Dag 27 - De laatste wandeldag... - Reisverslag uit Shikoku, Japan van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Dag 27 - De laatste wandeldag... - Reisverslag uit Shikoku, Japan van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Dag 27 - De laatste wandeldag...

Blijf op de hoogte en volg Natasja

02 Augustus 2012 | Japan, Shikoku


Shikoku-Chuo City, donderdag 26 juli

Ik sta om 6 uur al buiten te wachten. Het is een voornamelijk rechte weg naar tempel 83. We beginnen gewoon te lopen. Ik zet mijn verstand op nul. En gewoon lopen. En wonderbaarlijk gaat het goed… Na een uurtje is er de paraplu er weer. En het nadeel is dat je dan alleen maar veel van de grond ziet. Maar niet erg, want de weg is niet bijster interessant. Door de grote drukke stad. En dan ineens, sneller dan verwacht zijn we er! 10 kilometer gelopen en in nog geen 2,5 uur tijd. Een gemiddelde van boven de 4 kilometer. Eindelijk… dat was een goeie! En het is lekker gegaan!

Bijna jammer om nu naar het station te gaan. Maar zo moet het vandaag. Met het boemeltreintje verder. Om half 11 zijn we er en beginnen weer te lopen in de hete zon. We zijn nu snel bij tempel 87 (Nagaoji). We hebben besloten 87 en 86 om te wisselen omdat 86 bij de grote spoorlijn ligt. Dat is makkelijker voor ’s middags.

Na tempel 87 is het een kilometer of 7 in een rechte lijn naar tempel 86 (Shidoji). Ook hier weer zweten, paraplu, verstand op nul en lopen. Even halverwege een pauze om drinken te kopen en niets doen kost al zweet. Maar het lopen gaat goed, net op deze laatste wandeldag. Ik ben me er bewust van dat het hierna met het lopen gedaan is… morgen nog een autodag en dan zit het erop. Raar… heel raar.

En in nog geen 2 uur komen we bij de schaduwrijke en hete tempel 86 uit. Bijna 8 kilometer gelopen. Niet slecht! :) We puffen en zweten eerst uit. De tempel heeft veel groen en bomen. Een groep duiven probeert een graantje van mijn noten mee te pikken. Grappig.
De stempel en dan naar het station. En daar scheiden onze wegen…

Myousyou stelde gisteren voor dat ik vanuit hier met de trein naar tempel 65 ga. Hij gaat met de trein de auto ophalen bij tempel 1. Eerst wilde ik het samen doen, samen uit samen thuis. Maar ik kies uiteindelijk voor zijn voorstel omdat me zo’n gevoel overvalt dat ik tempel 1 nog niet wil zien… Tempel 1 is voor het laatst.

Op station Shido neem ik eerst de expres tot aan Takamatsu station, overstappen en dan de expres naar Iyo Mishima. Slaapplekje al gereserveerd. Ik doe er 2 uur over. Hij een uur en dan nog 2 uur rijden.
We zien elkaar straks.

En zo gaat het. De trein is in een kwartier in Takamatsu. Daar een half uurtje wachten. Even lekker een roombroodje kopen en een plekje zoeken aan de raam aan de zeekant. En een kwartiertje later vertrekken we. Een uur lang. Door de grote moderne stad, door het platteland. En dan daar is ie weer! De zee! Lekker!!
En ik herken onderweg plekjes waar we gelopen hebben, waar we op de trein gestapt zijn en waar we geslapen hebben. Nog maar pas, maar lijkt al weer lang. Hoe raar…

En wolken! Grote plukken wolken boven de bergen! Hoe prachtig!! Ik geniet van de weg en denk aan Myousyou die nu al in Bando is.

Ik loop het station van Iyo Mishima uit en moet een flink stuk lopen naar het hotelletje. 16 uur inmiddels. En ik vervloek de hitte. Wat is het toch een akelig onhebbelijke zweetzooi, maar och wat heb ik dat al vaak gezegd. En na anderhalve kilometer zweten in 40 minuten ben ik er. Een groot modern hotel met vriendelijke eigenaren! Dit is lekker!! Ik krijg meteen een slushpuppie. Waar een rooie zweetkop wel niet goed voor is, haha.

Mijn eigen kamertje, douchen, de was aan, een internetkabeltje… Jep, dat wil wel. Ik vraag me af waar Myousyou zit.
En pas na 20 uur hoor ik mijn naam. Myousyou is er en ik maak met een lach de deur open. Ik heb met hem te doen dat het zoveel tijd gekost heeft. Hij lacht ook en zegt 'geen tomtom'… Okee dat zegt ie niet, maar geen navigator. Het was al donker en het hotel is inderdaad lastig te vinden. Ja we zijn beiden blij. Grappig. Dat had ik in de eerste dagen niet kunnen vermoeden!

