Jungle trekking... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Jungle trekking... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Jungle trekking...

02 Februari 2008 | Thailand, Chiang Mai

Chiang Mai, 2 februari 2008

Jungle trekking....eindigt in dagje Peking Express...

(Ben gewaarschuwd...ik vrees dat het weeeeer een lang verhaal wordt... :))

30 januari
Met de public bus van Sukhotai naar Chiang Mai, de tweede grote stad in Bangkok, in het koelere hoog gelegen bergachtige noorden.
De rit in de bus wordt steeds mooier en mooier. De bergen in, en de natuur wordt steeds groener. Heerlijk genieten vanachter het raampje.
We checken in in Eagle House 2, waar we een eco jungle trekking van 3 dagen boeken. We kunnen meteen de volgende dag mee. Wij met nog 4 andere personen, en dezelfde avond krijgen we een meeting waar we alle informatie krijgen. Dat gaat gaaf worden...!!
En alhoewel Chris zich niet helemaal lekker en fit voelt, maar de trekking niet wil laten schieten, beslist ze toch mee te gaan. Lekker een beetje inspanning zal goed voor ons zijn. Ploeteren in de jungle en een bietje kou lijden in de nachten, en op zoek naar mooie bergdorpen en bergvolkoren... Hebben er zin in...

31 januari
Vandaag met onze kleine rugzakjes om 8 uur op weg naar de jungle !! Samen met Engelse Sarah (39), Tjeschische Jarmila (34), Canadese Rich (? twintiger) en Duitse Matthias (ook twintiger). Leuk jong en vriendelijk clubke. Vooral wij meiden kunnen het al snel goed vinden.

We slaan eerst op een marktje wat goederen in, zodat de gids voor ons een potje kan kopen tijdens deze dagen...
Het weer is weer van zonnig in grauw omgeslagen. Daarna vervolgen we onze weg naar de bergen. Het is al heel snel een prachtige smalle weg vol met bochten, bochten en nog eens bochten. En eindelijk zie ik jungle zoals ik dat in Indonesie gezien en van gehouden heb. Prachtige groene bergen, woest en ondoordringbaar, alhoewel op sommige bergen rijstvelden zijn gemaakt.

In de trek zit ook een olifantenrit. Hier in het noorden van Thailand zijn ontzettend veel olifantenkampen. Opvang zoals dat heet...maar ja, hoe weet je dat. Commercie, toerisme, of echt in het belang van de olifant, die wel heilig voor de Thai is...? Lastig, en daarom hoeft het voor ons niet zo, maar het zit nu eenmaal in de trek. (We hebben oog voor 1 organisatie die we nog willen bezoeken, en dat is een overheids conservation center en hospital voor olifanten. Daar is het minder commercie en meer educatie. Daar hebben we een goed gevoel bij...)

We komen eerst langs een kamp waar wel 100 toersitenbusjes staan. We vrezen allemaal het ergste, maar gelukkig rijden wij door.
Daarna stoppen we op een prachtig groen plekje in de middle of nowhere waar 4 olifanten rustig op ons staan te wachten...oef, dat voelt stukken beter. :) We besluiten toch er op te klimmen en via een platform kunnen we in de stoeltjes klimmen... Het is in het begin kei lachen, want man, wat zit je hoog !! Maar Petoem zoals onze olifant heet, stapt gelukkig rustig en goed door, en is niet op hol geslagen !! :)

Na een tripje van een klein uurtje is het weer tijd om verder te gaan.
We bezoeken nog een grot waar vroeger de monniken mediteerden in het donker, maar waar nu nog alleen maar vleermuizen en een handjevol toeristen komen.
Daar eten we de lunch.

Dan is het nog een ruk doorrijden in de bergen... in de misty mountains... De bewolking hangt zo laag dat het af en toe regent. Ook is het hier een stuk koeler... Maar de spirit zit er nog steeds in !! We hebben onze poncho's bij !!

