Nog meer ruines...in Ayuthaya - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Nog meer ruines...in Ayuthaya - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Nog meer ruines...in Ayuthaya

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

08 Februari 2008 | Thailand, Bangkok

Ayuthaya, 5 en 6 februari 2008

5 februari
Vanuit Chaing Mai om 7 uur met de trein (3e klas) naar Ayuthayya, net boven Bangkok. Gelukkig hebben we 7 weken voor Thailand, zodat we niet snachts hoeven te reizen voor tijdwinst. We komen savonds om 8 ur aan. De meeste reizigers nemen daarom op dit stuk vaak deen nachttrein. En dat is best jammer voor ze... Want de reis overdag is schitterend !! De eerste helft van de reis gaan we door berglandschap waar veel te zien is !!
Christel heeft ook genoten... (kijk de foto's maar :))

We hebben de laatste 2 uur nog wat contact met een thais gezin met 2 dochtertjes van 12 en 3 jaar. Kei lieif...alhoewel geen woord engels ! Maar met gebarentaal kom je erg ver...en ze leert ons leuke kunstjes met rietjes... goei tijdverdrijf...
Verder nog een goeie fik vanuit de trein gezien !! Op dat moment alleen nog landbouwvelden (verschroeide aarde doen ze hier aan, maar dit was wat uit de hand gelopen !)

We slapen in een schitterend en schoon traditioneel houten Thais huis. Lief oud vrouwtje en sluwe businessdame !! :)

6 februari
Net als Sukthothiai is Ayuthaya een oude hoofdstad in het vroegere Thailand. Van de 14e tot en met de 18e eeuw was het de hoofdstad van Siam (het oude Thailand ) en zetelde hier de machtige koningen. De naam van de stad betekende in het Sanskrit " De onverslaanbare"...maar niets was minder waar. Eind 18e eeuw viel het Birmese koninkrijk binnen en vernietigde Ayuthaya, roofden alles leeg, en namen de koningen gevangen..
Uiteindelijk trok Birma zich weer terug, maar van de oude glorie van Ayuthaya bleef niet meer over dan ruines...
Die wij vandaag gaan bekijken !!! In deze hete stad !!!

We huren 2 fietskes, en nemen een goeie plattegrond, en gaan weer op pad...!! We fietsen eerst lekker rond (de temperatur is dan enigszins te hebben, maar owee als je afstapt...) en genieten van de levendige huidige stad. Sawadee Kha...Sawadee Krab...! Ja, 2 van dit dametjes op de fiets doen het hier leuk !! Vriendelijk wordt er geroepen en gezwaaid.
We gaan eerst in het buitengebied wat bezichtigen. De ruines liggen overal door de stad bezaaid.

Ze zijn weer allemaal prachtig, maar na Phimai en Sukhothai zijn dit wel weer veel ruines, en veel van hetzelfde.
We pakken er een aantal hoogtepunten uit,
zoals de liggende boedda...Ontzettend groot !! En de tempel waar een boeddahoofd opgeslokt wordt door de wortels van een boom. We genieten van het rondfietsen, en van de stad, en van de ruines.

Rond 5 ur weer fietjes inleveren, hapje eten, tassen ophalen bij het guesthouse, en nog 2 urtjes met de trein naar Bangkok.
We komen weer lekker terug in ons vorige guesthouse, de Cozy Bangkok Place... een aanrader voor iedereen die van plan is naar Bangkok te gaan !!!
Lekker douchen en slapen...en morgen op pad... :)