Onhebbelijke hitte ! - Reisverslag uit Yasu, Japan van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Onhebbelijke hitte ! - Reisverslag uit Yasu, Japan van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Onhebbelijke hitte !

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

21 Juli 2012 | Japan, Yasu

donderdag 19 juli

Vandaag heb ik het he-le-maal gehad met die hitte! Ik ga er zo mee stoppen! Wat is het hier ondragelijk heet! Ik kan de zon hier niet uitstaan. En dat is bijzonder te zeggen voor iemand die zo van de zomer en de zon houdt. Maar het is voor de vijfde achtereenvolgende dag zonnig en zo onhebbelijk heet! Het is een sauna. Je schroeit hier gewoon weg. Het is slopend.
Denk je een dag lekker 20 kilometer te maken, om 14 uur ’s middags op 15 kilometer ben je KAPOT. Kun je niet meer. Is je lichaam een oven die zichzelf opwarmt. En wil je maar een ding. Je kamertje!

In de zon 38 graden. Vaak zonder wind, en als die er is, dan meer een warme fohn dan verkoelend. Was het eindelijk een ochtend bewolkt en regenachtig, is het ’s morgens al 30 graden en voelt het als een natte warme deken. Ook niet lekker, maar nog altijd beter dan de zon erbij. Loop je ’s morgens om 7 uur, is je gezicht al nat van het zweet. En de rest niet veel minder.
Zit je gewoon ergens lekker te rusten of te eten. Voel je een zweetdruppel gewoon over je rug naar beneden lopen. Terwijl je niks doet…
En ’s nachts… de airco op 27 graden geeft verkoeling. Zet ik em voor het slapen gaan af, dan word ik ’s nachts wakker met een graad of 30-32 op de kamer. (Mijn horloge registreert alles) ;)

Morgen wordt regen voorspeld… wie had gedacht dat ik dat nog ooit zou zeggen, maar Gelukkig! Met een hoofdletter!

Wat een contrast met de Himalaya! Waar de temperatuur voor het lopen perfect was, en je juist niet uit keek naar de stervenskoude avonden en nachten. Zo gloeiend heet is het hier en kijk je uit naar de avond als het enigszins zwoel is… Tot het tijd is om te gaan slapen en het op je kamertje tropisch is als je - net als ik - het liefst zonder airco slaapt...

En zag ik nog uit naar een pittige bergetappe… ik geloof niet dat ik het nog zou kunnen. De lamme hitte zit in mijn lijf en benen. Dat wil niet meer. Ik geloof niet dat ik op dit moment nog zou kunnen doen wat ik de eerste 9 dagen heb gedaan. Daar is mijn lichaam al te verhit voor…

Wisten jullie dat:
• als de zon schijnt je een eitje kunt bakken op mijn huid
• ik op dezelfde dag de paraplu kan gebruiken tegen de regen en vervolgens tegen de zon
• elke centimeter van mijn lichaam en elk stukje stof iedere dag zeiknat is
• de natuurlijke functie van de wenkbrauwen – namelijk je ogen beschermen tegen het zweet dat van je gezicht loopt – hier niet werkt
• de japanners lachen om mijn bruine armen en gezicht
• en soms ook om mijn rode stomende kop bij een steile trap of pad omhoog
• ik op een bewolkte ochtend genoeg heb aan 1 flesje water, en in de zon ik 2 flesjes per uur nodig heb
• ik niet snap hoe die mensen hier kunnen functioneren
• ’s morgens om 7 uur bij de minste inspanning je al een zweetdruppel van je nek over je rug in je broek voelt rollen
• en nog een… en nog een…
• ik vannacht 30 graden op mijn kamertje gemeten heb, vanmorgen om 7 uur buiten 31 graden, vanmiddag op het heetst van de dag 38 graden en vanavond om 20.20 uur 30 graden. Wat dan ineens heel lekker voelt.
• het nu op mijn hotelkamertje met de airco aan met 27 graden eindelijk lekker voelt, maar als je de gang oploopt de hitte je om de oren slaat
• ik nooit gedacht dat ik dat zou zeggen, maar zo blij ben als het bewolkt is en zelfs als het regent!

Hot-steamy-and-wet-kisses!

21 juli 2012 13:38 | Door: bart
oh dat klinkt als een echte uitputtingsslag! het is ok om jezelf tegen te komen, maar ik hoop dat er ook nog wat te genieten valt! laatste week zwemmen met pinguins om weer op temperatuur te komen haha succes gr bart

21 juli 2012 19:50 | Door: tante Astrid
wat n verschil...weet jij hoe warm het hier is?
Dikke zoen van tantie Astrid met hopelijk morgen een zonnige dag hier en voor Natasja een fikse walking fridge daar xxxxxxxxxxxxxxxx

• 21 Juli 2012 - 13:38

Bart:

oh dat klinkt als een echte uitputtingsslag! het is ok om jezelf tegen te komen,maar ik hoop dat er ook nog wat te genieten valt! laatste week zwemmen met pinguins om weer op temperatuur te komen haha succes gr bart

• 21 Juli 2012 - 19:50

Tante Astrid:

wat n verschil...weet jij hoe warm het hier is?
    Dikke zoen van tantie Astrid met hopenlijk morgen een zonnige dag hier en voor Natasja een fikse walking fridge daar xxxxxxxxxxxxxxxx