Trekkingdag 16 Ghopte - Mangengoth - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 16 Ghopte - Mangengoth - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 16 Ghopte - Mangengoth

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

23 Februari 2011 | Nepal, Kathmandu

maandag 20 december 2010

Het ontbijt in het vroege ochtendzonnetje voelt op deze hoogte al een stuk aangenamer!
Vandaag hebben we weer een iets kortere tocht voor de boeg. Door bossen en over bergruggen lopen we naar ons volgende slaapplekje.
We beginnen met een stukje in de zon, maar komen al snel in de schaduw waar de vorst weer op de grond zichtbaar is. Brrr. Het pad is rotsig en ongelijk, klauteren en balanceren. Af en toe worden we tussen de bomen aangenaam verrast door vele kleine paarse bloemetjes! De kale alpiene hoogtes hebben we definitief achter ons gelaten...

Rond half 12 komen we op onze lunchplek. Stralend in de zon, op een open plek op een bergrug. Achter ons kijken we uit over de pas naar Gosainkunda waar we vandaan komen. Onherbergzaam, kaal, woest en al een stuk hoger. Het pad waar we over gelopen hebben is niet meer te zien. Het is dat we weten waar we gelopen hebben, dat vaag nog het dakje te zien is van onze lunchplek tijdens de afdaling, anders is het bijna niet voor te stellen dat daar een pad is en dat we daar naar beneden gegaan zijn.

Voor ons ligt een klein hellinkje en terwijl Sancha en Saila bij de lunchplek uitrusten lopen Jurg en ik dat stukje naar boven. Want hier is het weer genieten op de verre uitzichten over de oostkant van de Himalaya!! Al die witte toppen stralend in de zon! Prachtig in volle glorie voor ons. Eerste de kale grauwe granieten bergen en daarboven de juwelen van de bergen, de sneeuwtoppen van 6000m en hoger!
Lekker languit in het gras, jassen onder het hoofd, uit de wind en in de zon, genieten we lange tijd van het prachtige uitzicht voor ons. En dromen een uurtje weg... zucht. Wat een kracht stralen die toppen uit.

Ganchenpo (6387m) die we vanuit de Langtang vallei zagen, die prachtige flanken waar ik verliefd op werd, nieuwsgierig hoe hij er van de andere kant uit zou zien. Van deze kant is hij zeker zo mooi!
Rechts ervan Urkimang (6151m) Lingsung (>6000m) Shisha Pangna (8013m) een achtduizender die ver weg ligt, Dame Blanc (6830m) en Dorje Lalpa (6988m). Op de laatste word ik weer spontaan verliefd... de trotse kracht van een perfecte piek! De stompe top van Ladies Peak (>6000m) en Pubi Chyacha (6660m) gevolgd door verschillende hoge bergmassieven steeds verder en verder naar het oosten... Makalu en Everest massief helemaal in het oosten...
Wat heb ik al veel mogen bewonderen in de Himalaya, maar wat is er nog veel te ontdekken! Fantaserend over andere gebieden, diep in die bergmassieven, omringd door die woeste witte toppen...

Na een uurtje genieten eten we een hapje met het uitzicht naar de lodge waar we het einde van de middag zullen zijn. Een kleine zilveren ketting daar ver weg markeert het ijzige pad wat we net voor de lodge nog steil omhoog moeten.

Aan het begin van de wandeling lopen we weer door prachtige en heerlijk geurige naaldbossen. Van de zon in de schaduw is het temperatuursverschil wel 20 graden! De bossen wisselen weer af met rotsen en stenen. Jurg merkt op dat de wereld altijd genoeg stenen zal hebben. Nepal for sure! haha.
Mijn tempo, adem en conditie zijn top! Ik voel me heerlijk fit met het gevoel de hoogste toppen aan te kunnen! Wat is het heerlijk allemaal!
Aan het eind van de middag komen we bij de eenzame lodge van Mangengoth op 3285 meter. En kunnen we nog een kwartiertje genieten van de laatste zonnestralen. De lodge gelegen op een bergrug, het pad morgen weer een nieuwe vallei in. Langzaam op weg naar de bewoonde wereld.
Achter ons, en ook door het raampje van mijn kamertje te zien, Naya Kang (5844m) met daarachter de Langtang vallei.

In de vroege avond genieten we van een hele goeie stoof, heerlijk eten en goed gezelschap. Rond de stoof schuiven een fransman, zijn vriendin en zijn berggids aan. Al pratende blijken de mannen bergklimmers te zijn. De gids heeft al 20 keer op de top van een 8000er gestaan! De fransman jaren geleden onder andere op de Everest en een K2 poging waarbij hij op 8000m terug moest! Ontzag, bewondering en duizend en één vragen! Met open mond... Fascinerend, maar wetende dat dat een wereld is die ver buiten mijn bereik ligt. Dromend, maar geen ambitie om dergelijke gevaren te trotseren...

Prachtige-uitzichten-kusjes

Afstand 10 kilometer
Green View Lodge

• 24 Februari 2011 - 10:10

LYLA:

Wat een levensgenieter ben je. Ik lees tussen de laatste regels (nog) geen ambities...wat niet is kan nog komen, nog zoveel te ontdekken ;-)