Safari Blue !! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Safari Blue !! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Safari Blue !!

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

06 November 2011 | Tanzania, Dodoma

zaterdag 22 oktober

Vandaag eindelijk op Safari Blue! Een hele dag op een traditionele dhow (zeilboot) met een klein groepje. Varen, snorkelen, verlaten zandbanken, een stil strandje, mangroves en met geluk ook nog dolfijnen. De trip staat hoog aangeschreven. En eindelijk, net voor het einde van mijn vakantie is het zover!

Dolfijnentrips zijn hier ook mogelijk. Maar ik heb bewust voor deze trip gekozen. De dolfijnentrips staan hier namelijk bekend als een jacht met tig kleine motorbootjes, allemaal achter de dolfijnen aan. Gevonden? Springt iedereen in het water, een drukte van jewelst en is het uitkijken voor de schroeven in het water van de vele motorbootjes. Niet echt dus met veel respect voor het wildlife hier. Maar, tja, kun je de locals het kwalijk nemen? Werk is geld. Dolfijnen is werk. Hoe meer mensen willen, hoe meer geld. Aan de andere kant, als de dolfijnen echt niet zouden willen, dan kunnen ze er zo snel vandoor gaan dat deze bootjes ze volgens mij niet bij kunnen houden ;)
Maar na een heel bijzondere zwemmen-met-dolfijnen- ervaring in Nieuw Zeeland (slechts met 1 boot en 15 mensen) trekt me de wijze waarop het hier gaat niet aan. In de Safari Blue zit echter alles in en grote kans dat we ook met dolfijnen zwemmen. Ik gok dus hierop! (Maar... al een paar dagen een klein stemmetje in mijn achterhoofd dat het toch wel weer een heel bijzondere kans is om met dolfijnen te zwemmen... en vanuit het guesthouse gaan ze 's morgens heel vroeg om de drukte voor te zijn... Misschien? In het geval we ze vandaag niet zien? Dan morgen misschien toch maar? ...)

Om 8 uur in de ochtend worden Sonja, David (een aardig maar rustig zwitsers koppeltje) en ik door Ali opgehaald. Ali is samen met Musai de vaste taxichauffeur van Bellevue. Ik zit voorin en babbel er wat op los met Ali, een hele aardige man, die ons graag onderweg uitlegd wat er te zien is en waar we naartoe gaan. (En Ali blijkt ook 5 en een halve vinger te hebben. Ook zo'n vreemde halve pink extra. Raar gezicht. Zouden ze dat niet vaak stoten?? Kunnen ze die ook goed bewegen?? Dat zijn dan vragen die in mij opkomen, maar durf zoiets écht niet te vragen...)
Ali rijdt ons naar Fumba aan Membai Bay. Waar de boot op ons ligt te wachten. We hebben er zin in!!

De eerste aanblik op het strandje is echter zwaaaar teleurstellend... En we vrezen het ergste. 50 tot 60 mensen op het strandje!! Een aantal zeeeer luidruchtige lompe Nederlanders, grote groepen Italianen (niet echt de meest populaire toeristen). Sonja, David en ik kijken elkaar verbaasd aan. Ojee...

We krijgen een gezamenlijke briefing op het strand wat de dag in gaat houden. En dan worden we verdeeld over 4 boten, zo'n 12 man per boot en de crew. Okay, het beste er maar van maken. (Gelukkig een rustig groepje op onze boot, hoewel ze geen van allen blijken te kunnen lachen... hoe vreemd!)
We stappen op onze mooie boot De Lindi. De crew is vriendelijk, drinken zoveel als we willen aanwezig. Omdat de boot snel volzit is er voor ons alleen plek op het voordekje. En dat... blijkt een heerlijk plekje!

We varen weg langs allerlei kleine onbewoonde eilandjes hier in de kust. Het windje is heerlijk, de kleuren weer prachtig. Dit is lekker!
Eerst op zoek naar dolfijnen. De motor uit en met 4 boten dobberen. En ja! Daar zien we er 2, mooie stompe neusjes en rugvinnen door het water!! Ohhh, wat zijn het toch unieke dieren!! We zien ze een paar keer en maar kort. Bij de briefing is verteld dat het geen dolfijnenzwemmen is. Als we verder varen besluit ik morgen nog echt wel op dolfijnentrip te gaan!!