We rijden in een groter bergdorp naar beneden de berg af. Het dorp, de mensen en de geuren doen me denken aan andere bergdorpen op mijn reizen en in het bijzonder aan Nepal. Gaaf weeer !!
Als we na een half uur op onze dropoff plek zijn en uitstappen...begint het te regenen !! en niet zo zuinig ook !! Hehe, dat hoort wel helemaal bij het jungle / regenwoud gevoel !!

En snel met de poncho's aan op pad !!

We lopen over smalle glibberige rode klein paadjes door het woud heen, over heel veel bamboebruggetjes die echt niet stevig zijn en elk moment lijken door te kunnen breken (camera's zitten dan ook veilig in waterdichte zakken...dus foto's maken is er weinig bij). Och, al met al loop ik er heerlijk van te genieten.
Maar bijv. Jarmilla heeft helemaal geen regenkleding bij. En Christel dir poncho is dus helemaal niet waterdicht.
Omdat de regen steeds harder wordt, en we uiteindelijk een uur of 3 in de regenlopen, is het voor hun echt niet lollig meer. :(
En dat terwijl Sarah en ik lopen te genieten. "Listen to the sound of the water, Listen to birds, Smell the air of the flowers, etc."
En ik loop constant het wereldbekende liedje in mijn hoofd te zingen.... Veur welkuh club bende gai, veur welkuh club bende gai...ik ben veur Helmond Sport, ik ben veur Helmond Sport...Veur welkuh club bende gai, veur welkuh club bende gai...tuurlik veur Helmond Sport !!! :D Hoe kumde er op, zoudde zegge... :D

Nou ja, ik geniet dus...Chris baalt dus, want die wordt een stukske natter dan mij en voelde zich al niet lekker... (tuurlijk voel ik wel met dir mee...)
Rond 5 uur zijn we op onze eindbestemming. En we hebben dan al wat schitterende bergmensen in hun eigen dorpjes gezien. Prachtige mensen !! Maar het heeft onophoudelijk geregend, geregend en nog eens geregend...

Ze maken hier lekker ons avondeten, terwijl wij onze natte spullen te drogen hangen, en bij het haardvuur onze natte broeken (die we geen extra bij hebben, die nou net nie, de rest wel) drogen. Want....we slapen hier in primitieve bamboohutjes, in klamboes en een paar dekens. We wilden gewoon in onze kleren slapen...maar ja, dan wel droog graag. Gelukkig drogen we goed bij het vuur, met prachtige mensen, veul regen en lekker primitief eten lekker vers voor ons klaargemaakt. Heel erg genieten van goed gezelschap !!

Om 6 uur is het pikkedonker, en een hlaf uurtje later duiken we maar onder onze dekens...lachend en kletsend. Op de houte pleetjes buiten die ik nog een megaspin, en hoop maar dat ie lekker daar blijft, en niet in onze bedjes terecht komt.

Het geluid van regen denderd heerlijk op het dak van ons slaappekske, en dat beloofd niet veel goeds voor morgen...Ojee ojee ojee... ;)
Veel wakker, veel draaien, veel genieten van het geluid, en veel stijve schenken van het harde bedje...:)

Tarzan-en-Jane-kusjes
xx

Facts and figures:

Weer: it's a rainy day (Halleluja) 20 graden, 5 snachts

Eten: rijst met groenten voor lunch, en ook savonds met nog een curry erbij, en lekker fruit

Slapen: op 5 sterren bambooplank in bamboohut, halve meter boven de grond onder bamboodakje !! ***** (niet voor comfort...)

Hoogtepunt: Lopen !!!

• 02 Februari 2008 - 16:02

Mir:

dat genieten snap, maar kan me niet voorstellen dat helmond sport hier een rol in speelt.

Alaaf

• 02 Februari 2008 - 16:40

Natasja:

Ik snap zelf ook niet hoe dat in minne kop is gekomme ?! :D

• 03 Februari 2008 - 12:18

Zien:

Ze maken mij de pis niet lauw
    het heeft tieten, zit te zeiken, 3 keer raden..ja een vrouw!
    ze maken mij de pis niet lauw
    ik ben een beetje misselijk k hoop dat k het binnen hou