Die avond lekker slapen, zonder muggen… en met een mooi gevoel.

De-laatste-kilometertjes-kusjes

Statistieken
Gelopen van 6.09 tot 8.45 uur
Nettto 2.22 uur
Afstand 10 kilometer
> 49 meter < 45 meter

Daarna trein

Gelopen van 10.28 tot 12.30 uur
Netto 1.49 uur
Afstand 7.8 kilometer
> 23 meter < 31 meter
Daarna trein

Gelopen van 15.55 tot 16.36 uur
Netto 0.41 uur
Afstand 1.4 kilometer

Weer:
Heet, blauwe lucht, 35 tot 40 graden in de stad.


2 augustus 2012 21:02 | Door: brigitte
het veldje met de bloemen is een geslaagde foto..

3 augustus 2012 02:49 | Door: tante astrid
Ha Natasja, zo'n laatste wandeldag...gelukkig nog niet je laatste reisdag he. Maar evengoed begint dan al het einde te naderen van een megareis door ziel en zaligheid. Die boeddha heeft je wel getest niet waar? Zon, zee, water, muggen, muggen, muggen...en allemaal doorstaan! En goeie beslissingen genomen (is het niet altijd zo dat de beslissing die je op enig moment maakt ook de beste is van dat moment?). Ben benieuwd of je al toe bent aan plannen voor een volgende reis en waar die naar toe gaat. Ga je ook nog aan de slag c.q. ga je verder met je cursus schrijven? Misschien niet alleen over de reizen naar diverse oorden maar de reizen in jezelf? Ik geniet van je verhalen, ze nemen de lezer mee in een gevoelswereld die vertederd, soms verrast en af en toe bezorgd achter laat....Enne doe je je Japanse kameraad namens mij bedanken voor zijn goede compagnonschap, het gaf mij een veilig gevoel! Dikke dikke dikke zoenen enne kom gauw ook bbq'en...

3 augustus 2012 10:04 | Door: Marian van den Nieuwenhof
Hoi Natasja,
Jammer, jammer, jammer, niet alleen dat jouw reis er bijna opzit, maar dat daarmee ook de kei mooie verhalen stoppen!!! Wat heb ik genoten van jouw tocht!! Een hele goeie optie om te blijven schrijven, maakt niet uit over welk onderwerp, jouw verhalen zullen zeker blijven boeien!!! Geniet nog van jouw laatste vakantiedaagjes daar, goeie terugreis en tot gauwes weer in het Helmondse.
Groetjes, Marian.

  • 02 Augustus 2012 - 21:02

    Brigitte:

    het veldje met de bloemen is een geslaagde foto..

  • 03 Augustus 2012 - 02:49

    Tante Astrid:

    Ha Natasja, zo'n laatste wandeldag...gelukkig nog niet je laatste reisdag he. Maar evengoed begint dan al het einde te naderen van een megareis door ziel en zaligheid. Die boeddha heeft je wel getest niet waar? Zon, zee, water, muggen, muggen, muggen...en allemaal doorstaan! En goeie beslissingen genomen (is het niet altijd zo dat de beslissing die je op enig moment maakt ook de beste is van dat moment?). Ben benieuwd of je al toe bent aan plannen voor een volgende reis en waar die naar toe gaat. Ga je ook nog aan de slag c.q. ga je verder met je cursus schrijven? Misschien niet alleen over de reizen naar diverse oorden maar de reizen in jezelf? Ik geniet van je verhalen, ze nemen de lezer mee in een gevoelswereld die vertederd, soms verrast en af en toe bezorgd achter laat....Enne doe je je Japanse kameraad namens mij bedanken voor zijn goede compagnonschap, het gaf mij een veilig gevoel! Dikke dikke dikke zoenen enne kom gauw ook bbq'en...

  • 03 Augustus 2012 - 10:04

    Marian Van Den Nieuwenhof:

    Hoi Natasja,

    Jammer, jammer, jammer, niet alleen dat jouw reis er bijna opzit, maar dat daarmee ook de kei mooie verhalen stoppen!!! Wat heb ik genoten van jouw tocht!! Een hele goeie optie om te blijven schrijven, maakt niet uit over welk onderwerp, jouw verhalen zullen zeker blijven boeien!!! Geniet nog van jouw laatste vakantiedaagjes daar, goeie terugreis en tot gauwes weer in het Helmondse.

    Groetjes,
    Marian.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Shikoku

Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 518725

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: