Paje, Jambiani en Bwejuu... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Paje, Jambiani en Bwejuu... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Paje, Jambiani en Bwejuu...

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

05 November 2011 | Tanzania, Dodoma

vrijdag 21 oktober

Na 2 dagen duiken nu weer een dagje fietsen. Zonnen en luieren in Jambiani. Toch wel het favoriete plekje na Bellevue. En van alles te zien onderweg!

Na de mooie zonsopkomst terug naar bed. Na 2 zo'n vroege ochtenden eerst lekker uitslapen. Tot half 9...
Na het ontbijt om 10 uur met mijn fietsje op pad. Na een vroege ochtendregen is het nu broeierig heet. Ik groet de fruitboer op het hoekje.

In Paje ga ik van de harde weg af en schiet de zanderige weggetjes van Paje in. De typische bijna kleurloze huisjes, de droge weggetjes. Toch is het op haar eigen manier heel mooi. Nog steeds zie ik niet dat het hier omschreven wordt als toeristisch. Okay alleen aan de kustlijn de hotelletjes en bungalowtjes, maar in het dorpje staat de tijd stil... iedereen gaat zijn eigen rustige gangetje. Het is genieten van de weinige mensen die er zijn en de aparte droge sfeer die in het dorpje hangt. Af en toe hoor je een radio of tv door de raam schellen. Kinderstemmetjes in huis. Een Jambo als ik voorbij fiets. De wasdraad vol met was. Een dak dat gerepareerd wordt.

Weer op de harde weg fiets ik via de grillige grote Baobab bomen naar Jambiani. Dezelfde droge huisjes en weggetjes, maar toch weer heel anders. Meer spelende kinderen op straat. Een stuk of 8 oude autobanden voor een huisje en 8 luie mannen die erin hangen (zoals al vaker gezien). De vriendelijke lome Jambo's. De dorre zandvlakte die voor voetbalveld doorgaat.

Mijn fietsje parkeer ik weer bij de Blue Oyster, ik kleed me om en neem een strandbedje. Krijg een handdoek van de strandjongen en nestel me lui onder de rieten parasol. Kijk uit over de prachtige tinten van de zee. De houten visserbootjes dobberen weer in het water. De zon schijnt volop. Een van de weinige keren dat ik echt alleen ben. En ik spin als een lui poesje... Ohhhh, dit is toch wel heeeeel fijn.

Ik raak in gesprek met een duits stelletje dat ik van het duiken terug zie komen. Ze hadden geen goeie ervaring en ik tip ze Buccaneers. En luier nog wat.
Ik kijk naar de kinderen langs het strand. De meisjes die van de islamitische school komen. Kindjes die verderop in het zand spelen. Jongetjes die water uit een boot scheppen om te voorkomen dat ie onder water gaat. Meisjes die aan het hinkelen zijn op het strand. Enige tijd later wenk ik ze. En geef ze ieder een aantal stickervellen. Goeie beurt! Met vieren op het stenen trapje, elkaars velletjes bekijkend in het vrolijke swahili.

Al snel is het weer half 5 en terug op de fiets naar Bwejuu. Het zonlicht is prachtig nu met lage schaduwen. Dus eerst genieten van Jambiani. En daarna van Bwejuu als ik het dorpje infiets, van de harde weg af. Ergens is er een moslimbruiloft. Harde muziek, veel kleurige maar bedekte vrouwen in hun zondagse kleren. Opvallend dat de paden hier in het dorpje van het spierwitte strandzand zijn.

De lekkere luierdag sluit ik lekker af in Bellevue. Morgen ga ik eindelijk op Safari Blue... een hele dag met een traditionele zeilboot op het water.

Stille-dorpjes-kusjes