Kathmandu, en afscheid bij het vliegveld. Dag Sancha, dag Nepal!

En terwijl we naar binnen lopen, zien we westerse mensen (Nederlanders for sure) met teleurgestelde gezichten naar buiten lopen... Onze vlucht geannuleerd!! Een van de piloten is op de heenweg ziek geworden en in Bahrein achter moeten blijven. De andere piloot is doorgevlogen, maar moet nu zoveel uur verplichte rust nemen voordat het vliegtuig weer mag vertrekken. Oh neeee...
Duidelijk is al dat onze vertraging zeker 12 uur zal bedragen, dus in plaats van 5 uur 's morgens in Nederland pas om 17 uur 's middags... En daarmee valt Tweede Kerstdag in de soep... :(
Shitterdeshit! En Jurg loopt zijn doorvlucht naar Zwitserland mis en moet deze omboeken. Even balen we allebei flink. Maar dan geven we ons er maar aan over. Niets aan te doen!

We lachen alweer als we met de andere passagiers (95% Nederlanders) in 2 bussen naar een hotel worden gebracht. Toch nog het gevoel van een groepsreis haha. We worden door een hele andere kant van Kathmandu gereden. Tot onze verrassing naar een heel groot luxe 5 sterren resort! Overnachting en eten wordt door de organisatie aangeboden. Het straalt een en al luxe en decadentie uit. En onze kamer... LUXE!! Vergeleken bij Hotel Manang is het megaluxe... en zeker na wat we in de bergen hadden! En ik spring lachend op en neer op het bed. Eindelijk een bed met vering!!! :D

Maar ook het besef van contrast tussen arm en rijk. Wat een weelde in dit overwegend arme land. Zoveel rijkdom, zoveel luxe... iets wat de bergmensen volgens mij niet zouden kunnen bevatten. Het is wat dat betreft wel oneerlijk verdeeld in de wereld.

We slenteren wat door het hotel. Boeken Jurgs vlucht om. Eten en drinken wat. Worden op de foto gevraagd door de vele indiërs die hier zijn (altijd weer grappig). En kruipen vroeg het bed in. Om 4 uur wake-up call voor vertrek naar het vliegdveld.
En even is het de teleurstelling wegslikken. Voor het eerst in 4 jaar zou het een kerstmis met familie thuis zijn. Helaas. Geen bijzonder weerzien op het vliegveld, geen kerstontbijt, geen kerstboom versieren, geen kerstdiner met ons gezin, geen kerstkadootjes geven die ik thuis voor iedereen al heb klaarliggen... toch wel jammer. Zucht.

Vertragings-kusjes

• 14 Maart 2011 - 10:53

Tante Astrid:

zucht, wat kan je toch mooi schrijven...

• 16 Maart 2011 - 10:58

Riet:

Bedankt, dat ik weer met met je mee heb mogen reizen, ik heb er van genoten.
    liefs Riet

• 07 April 2011 - 14:09