Machtig Hong Kong - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Machtig Hong Kong - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Machtig Hong Kong

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

02 November 2007 | China, Peking

1 november
Vanuit de trein - eindelijk een hele schone - stappen we op de boot in Guangshuo (Kanton). Een snelle ferry brengt ons in 2 uurtjes naar Hong Kong!

Hong Kong is de verzamelnaam voor de grote stad die uit meerdere delen en eilanden bestaat. Het echte Hong Kong is eigenlijk maar 1 van die eilanden. En daar is ons hotel. Er gaat elke 10 minuten een kleine ferry naar het andere bekende gedeelte Kowloon. Dit zijn wel de belangrijkste delen, die waarschijnlijk wel bij jullie bekend zijn. Vooral als jullie de skyline zien.
De eerste aanblik is super! Hong Kong is natuurlijk pas sinds enkele jaren weer ingelijfd bij China, en de westerse invloeden zijn hier flink aanwezig. Veel engelse invloeden, heel veel moderne gebouwen, de vele hippe wolkenkrabbers en de eeuwige strijd om de hoogste te willen bouwen. Het oogt zelfs heel New Yorks! Maar toch tegelijk ook heel veel chinese invloeden. Meer zelfs nog dan in Shanghai... En wat ook opvalt, maar natuurlijk ook wel weer logisch is met de geschiedenis van Hong Kong, hier spreken veel chinezen Engels!

Voor Hong Kong hebben we maar anderhalve dag. Dat is natuurlijk heel weinig...dus we plannen onze tijd nauwkeurig, om er toch zoveel mogelijk uit te halen. En dat lukt vrij aardig.
Na incheck op onze kamer op de 15e verdieping met geweldig uitzicht, kunnen we rond 3 uur 's middags eindelijk op pad. We steken meteen de ferry over naar Kowloon. Dat willen we die dag ontdekken. Wat zal blijken is dat Hong Kong, en voor nu Kowloon, een en al shopping is! Niet te geloven...

Als we de zeestraat met de ferry oversteken dan hebben we voor 1 euro het prachtigste uitzicht op de skyline dat je je maar kunt wensen!! Het is nu nog overdag, dus dat beloofd wat voor vanavond....
We lopen richting Nathan Road, de drukste straat van Kowloon. En die van ontzettend dure winkelmerken. En hij is immens lang!
Rond 5 uur begint het wat donker te worden en de straten worden felverlicht van alle reclame en lichtborden. Het enige reclamebeleid dat ze in China kennen is het zo vol mogelijk hangen, vooral van de ene kant van de straat naar de andere! Geweldig is dat. Prachtig door lelijkheid eigenlijk. We lopen door de straten in de omgeving van Nathan Road. De stoffenzaken, de jademarkt, de marktkramen van Templestreet, wierookwinkels, winkels voor benodigdheden voor tempels en huisgoden, eettentjes (met aquariums met levende vissoorten en zeedieren), kraampjes met waarzegsters, een zaak met slangen in sterke jenever (hoe giftiger de slang hoe beter voor de gezondheid...) En ga zo maar door. Je kijkt je ogen uit. En het is in de vroege avond een drukte van jewelste!!

Rond 8 uur moeten we weer terug zijn bij de pier van de ferry. De skyline ziet er bij avond aan beide kanten super uit!! Alle wolkenkrabbers en gebouwen zijn verlicht. En dat oogt natuurlijk imposant! Er wordt hier een lichtshow van een kwartier aangeboden door de Chamber of Commerce van Hong Kong. Aan weerszijde van het water beginnen de wolkekrabbers (en dat zijn er nogal wat) van licht te veranderen, grote spotlichten en laserstralen schijnen vanaf de daken de lucht in en over het water. Het is machtig!! Wauw...!! Lichtjes doen het altijd goed...! En deze show wordt iedere avond gedaan!

We gaan met de ferry naar de overkant terug. Het eiland Hong Kong is heuvelachtig en achter het bebouwde gedeelte ligt een hoge berg/heuvel, de zogenaamde Peak. De Engelsen hebben destijds (100 jaar geleden) een kabeltrammetje aangelegd dat bezoekers naar boven brengt. De berg is zo steil dat het trammetje onder een hoek van 45 graden naar boven en beneden gaat!!
Deze Peak gaan wij met onze 2 Belgen uit de groep op. Dit is de enige avond die we hebben om op deze top te kunnen staan en over de stad te kijken. De volgende avond is namelijk het afscheidsdiner met de groep en vervolgens naar het vliegveld... (de volgende morgen blijkt dat wij de enigen zijn die dit gedaan hebben. De rest natuurlijk spijt de volgende dag als ze bij daglicht op de peak staan...)
Omdat het inmiddels al laat is, en we niet het beginpunt van het trammetje weten, en het ook flink is beginnen te motregenen, nemen we de taxi naar boven. Die maakt ook een flinke steile klim langs bochtige wegen en langs dure grote huizen. Namelijk, hoe hoger op de berg, hoe prachtiger het uitzicht, en hoe duurder de huizen, en dus hoe rijker de mensen.

Bovenaan staan we letterlijk hoog boven de hoogste wolkenkrabber. Jullie kunnen je voorstellen hoe prachtig uitzicht we hebben over die grote stad!! Het straalt een en al macht uit!! Het is er koud en nat, en we waaien uit onze jasjes...maar oh, wat is het geweldig hier te kunnen staan!!

Wat een super eerste (halve) dag in deze stad!!
Maar hij is nog niet voorbij...Met het trammetje gaan we (achteruit) de berg af. Die afdaling is niet mis, en hoe lager we komen hoe indrukwekkender de hoge torens langs ons opdoemen...

2 november
De laatste dag!
Weer vroeg op pad, deze keer op onze kant op het eiland Hong Kong (snappen jullie het nog?!)
We lopen via het zakendistrict met de ultramodere gebouwen en wolkenkrabbers naar de wijk Central. Het weer is gelukkig weer wat opgeknapt. Dit stadsgedeelte ligt op heuvelachtig gebied en doet wat aan als San Francisco. In Central is het ook weer een drukte van jewelste. En weer een en al shops! Goedkope winkels wisselen zich af met de designwinkels. En je kijkt op straat je ogen uit.
We volgen hier een wandeling uit ons boekje. En we beginnen bij de langste roltrap van de hele wereld. Helaas gaat ie tussen de gebouwen door, dus we kunnen hem niet in de volle lengte zien. Maar van begin tot eind sta je er 20 minuten op. De roltrap is bedoeld voor de bewoners van de torens op de heuvels. Van 6 tot 10 uur 's ochtends gaat de roltrap naar beneden, voor de bewoners die naar hun werk moeten. En de rest van de dag gaat ie omhoog.

We komen in winkelstraten met alleen medicijnen, kruiden, ginseng en vogelnestjes (voor de soep en gezondheid...en nee, als je het niet weet, dan zie je er echt geen vogelnestje in...) De hoek om is weer een straat met alleen maar winkels met gedroogde vissoorten...En ondanks dat is het een stank!! Gelukkig is het hier niet toeristisch, het is dus lekker struinen in deze wijk. Pas bij de antiekwijk komen we weer wat westerlingen tegen. Ook zie je in dit stadsdeel veel westere zakenmensen, en chinese nanny's met westerse kleine kinderen. En oja, de auto's... Zoveel bmw's, en dan de meest dure, heb ik nog nooit op een vierkante kilometer bij elkaar gezien... En dan nog eens de mercedessen, lexussen en jaguars. Pffff....money, money, money.

We bezoeken nog een prachtige tempel (da's even geleden...) van Man Mo. Hier is zoveel wierook aanwezig, dat je letterlijk de tempel uitgerookt wordt...

Na het middaguur gaan we nog een keer met het trammetje naar de Peak. Om ook van het uitzicht overdag te genieten. De rit omhoog is in ieder geval minder spectaculair dan die van de avond ervoor. En ook op de Peak zelf is het nu immens druk.
Maar we komen dan ook voor de wandelroute van een uur die de Peak omcirkelt. Hier is het heerlijk rustig en we hebben schitterende vergezichten over de stad vanuit andere oogpunten, maar ook over de haven en de zee. Dat is even een lekkere afsluiting van die hectische stad!

We besluiten met een dubbeldekker stadsbus de berg af te gaan, en komen via een lange route (weer een sightseeing toer voor 1 kleine euro) in de drukte van het verkeer en de straten waar we 's ochtends liepen. We stappen uit bij de ferry van Central naar Kowloon. Voor de laatste Hong Kong dollars varen we als afscheid van de stad nog eens naar Kowloon, om aan de overkant meteen weer de ferry terug te nemen richting ons hotel. Voor zo weinig geld, zo'n prachtige oversteek...

Het zit er op...

Douchen en de tas inpakken... en naar het afscheidsdiner. Voor de laatste keer met de stokjes eten. De reis evaluerend. Hong Kong was een prachtig toetje!! En na het diner genieten we om 8 uur, in onze kamer op de 15e etage weer van de lichtshow, maar nu aan de andere kant. Weer prachtig, en met weemoed nemen we hier afscheid van Hong Kong en van China.

Op naar het vliegveld!!!

China, je was meer dat geweldig!! Je hebt onze verwachtingen in heel veel opzichten mee dan overtroffen!!
Je bent een droom!!

Fabulous-Hong-Kong-kusjes

• 06 November 2007 - 05:58

Zien:

Wisten jullie dat je in China voor € 0,40 cent de meest waanzinnige brillen kunt kopen!! Nog bedankt dames voor dit fantastische souveniertje!! x

• 06 November 2007 - 06:01

Natasja:

Hy staat oe ok fantastisch !!
    En zo lekker hip !!
    xx

• 06 November 2007 - 08:09

Christel:

Zien, een brilleke van 40 ct.?? Is dat alles?? ;) Witte oe plats wir?

• 06 November 2007 - 16:43

Zien:

Ja christel.. en wa hedde gij gehad? ;-)

• 07 November 2007 - 08:19

Christel:

Of ik wa gehad heb? Ik heb ze nie ins gezien! :D

• 08 November 2007 - 08:32

Maria:

ZUCHT, wat een avontuur was dit samen met Natasja,we hebben, zoals jullie kunnen lezen erg veel gezien en genoten maar, dat we ook ontzettend veel trappen hebben geklomen dat is met deze pc niet te beschrijven ,dus mocht je China nog gaan bezoeken ga dan eerst aan je conditie werken .Trap op trap af en dat een uurtje per dag dan komt alles in orde.