Van Stonetown naar Oostkust - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Van Stonetown naar Oostkust - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Van Stonetown naar Oostkust

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

06 Oktober 2011 | Tanzania, Dodoma

dinsdag 4 oktober

De eerste avond hebben Erik, Annemarie, Jua en ik leuk doorgebracht. Na het middagje strand, gaan zij rusten en ik genieten van mijn eerste zonsondergang hier. Tijdens de schemering wordt het lekker gezellig in het park waar de lokale mensen socialisen en de eetkraampjes opgesteld zijn.

We eten later lekker bij de Ethiopiër. Terwijl de muggen een jacht op ons doen. Annemarie en Jua gaan lekker slapen terwijl Erik en ik bij Livingstone de avond wegkletsen. Een relaxed en warm begin!!

De volgende dag besluit ik in de middag naar de oostkust te gaan. Mijn bungalowtje van Bellevue wacht daar op mij. Dus... dat wordt eerst het vervoer uitzoeken (met goede tips van Erik) en dan de markt bezoeken.
Hier is het een drukte van jewelst. Jeetje, wat lijkt dit op Azië!! De sfeer, de geuren en kleuren, zelfs de mensen maar dan wat donkerder. Genieten van deze drukte en het leven te aanschouwen. Terwijl iedereen Jambo Jambo naar je roept, naar je lacht en je verder redelijk met rust laat. Niets van dat opgedrongen gedoe.

De dalladalla's het openbaar vervoer hier is er in 2 soorten. De open tja 'busjes' waar echt van alles op het dak meegaat. En de gesloten kleine busjes. Als ik uitgezocht heb welke ik moet hebben, met hulp van de Zanzibarianen (hoe zeg je dat??), is het even mijn spullen ophalen bij het hotel. En om 14u zit ik in het busje, op weg naar Bwejuu. Ik voorin tussen een Keniaan en de chauffeur. Een paar mensen en mijn reistas achterin. 2 grote sterren in de voorruit (een teken??) en Bob Marley uit de speakers. Mwahh niet slecht haha.

2 uur dwars door het binnenland! En ik wist niet dat een busje zoooooooo vol kon!!! Ik dacht al heel wat gezien te hebben!! Maar dit.... Is er plek voor zo'n 15 man, denk ik dat er wel bijna 30 inzitten!! Kan de deur niet meer dicht, gewoon aan de buitenkant hangen!! :D En daarbij nog de nodige manden met eten! Ge-wel-dig!!
Nu toch wel blij met mijn plekje voorin, waar ook de nodige spullen bij gepropt zijn!

De weg naar het oosten, het leven langs de weg, de natuur, de mensen, het verkeer... het doet denken aan Thailand. Wil niet vergelijken tussen landen, maar echt, als je er een paar thai tussen zet, waan je je in Thailand!

We komen voorbij Paje, Bellevue ligt hier 5 km boven. En dan zijn we er. En ineens sta ik daar met mijn schoudertas en flinke reistas (backpack deze keer thuis gelaten... goei idee ahum) op een hete droge verlaten weg. En kijk uit op een hobbelig zandpad met een bordje Welcome to Bellevue. Tja... what to think???
Hopelijk is het pad niet lang. De oceaan is in ieder geval nog niet te zien... Dus in de hete namiddag de tas over het pad door het losse zand en stenen slepen. Wieltjes stellen dan ook niet veel voor. :D
En ik moet om mezelf lachen als ik mezelf zo zie lopen!

Gelukkig is het niet ver, en krijg ik een warm welkom in het mooie Bellevue. Een paar gasten lachen om mijn gezeul, en de ijskoude cola is zooooo welkom!
Ida en Dion runnen de boel hier nu, nu de eigenaren even een half jaartje in Nederland zijn. En al snel zit ik in mijn eigen bungalowtje. En het is prachtig!!!! Klein, knus, smaakvol, en... met zeezicht en palmbomen!! Man, wat een goei plekje!!!
Bellevue heeft maar 9 van deze bungalowtjes en is dus lekker klein en knus. Er hangt een goeie vibe!!

Even uitpakken en dan nog een uurtje naar het strandje (trap omlaag en 50 meter lopen) voordat het donker wordt. De zonsondergang is in het westen en dus niet aan deze kant. Maar de ochtenden zullen dat goedmaken!
De eerste aanblik op het strand is wat teleurstellend. Eb en vloed zijn hier extreem, dus de zee is heeeel ver teruggetrokken. En dat betekent veel opgedroogd zeewier op het strand. Niet zo'n mooi gezicht (had er al plaatjes van gezien, maar hoopte dat dit niet het zeewierseizoen zou zijn...) Maar het zand... het zand is echt spieeeeeerwit en prachtig!!
Lekker even de voetjes in het water. Goh, warm water... ;)

En dan met de schemering weer naar mijn huisje voor een lekkere douche! (Koude brrrrr...) De zon gaat hier rond half 7 onder en zo dichtbij de evenaar is het ook patsboem donker!
's avonds bij het eten raak ik in gesprek met Regina en Niels (een Nederlands koppel) en Alex (uit Spanje) die hier al een paar dagen zijn. Leuke gasten, die me vanmiddag zweterig binnen zagen komen.
Ze hebben vandaag gedoken en nodigen me uit morgen mee te gaan. Regina gaat opnieuw duiken (heeft vandaag haar opfrisduik gedaan) kan ik er mooi informeren voor mijn duiken. En de jongens maken gebruik van het luxe zwembad. Hmmmm, klinkt niet slecht...

Dus ga ik mee!
En daar... daar klopt het plaatje in mijn hoofd met de werkelijkheid. Het is vloed... een zee in zoveel blauwtinten, een strand zo wit, een plaatje zo perfect (zij het met nog steeds zeewier in het water). En een strandbedje tussen het zwembad en de oceaan!! Jeah... life really sucks :D :D :D

Meer volgt...

Mijn-eigen-plekje-kus

• 07 Oktober 2011 - 15:37

Zien:

Och matje wa rot toch allemaal.... ;-)
    Hier.... wind, regen en een hoop gezeur her en der.... ok moi....!

Enne, ik zou zeggen mensen uit Zanzibar, zitte altijd goed!!

Heel veel plezier nog en tot over een paar weekskes!

X

• 20 Oktober 2011 - 07:47