Het Zuidereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Het Zuidereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Het Zuidereiland

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

23 December 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

Nog maar 1 nachtje en dan is het kerstavond!! Zijn jullie er allemaal klaar voor ?! ;)
Kerstvakanties aangebroken? Kerstinkopen gedaan en kadootjes gekocht? Laatste kerststress? Fijne of juist vervelende kerstverplichtingen?! :)
Geniet er allemaal van!!

Wij zijn vanochtend met de veerboot vertrokken naar het Zuidereiland!
Het meer woestere eiland en met minder mensen - en hopelijk met mooier weer!! haha :)

Om half 7 rijden we naar de veerboot. Een grote joekel... De Inter-Islander. Om 7 uur rijden we ons autoootje binnen en planten we ons buiten op het bovenste dek . En wachten een uurtje. We zijn lekker op tijd.
Als we rond half 9 uitvaren is het aardig druk geworden op het dek. Allemaal mensen vol verwachting.
Wij ook!

We zijn heel benieuwd naar het Zuidereiland en naar wat het ons zal brengen. En we genieten al van het vooruitzicht van de oversteek van zo'n 3 uur over de Cooks Strait!

We hebben een bijna stralende lucht.
Als we de haven van Wellington uitvaren en de zee opkomen neemt de wind ons flink te pakken! Omdat we vroeg waren hebben we goede uit-de-wind plekjes. De rest vlucht naar binnen voor de straffe wind.
Omdat het zo helder en zonnig is, is de waterkleur prachtig en zien we al meteen het Zuidereiland liggen!

Na anderhalf uur varen we al de wateren van het Zuidereiland binnen. We moeten dan nog anderhalf uur door de Marlborough Sounds varen, schitterende wateren tussen lange landtongen en vele eilanden!
De heuvels zijn hier al een flink stuk hoger en woester en ook weer veel groen en veel bomen! Er zijn veel baaitjes met kleine zeilbootjes en een enkel huisje...
Het ziet er prachtig uit! En we genieten van deze tocht...

Dan komt Picton in zicht, de aanloophaven van het Zuidereiland. Het is een klein plaatsje maar schitterend tegen de heuvels op in een baaitje. Een prachtige binnenkomst!
Het prachtige oversteek zit er op, en vol verwachting rijden we ons autooke de boot weer af.

Eerst even naar het visitorscentrum hier. Want... we willen gaan walvissen spotten!! En dat kun je het beste doen in Kaikoura!! Maar dat ligt uit de richting van de route. We hebben dit in het begin ingepland; mochten we ze niet zien, dan hebben we aan het einde (als we in Christchurch terugkomen) nog een herkansing... en met ons geluk hebben we dat zeker nodig!! :) :)

Bij het visitorscentrum bellen ze even voor ons (anders betalen wij de telefoonkosten he. Wie low budget reist, moet slim zijn!) Er is plaats op de boot voor morgenvroeg.
Dus...hop, op weg naar Kaikoura!!!
Whalewatching tomorrow!!

We rijden vanuit Picton naar het zuiden. En het verschil met het Noordereiland is meteen zichtbaar. Het is woester, het is droger, maar vooral... het is hier volop zomer!! Het is heet, vol zon, en het landschap is dor en droog! In plaats van het groene landschap van Noord, is het hier geel en dor. Hier hebben ze heel hard regen nodig. Maar het weer is waar we naar uitgekeken hebben..!

We picknicken lekker op een rustig plekje in het landschap, houten bankje, lekker in de zon met een windje, lekker broodjes met verse aardbeien...! Heerlijk... Een goed leven kan zo simpel zijn... :)

We rijden verder, Christel dut een beetje, en ik neurie wat in gedachten een liedje. En ongemerkt is het gele landschap weer over gegaan in groen landschap... Achter de heuvels doemen in de verte hoge bergen op. Op de kaart zie ik dat het toppen van tegen de 3000 meter zijn. Spannend voor later!
We komen over de heuvels aan de westkust en zien ineens hele blauwe schitterende rotsbaaien. De zon kleurt het water prachtig... Dit is wat we in de Bay of Islands up North hadden willen zien!

Dan een verkeersbord... The next 4 kilometers... zeehonden!!

En jawel, direct langs de weg! Stoppen in de berm. De rotsen 2 meter onder ons, de zee 5 meter van ons af... En daar liggen en zwemmen ze!!! Zeehonden... Gewoon in hun natuurlijke omgeving, in het wild, lekker loom zonnend, of lekker speels in het water!! En wij staan er met onze neus boven op!! Te glunderen!! En te ohhhh-en en te ahhhh-en!!!

Wat een welkom op het Zuidereiland!

What's-next-kusjes

• 23 December 2007 - 09:02

Zien:

Nou meiden, geniet van het zuidereiland en maak daar een verpletterende indruk he... Jullie ook een héle fijne kerst. xx

• 23 December 2007 - 10:29

Piet En Riet:

Dag Natasja,

Kijk maar even naar je mail, dan kun je even proeven van de Kerstsfeer in Helmond. Een fijne tijd op het Zuidereiland.