Oude koninkrijken in Sukhotai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Oude koninkrijken in Sukhotai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Oude koninkrijken in Sukhotai

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

29 Januari 2008 | Thailand, Sukhothai

Sukhothai, 27, 28 en 29 januari 2008

27 januari 2008

Eerst sochtend nog naar de op 2 na belangrijkste tempel van Thailand, hier in Pitsanulok, de Wat Phra Si Ratana Mahathat, de tempel met de gouden boedda.
Hier is het wel een toeristenmekka, met thai en buitenlandse toeristen. Het is een drukte van jewelste, maar wel heel leuk en vriendelijk.
Er wordt hier ontzettend veel geofferd.

Christel en ik steken een kaarsje en wat wierookstokjes aan. Ieder voor onze eigen loved ones, maar beiden een voor Hans Sandberg, van wie het trieste bericht ons bereikt heeft dat een ongelukkige val met de fiets hem noodlottig is geworden. Hans was een heel bijzondere man, door iedereen die hem kende geliefd. Hij betekende nog veel voor veel oudcollega's...)

Om 12 uur nemen we de bus naar Sukhothai, een uurtje reizen en dan een mooi bungelowtje bij Ban Thai Guesthouse...
Even lekker relaxen en tussendoortje eten.

En dan op de mountainbike voor een sunsetfietstocht hier op het platteland van Sukhothai. Opgezet door een Belgisch fietsliefhebber en zijn Thaise vrouw. In 3 uurtjes neemt zij ons mee over kleine paden en weggetjes door de rijstvelden en tabaksvelden, door kleine dorpjes en langs boerderijtjes, voor uiteindelijk de zonsondergang...die weer geen zonsondergang is omdat ie net op dat moment weer achter de wolken schuift... Veel lol samen en genoten van deze prachtige tocht...

28 en 29 januari
Op verkenning in het oude Sukhothai en het nabijgelegen Si Satchanalai.
Sukhothai was Thailands eerste hoofstad (in de vorm van het hedendaagse Thailand), en de naam betekent Rising of Happiness. De stad kent zijn oorspong in de 13e eeuw, kende 9 koningen in 200 achtereenvolgende jaren. Voordat de hoofstad verplaatst werd naar Ayuthaya (dat we later nog gaan bezoeken).
In het historisch park van Sukhothai en Si Satchanalai zijn veel ruines van stadsmuren en de vele tempels die het gebied rijk was, door de koningen nagelaten.

Op maandag bezoeken we eerst Si satchanalai, dat we met heerlijke hete temperaturen lekker bewandelen. Het is er verlaten, en de ruines liggen heerlijk in een rustige bosachtige omgeving. Heuvel op kunnen we weer eens heerlijk onze beentjes laten werken...en daar zweten we behoorlijk van ;)
Het is er prachtig, en er zijn nog veel prachtige boedda beelden (deels gerenoveerd natuurlijk)...

Op dinsdag willen we eigenlijk weer met de mountainbikes van belgische Ronnie en Thaise Mem gaan fietsen op hun hele daagse fietstocht naar en door het park van Sukhothai. sochtend krijgen we te horen dat de rit geannlueerd wordt door een val de avond ervoor en een blessure als gevolg. Wel jammer, want we hebben er eerder van genoten.
Dan zelf met het busje naar en vervolgens met de fiets zelf door het historische park. Iets meer toeristen, maar nog steeds niets vergelijkbaar met bijvoorbeeld de verboden stad in China !!
Weer veel mooie ruines, en schitterende boeddabeelden. Van klein tot heel erg groot...van zittend tot staand... Heerlijk op ons gemakske fietsen we een kleine 15 kilometer...genietend !!

Oude-stenen-hopen-kusjes

Facts and figures:

Weer: tropen 30 graden, zon en wolken
Eten: van alles en nog wat met witte rijst, en bananenpannekoek als ontbijt
Slapen: Ban Thai Guusthouse met een heel lief Thaise familie *****!

Hoogtepunt: zweten...euh, mooi ruines bekijken en beleven

• 29 Januari 2008 - 12:17

Mir:

wij eten vanavond spruitjes aardappelen en een vleesje en daar ben ik niet rouwig onder als ik die foto's zie.
    Smakelijk!

