Terug in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Terug in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Terug in Kathmandu

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

31 December 2010 | Nepal, Kathmandu

zaterdag 4 december 2010

De winter is vroeg in Nederland aangekomen. Na al 2 weken flinke kou en een prachtige week vol sneeuw voelt het bijna onwerkelijk naar de bergen aan de andere kant van de wereld te gaan. Waar we hier enkelshoog in de sneeuw lopen, zullen we daar veel sneeuw zien en de nodige kou leiden, maar weet ik ook dat we waarschijnlijk niet of nauwelijks zelf door de sneeuw zullen stappen en dat we het overdag warmer zullen hebben dan hier in Helmond.

Wel beetje spannend om met zo'n sneeuwval met het vliegtuig te vertrekken! Da's voor mij voor het eerst. Maar alle vluchten gaan volgens schema. Jurg is op tijd geland vanuit Zurich en wij zijn klaar voor vertrek.
Als we in het vliegtuig zitten op een van de laatste vluchten van die dag tegen middernacht roept de captain om dat de vleugels voor vertrek eerst sneeuw en ijsvrij gemaakt moeten worden. Een spectaculair gezicht als een hoogwerker met een machtige stoomspuit de vleugels onderspuit!
Eenmaal op de startbaan maakt het vliegtuig eerst veel meer toeren in stilstand dan normaal gesproken. Als de rem er af gaat speren we er als een raket vandoor! (beetje overdrijven maakt de zaak duidelijk hè) En al heel snel zijn we los... Over 6 uur zullen we in de woestijn van Bahrein staan en nog eens 6 uur verder vliegen in de bergwereld van de Himalaya.

Het vliegtuig van Arkefly zit net als vorig jaar niet vol. Jurg en ik zitten allebei apart omdat we links van het vliegtuig aan het raam willen zitten. Daar zullen bij aankomst de bergen opdoemen...

Grappig om precies 1 jaar later weer op het vliegveld van Bahrein te zijn. Alles is nog hetzelfde inclusief de kerstversieringen en kerstman in dit islamitische land. Om 7 uur 's morgens 20 graden in de woestijn voelt even heeeeel lekker na de koude weken in Nederland!

Op de tweede helft van onze vlucht is het genieten van de wondere wereld onder ons. De dorre droge woestijn, de kunstmatige steden van de oliestaten, het azuurblauwe water, en dan uiteindelijk de hoogste witte toppen van de wereld, en bij de landing het gevoel te hebben de daken van de huizen van Kathmandu te raken!
We zijn terug!!

Om half 5 's middags landen we op het rustige vliegveld en een half uurtje later na de visumperikelen rijden we in de schemer de wonderlijke, chaotische en stoffige wereld van Kathmandu in... Op naar Thamel, de toeristenwijk van de stad waar alles te koop is, en naar ons Hotel Manang.
Bij de incheck staat Sancha op ons te wachten. Het is goed om hem weer terug te zien! Morgen zullen we al meteen naar de bergen vertrekken. Kathmandu kennen Jurg en ik inmiddels wel van de eerdere trekkings! Zo snel mogelijk de stad uit!

Na een snelle douche, is het eerst de spullen in orde maken voor de trekking morgen, waterflessen halen, geld omwisselen en eten!
Terug in de chaos van Thamel, dezelfde straatjes, dezelfde winkeltjes, hetzelfde constante getoeter, hetzelfde stof op alle spullen in de winkels en dezelfde lachende of harde gezichten. Alsof ik vorige maand pas weggegaan ben...
Na lekker genieten van de italiaanse keuken van La Dolce Vita met zware ogen gaan slapen... Morgen gaat het beginnen!!

Een-andere-wereld-kusjes