Kerstavond in Thamel - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Kerstavond in Thamel - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Kerstavond in Thamel

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

11 Maart 2011 | Nepal, Kathmandu

vrijdag 24 december 2010

Terug in de bewoonde wereld is het weer een drukte van geweld. Tussen alle mensen en bussen op het pleintje waar we aankomen is onze auto er niet. Door een studentenstaking ligt het verkeer plat. Voorlopig kan de auto niet bij ons komen, en er vertrekken geen bussen. Iedereen loopt druk te doen en te roepen. We besluiten een stukje terug te lopen naar een tuinrestaurantje om te gaan lunchen. Onze afscheidslunch van Saila en Sancha. Onze trekking zit er op, hun werk is weer gedaan. Straks gaan ze terug naar hun families en wij vertrekken morgen weer naar huis.

Samen vieren we de succesvolle trekking! Het prima werk dat ze weer geleverd hebben, het fijne gezelschap dat ze waren, en alle goeie zorgen... sterke Sancha en zachte Saila. Ik zal ze weer missen. Zoals ze in de bergen al zeiden, het voelt meer als vrienden dan als alleen begeleiders. Wat waren ze weer goed voor ons!!! Met lekkere Nepalese hapjes, een veeeel te pittig gerecht, en grote flessen bier vieren we het afscheid ;-)

Als de lunch gedaan is en de staking inmiddels voorbij staat ons busje op ons te wachten om ons in een klein uurtje door de voorsteden naar Thamel hartje Kathmandu te rijden. Onderweg zetten we Saila af vlakbij zijn huis. Afscheid met stickerboek voor zijn kinderen, mijn sokken en een dikke dikke tip!! Zooo verdiend!! En ik wens hem toe dat het leven hem en zijn gezin alleen maar goeds zal brengen.
Dan naar ons Hotel Manang, in kerstsfeer! Inchecken en afscheid van Sancha met stickerboek en dikke verdiende tip! Het is gedaan, het zit er op. Onwerkelijk altijd weer opnieuw.

Dan naar ons kamertje. Jurg gaat eerst wat inkopen doen. En ik... ik neem een hele lange hete overheerlijke douche!! Hoe zalig de luxe van een schoon zittoilet, gewoon toiletpapier dat op een hangertje hangt, een badkuipje om in te staan met een douchekopje waar een goeie hete straal uitkomt, om 3 keer je haar te kunnen wassen, en het niet koud te hebben. Zucht... wat een genot. En om straks te slapen in een bed met dekens, op een "normaal" matras. Vergeleken bij thuis nog steeds geen grote luxe, maar nu en hier zooooooo'n grote luxe voor mij!!! Met het besef dat deze luxe voor zovelen hier niet is weggelegd... zij zullen altijd koude douches en harde bedjes hebben.

Ik voel me heerlijk en schoon. Lekker optutten en gewone kleren aan. Kerstsmsjes van thuis komen binnen. En een heerlijke verrassing dat ik bij mijn aankomst thuis in de nacht van eerste op tweede kerstdag niet zoals verwacht alleen sta en met de trein naar huis ga, maar onverwacht een prachtige krullebol op mij zal staan te wachten! Mijn eerste kerstkadootje!

Om een uur of 17 lopen we Thamel in. Het is ontzettend druk en de stad gonst in een sfeer van een naderend kerstgevoel. We snuffelen in volle boekenwinkels en zoeken al uit wat we morgen willen kopen. We genieten van de sfeer en de mensen op straat. Veel opgedofte Nepalezen, de jongens en de meisjes naar elkaar lonkend en giechelend. De toeristen op weg naar de vele restaurantjes.

Jurg en ik genieten van een heerlijk kerstdiner bij La Dolce Vita, het heerlijke italiaanse restaurant. Loom van de hete douche, het lekkere eten en de wodka cola vieren we deze kerstavond en de afsluiting van toch weer een prachtige trekking! We hebben het saampjes er goed van afgebracht! :D

Door de muur van het restaurant klinken de geluiden van een ontzettend goeie rockband. En we besluiten hier nog even een goede borrel te nemen. De rockband next door blijken geen westerlingen, maar lokale kleine Nepalezen die vette rockmuziek maken! Onvoorstelbaar! En als kers op de slagroom... komt ook nog de Kerstman voorbij!!! Wat een afscheid van Nepal... :D

Happy-Christmas-afscheidskusjes