Walking on Ice !! - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Walking on Ice !! - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Walking on Ice !!

08 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Greymouth, 5 januari 2008

Vandaag is weer zo'n dag met een gouden randje !!
Voor het eerst van mijn leven een gletsjer van dichtbij gezien...en zelfs er op gelopen !!
Fox Glacier it is !!

Om 8 uur smorgens staan we paraat, onze ijskettingen voor onder onze schoenen uit te zoeken !! Met een oldtime bus " Stumphy" worden we naar de Gletsjer gereden. We komen eerst langs een bordje tot waar de gletsjes is gekomen in 1750...en dat is een heel stuk langer dan nu. Alhoewel de gletsjer nog steeds groeit.
De eerste aanblik is prachtig !!! Vann hoog uit de bergen komt die machtig grote indrukwekkende ijstong met blauwe punten en puin aan het einde het dal in. Wauw !!!!

Ik word al hyper bij de aanblik !!
En sta te trepelen !!

We worden in 2 groepen van 15 verdeeld...en in plaats dat we kiezen voor die best leuke jonge kerel kiezen we voor Graham, een ouwe rot in het vak...en met ontzettend mooie benen !! (heerlijk die korte broeken...)Graham is zoiets als Sean Connery...Oud maar zeker skon opgedreugt zeg maar.
Hij is een echte berg en ijsgeit. Veel ervaring en weet veel van geologie...
Hij legt uit hoe de gletsjer levend is, groeit en krimt, beweegt en schuift, scheuren, gaten, grotten heeft en heel gevaarlijk kan zijn.

Via een super gaaf en pittig pad..(goeie ochtendgymnastiek !!) gaan we langs de gletsjer omhoog. Waw, wat is dat ding groot en hoog !! En wat glimt ie in de zon...Man o man, wat prachtig, wat prachtig...

Dan is het eindelijk ijswalking time !!
Onder het puin en zand zie je het blinkende ijs !! Te gek man !!
We krijgen onze ijspriemen onder de schoenen en een stok, en hop het ijs op. Oh, wat een gevoel !! wowwww....
Wat een impacht om hier op te mogen staan. En van gevaar ben je je op dat moment niet echt bewust. Alhoewel ik echt letterlijk in de voetstappen van Graham stap. Er is een weg uitgehakt in het ijs. Elke dag moeten ze de ijstreden bijkappen, en elke 2 weken is het poad door bijv. schuivend ijs, of door regen vergaan en moeten ze het opnieuw aanleggen.

Wat zijn we klein als we er op staan !! Dat zien we eigenlijk het beste als we teruglopen en andere groepen er op zien staan !!
Het ijs is prachtig, soms met hele blauwe spleten en gaten. Prachtig !!

Na een anderhalf uur op het ijs zit het er weer op, helaas... Achteraf jammer dat we niet voor een langere tocht geboekt hebben...maarja, er is nog meer te zien in NZ...
Bij terugkeer krijgen we ook nog eens een echt briefke dat we ervaren gletsjerwalkers zijn, hahah, echt grappig !!
Graham krijgt een warm bedankje van ons !! Joehoe !!
Wat een super dag !!

Daarna rijden we door naar Franz Jozef Glacier, een tweede grote gletsjer aan deze kant van Mount Cook, ook weer zo'n immens grote ijstong die het dal inkomt. De bewolking hangt hier echter van boven, en daardoor komt ie wat minder indrukwekkend over.

Bij een korte wandeling komen we de Nederlanders van op de Ferry tegen. Christel blijft even met haar kletsen, terwijl ik even een tochtje van een half uurtje richting de terminal (het begin...of einde eigenlijk) van de gletsjer !! Het is even heerlijk klauteren en klimmen over keien in de drooggevallen rivier. En daar loop ik dan met een grote smile op mijn gezicht. En dat straal je dan zo uit, dat dat zo'n effect weer heeft op andere mensen, die allemaal enthousiast teruglachen...en met liefde en plezier natte voeten krijgen (door het kleine stroompje heen) om even een fotootje van me met de gletsjes te maken !! Heerlijk om zo met vreemde mensen om te gaan !!

We rijden een prachtige middag verder. En picknicken weer even aan een schitterend meer.. En vervolgens onze weg tot aan de volgende overnachtingsplaats Greymouth...

Hier genieten we nog even van een prachtige zonsondergang boven zee... Geluk kan zo simpel zijn...toch...?!

Facts and figures...

Weer: goei weer, zon, en bewolking, 28 graden...

Eten: Subway en Sundae van de Mac

Slapen: Top 10 holiday park aan de kust (daar was nog plaats op een te gek plekje in de" duinen" terwijl alle hostel vol zitten...boffen wij weer even.. ****

Hoogtepunt: de gletsjerwalk !!!

• 08 Januari 2008 - 12:13

Zien:

Klinkt allemaal weer goed. En ja, dè gullie voor dien ouwe rot kiezen lijkt mij heul logisch.. Alledrie opgegroeid met jaren 70- 80- en 90 muziek hè. ;-)
    xx

• 08 Januari 2008 - 22:37

Jan En Mathilde:

Hoi Natasja,

Leuk om je enthousiaste verhalen over berwandelen te lezen. En nu weer je fantastische ervaring van het wandelen over een gletscher. Gelukkig voor jouw kun je dat ook in Europa. Zelf heb ik deze mooie ervaringen gehad in Zwitserland op de Aletsch gletscher en in Oostenrijk in het Silvretta-gebergte. Met een gids aan touwen met sneeuw of ijsijzers onder.Heerlijk spannend en dat soms op doorzichtig ijs... Dus wanhoop niet dat je dergelijke ervaringen nooit meer mee kunt maken.

We volgen je nog steeds met veel plezier en aandacht.

Groetjes,

Jan en Mathilde

• 13 Januari 2008 - 13:55

Maria:

oooooooooooo,wat mooiiiiiiiiiiii,
    waar is de miljonair die op mij zit te wachten??
    De geluksstralen komen mijn pc binnen, Sammy en ik worden er zelfs blij van.
    pootje en zonnestraaltjes van mij.