• 29 Januari 2008 - 12:54

Jan En Mathilde:

Hoi Natasja
    Na een weekje wintersport in Oostenrijk zijn wij weer terug in Nederland. Veel zon gehad en super sneeuw.Ik denk dat jij dit ook heel leuk en uitdagend zult vinden. Vanaf nu gaan we jou weer volgen op je reis door Thailand.

• 29 Januari 2008 - 17:27

Zien:

Is het nou afgelopen met die lange lellen van verhalen... ;-)

• 30 Januari 2008 - 11:32

Onno:

Hey Natasja,

Eet smakelijk! Weet je wat je ook hebt gegeten? Of is alles "chicken":-)
    Heel veel plezier nog met zijn tweeeen in Thailand.

Groeten Onno

• 30 Januari 2008 - 13:40

Ha Onno !!
    Geen chicken voor mij...maar ook nie alles vegetarisch zoals in India en Nepal gelukkig...;)
    (Aftellen voor jou...fijn voor jou da ge in Aussie en NZ wel alles kent eten...)

• 30 Januari 2008 - 13:41

Natasja:

Zien...speciaal voor jou... ;)
    x

• 30 Januari 2008 - 13:42

Hoi Jan en Mathilde,
    Ik weet zeker dat ik het helemaal te gek zal vinden. Reis nu ook met iemand die haar hele leven al op de skieen staat (en nu baalt omdat haar familie en vrienden nu in Oostenrijk zijn, en zij helaas hier...;)) en van haar moet ik ook al mee. Maarja...this niet dat ik niet wil...maar it's all about choices. Ken den euro maar ene keer besteden he.

• 30 Januari 2008 - 16:07

Anne:

Hee Natasja!

Jammer dat de fietstour niet door kon gaan...dan hebben ze nu helemaal niemand meer over als gids! Jullie hebben het zelf ook vast goed kunnen vinden allemaal! Kanchanaburi is qua geschiedenis erg impressive...morgen naar BK voor laatste nachtje:-(! Veel plezier in Chang Mai en de jungle!

groetjes anne

• 30 Januari 2008 - 18:15

Maria:

De verhaaltjes lezend en foto bekijkend word ik heen en weer geslingerd door Indonesie- India en China.
    Ik ervaar het hier achter de pc.

het poesje op foto kijkt hetzelfde als Sammy ook hooghartig, want dat kan hij wel.mooie poezen daar durf je ze nu wel te aaien zie ik.
    Dat offeren heeft nog niet veel geholpen ben al de hele week niet erg gezond en vandaag dus gestrand in mijn bed.
    Over een paar daagjes weer gezond zullen we maar denken, maar een voordeel ik ben niet alleeen want Sammy vind het heerlijk hier bij mij in bed.
    XXXXXXX en pootje van Sammy.

• 01 Februari 2008 - 19:04

John:

Een tijdje niet op je site geweest dus effe lezen hoe het met jullie gaat....effe ?? Wat een verhalen allemaal! Maar het mooie is dat ze nog net zo enthousiast zijn als in het begin. Wat kan jij lulle zeg. Ga nog lekkur door met genieten samen daar in Thailand. Ik ga me hier voorbereiden op carnaval. Alaaf.. Groeten John, ook aan Christel.

• 02 Februari 2008 - 15:10

Ha Johnnie !!
    Ben inderdaad nog steeds erg enthousiast !! Maar...ik ga wel de carnaval missen :( But hey, can't have it all of course... :)
    Alaaf, en niet te gek he...

• 02 Februari 2008 - 15:11

Hoi Anne !!
    Leuk van je te horen, en dat je onze sites gevonden hebt. Jammer ja, dat de fietstocht niet doorging. We hebben toch genoten...en de rest van de verhalen kun je later lezen. We zijn benieuwqd naar Kanchanbouri !
    x

• 02 Februari 2008 - 15:14

Ha mam en Sammy,
    Natuurlijk kom ik Sammy weer ophalen !! Kan niet zonder hem, want ik mis hem heel erg, zo erg dat ik de andere poesjes wel moet aaien..En lief dat Sammy je gezelschap houdt ! Dan voel je je toch een beetje minder ellendig he... vervelend dat je ziek bent, maar hoop dat je nog een beetje carnaval kunt gaan vieren.
    En dat zegt de dierenarts ook altijd, dat ie zo stoer hooghartig kan kijken. ;)