We varen naar een lege zandbank. Om te snorkelen en voor degenen die willen wat te luieren in het zand. Een prachtig goudgeel klein eilandje, hier zomaar in het water. De kleuren van het water eromheen prachtig. Een klein pareltje!
Maar leeg??? Normaal gesproken wel... omdat wij als laatste boot van de vier aankomen staan er al 40 mensen op die kleine zandbank en 12 zonneschermen! En is er geen leeg plekje te zien! Dit is echt niet normaal! Hier is echt geen sprake van een exclusieve trip, dit is massatoerisme! Hebben wij dat! Het is niet anders.

We zetten wat mensen op de zandbank af en varen een stukje terug om te snorkelen bij het rifje. Na het duiken valt dat natuurlijk wat tegen, maar toch is het best leuk. In de kortste keren zwem ik tussen een grote school kleine visjes.
Na het ophalen van de mensen op het zandbankje varen we om het grote eiland verderop heen voor een andere snorkelplek. We zien in de verte vaag het vasteland van Tanzania.
Deze andere plek is echt super! Het koraal niet zo bijzonder, maar de vissen des te meer! Ik zwem alleen met een van onze bootsjongens aan de rand waar het dieper is en we zien ineens 2 heeele grote scholen met grote vissen. Echt zooo mooi!! Omdat ze tegen de diepte afsteken is het goed kijken. Prachtig! Boven het koraal nog veel moois te zien. Jep... een mooie plek.

We varen verder een baaitje in met poreuze rotsen en mangroves. Het water is ondiep. Ik snorkel even naar de mangrovebomen, benieuwd hoe de takken er onder water uitzien, maar hier onder water te troebel, te zanderig, dus niet veel van te zien.

Terug op de boot varen we naar het grotere eiland met prachtig strand voor de lunch. Per tafel de eigen groep, dus redelijk verdeeld. (Maar toch nog 60 man...) Een lekkere fishbarbeque wordt klaargemaakt en voor het eerst eet ik een klein kreeftje of krabje (of een kruising haha) Sorry... (Schandelig dat ze zo'n beestje doodmaken voor het kleine beetje vlees dat er in zit!)
En als toetje krijgen we alle lokale soorten fruit te proeven. Zoals het fruit van de Baobab. Vreemd zoet.

Er is volop tijd om te zwemmen en te luieren. Lekker even rustig genieten. Sonja en David zijn heel aardig, maar David spreekt bijna geen engels (franstalige zwitsers) dus komt een gesprekje niet echt op gang.
Een strandwandeling levert weer mooie plaatjes op. Grillig gevormde schelpen overal op het strand. Een grote krab is druk bezig met zijn holletje in het zand graven. Prachtig te zien hoe hij zijn holletje in gaat, met een grote lading zand tussen zijn pootjes eruit komt en dat 30 cm verder neergooit en snel zijn holletje weer invlucht. Als ie in de gaten heeft dat je dichtbij bent, blijft ie heel alert staan. Op zijn hoede...

Dan is het weer tijd om te gaan. Als we varen worden er geen motors gestart, maar gaat het zeil omhoog. We zeilen!!! En op het voordek is dat een geweldig gezicht!!! In een half uur varen we terug naar de kust. Langs de goudgele zandbank (die nu wel leeg is...) De wind in de zeilen, het geluid van de golven en van het zeil, de kleuren van het water. Perfect!!!
Dit is de bonus! Dit maakt deze trip goed. En dit mag voor mij nog lang doorgaan... zo heerlijk vredig, zo loom, zo lekker uitkijkend over het water, bijzondere gedachtes... zucht...

Dan zit het erop. Terug op het strand staat Ali weer op ons te wachten. En terwijl we het uurtje naar Bellevue terugrijden ben ik zo soezelig dat ik mijn ogen bijna niet open kan houden. Ali ziet het en lacht me uit! Oke, hij lacht me toe... ;)
Gelukkig afleiding in de Colobusaapjes die nu in de bomen langs de weg zitten.

Terug bij het guesthouse vragen Ida en Dion hoe de trip was en hun mond valt open als ze horen van de 60 man en hoe de zandbank eruit zag. Ze zijn verbaasd! Dit is echt ongekend. Het is inderdaad een exlusieve trip, bedoeld voor 1 boot met niet meer dan 10 man. Dit vinden ze niet kunnen en ze gaan zeker een klacht indienen bij hun contactpersoon.
Och we hebben er het beste van gemaakt en toch een leuke dag gehad.

Ida boekt me snel een dofijnentripje. Morgen een kadootje voor mezelf op de laatste dag hier!

Safari-Bluesss-kusjes