Langtang & Helambu Trekking - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Langtang & Helambu Trekking - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Langtang & Helambu Trekking

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

30 December 2010 | Nepal, Kathmandu

Door verschillende omstandigheden hebben we dit jaar gekozen voor een trekking in de gebieden van Langtang en Helambu.
Beetje dubbel gevoel vanwege mijn eerste voorkeur voor andere gebieden. Voor het afgelegen Inner Dolpo gebied helemaal in het westen van Nepal. Of voor een trekking bij de Kanchenjunga, een 8000er in het uiterste oosten van Nepal. Beiden trekkings zijn echter met tenten en een beeeetje overmoedig in december... niet te doen vanwege de intredende winter. Laat staan nog van de kosten.
Dus Langtang en Helambu zijn het alternatief. Een alternatief dat na alle informatie toch uitdagend genoeg blijkt! Een trekking weer met lodges en guesthouses, met de "luxe" van water, toiletten en warme kachels... hahaha.

En ik weet dat Langtang en Helambu mijn eerdere trekkings niet zal kunnen evenaren... Niet het Everestgebied: mijn eerste kennismaking met de Himalaya! En niet Annapurna: mijn trekking solo als uitdaging en afsluiting van een bewogen jaar!
Maar Langtang en Helambu heeft me erg positief verrast en heeft voor nieuwe heerlijke uitdagingen gezorgd!! En heeft ons flink laten werken!!

Een vergelijking gaat eigenlijk niet op en is eigenlijk niet eerlijk... maarrr...
Annapurna was in alle opzichten allesomvattend! Een prachtige trek die ons steeds hoger bracht naar ons ultieme doel Thorung La Pas op 5416m! Om na dit hoogtepunt weer naar lagere hoogtes af te dalen en het prachtige circuit te voltooien met nog een hoogtepunt naar Poonhill.

In Langtang en Helambu heeft de hoogte ons de meeste uitdaging bezorgd! Een paar statistiekjes (ik ben er dol op hahaha). In tegenstelling tot 2 nachten vorig jaar sliepen we nu 5 nachten rond de 4000 meter en 2 nachten op 4400 meter! Liepen we vorig jaar nog 3 dagen boven de 4000 meter met als uitschieter natuurlijk 5416 meter, nu liepen we 6 dagen boven de 4000 meter, waarvan 2 dagen naar toppen op 5000 meter, 2 dagen naar hoogtes van 4800 meter en over 2 bergpassen op 4165 meter en 4610 meter! Met in ogenschouw genomen dat op 4000 meter hoogte de lucht nog maar 60% zuurstof bevat... En ter vergelijking de Mont Blanc met 4800 meter de hoogste berg van Europa is...

Waar we op de andere trekkings om en door bergmassieven liepen en we dichtbij de witte bergen en hoge pieken waren, waren nu de verre uitzichten naar de vele pieken in de Himalaya onze beloning na de vele inspanningen. Uitzichten ver naar de bergmassieven in het westen en ver naar die in het oosten! En de vele prachtige zonsopkomsten en zonsondergangen!

Ja, Langtang en Helambu Trekking heeft me zeker verrast en was zeker meer dan de moeite waard met prachtige uitdagingen en prestaties!!

Vele-hoogtemetertjes-kusjes

• 30 December 2010 - 14:23

Tante Astrid:

wauw wat een mooie foto. Moest meteen aan het titicacameer in Peru denken, ook zo'n 4000 meter maar onder hele andere omstandigheden...als ik het zo lees is de Incatrail voor jou te licht....