Een lesje tempelrituelen... - Reisverslag uit Takamatsu-shi, Japan van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Een lesje tempelrituelen... - Reisverslag uit Takamatsu-shi, Japan van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Een lesje tempelrituelen...

Blijf op de hoogte en volg Natasja

01 Augustus 2012 | Japan, Takamatsu-shi

Hoe gaat dat nou in zo’n tempel? Hoe tonen de pelgrims hun eer en welke rituelen voeren zij uit?

Ik kreeg mijn les bij tempel 38 van Myousyou...

Het begint bij de hoofdpoort, waar we buigen in de richting van de hoofdtempel. Dan stappen we naar binnen. Eerst naar het fonteintje met de bakjes om onze handen en gezicht te wassen. Het luiden van de grote bel is een gebruik dat maar af en toe gedaan wordt.

Dan gaan we eerst naar de hoofdtempel.
Iedereen heeft een tasje bij zich met kaarsjes, wierookstokjes en naampapiertje. Eerst wordt een kaarsje aangestoken. Altijd met aansteker, nooit aanmaken met het kaarsje van een andere dat al brandt, want dan haal je de kracht uit de wens van dat kaarsje. Je maakt 2 of 3 wierookstokjes aan in de vlam van je eigen kaarsje en zet ze in de pot voor de stokjes. Je loopt de trap van de tempel op en stopt je naampapiertje in de bak die daarvoor bedoeld is. Je gooit een klein geldmuntje in de bak en begroet of zegt dank tegen de boeddha in de tempel. Je luidt 2 keer de bel die er hangt. Dan leg je een kralenketting over je beide middelvingers terwijl je handen tegen elkaar gevouwen zijn.

En dan begin je met het opzeggen van sutra’s in een bepaalde volgorde.
1. Eerst zeg je de Kaigyoge sutra 1 keer. Dit zijn woorden aan het begin van de sutra om het boeddhisme te aanbidden.
2. Dan zeg je de Hanny Shin-Gyo, de Hart sutra.
Een lange sutra die op monotome toon opgezegd wordt.
3. Dan zeg je de Komyo Shingon sutra 3 keer
Een krachtige sutra dat al het ongeluk afwendt.
4. En als laatste zeg je de Ekoumon sutra 1 keer
Een wens dat iemands daden uit mag stalen naar alle dingen in de wereld.

En dan buig je…
Vervolgens ga je naar de Daishi tempel met het beeld van Kobo Daishi, waar je hetzelfde ritueel als bij de hoofdtempel herhaalt.
En bij het verlaten van de tempel, draai je nog een keer om en buig je naar de hoofdtempel.

En mijn manier…?
Ik heb de rituelen 2 keer gedeeld met Myousyou. Dat waren mooie ervaringen die we samen deelden.
Maar ik ben geen boeddhist. Mijn doel is niet zoals de pelgrims het belijden van het boeddhisme en het bidden bij iedere tempel. Ik voel die behoefte ook niet.
Bij de eerste tempel van de dag steek ik een kaarsje en een wierookstokje aan met daarbij in gedachten mijn wens van die dag. (88 zondes af te leggen, weet je nog haha). Als er nog een tempel is aan het einde van de dag, dan bedank ik voor de kracht van die dag.

En voor de rest… ervaar ik, zie ik, luister ik…
Dat is mijn manier... :)

Pelgrim-kusjes

2 augustus 2012 13:44 | Door: tante astrid
ik dank je voor alle mooie verhalen...steek dadelijk n kaarsje voor je aan xxx

3 augustus 2012 11:17 | Door: Oud-collega Nicolaas
Ha die Natas, respect voor jouw, mooie pelgrimage vol met ontberingen en zelfinzichten! Dank, heb genoten. Grtz. Nicolaas PS geniet straks samen met friends & family van het bereiken van die magische 40-grens.

5 augustus 2012 17:44 | Door: GGGiel
Hoi Natasja,
Je leest dit pas wanneer je thuis bent omdat je nu nog ergens boven de wolken zit.
Volgens mij heb je goed begrepen wat Boeddha bedoelde,.. je moet je eigen weg gaan, en dat deed je. De fout die volgens mij velen maken is om anderen na te doen omdat men denkt dat alleen zij het juiste doen. Wie zegt jou dat wat zij doen, dat is wat Boeddha wilde bereiken? Nee,.. het Boeddhisme zit uiteindelijk in iedereen, alleen wij zijn geen Japanners, wij zijn Hollanders, dus niet met elkaar te vergelijken. Wat je kwijt wil voor een tempel doe je op je eigen manier. ;-))
Goed wat je gedaan hebt, hou de herinneringen vast en geniet er de komende jaren ook nog van.
Ik zie je thuis weer.

• 02 Augustus 2012 - 13:44