Varen op de Yangzi Rivier - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Varen op de Yangzi Rivier - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Varen op de Yangzi Rivier

21 Oktober 2007 | China, Peking

Nadat we wakker zijn, gaan we lekker op het dek zitten. De Chinezen zijn eerst op excursie aan land en we hebben de boot bijna voor onszelf. Aan het eind van de ochtend zullen we gaan varen. De Yangzi rivier ziet inderdaad een beetje geel van kleur.

Speciaal aan deze boottocht is dat we door de beroemde 3 kloven zullen varen. Verder op de rivier wordt aan de beruchte 3 Klovendam gewerkt. Deze moet half China gaan voorzien van elektriciteit en de grote overstromingen gaan indammen. Echter, een kleine bijkomstigheid is dat meer dan 1,3 miljard Chinezen (hebben) moeten verhuizen, omdat met de bouw van de dam het waterpeil met 175 meter zal stijgen! Veel dorpen en belangrijke bezienwaardigheden waaronder de kloven zullen grotendeels onder het water komen te liggen! Wat we niet wisten is dat het waterpeil nu al 159 meter gestegen is. Dit is natuurlijk enorm. Borden langs de rivier geven nog aan tot hoever de rivier zal gaan stijgen. We zien dus welke wegen en huizen nog zullen verdwijnen. Dat is al indrukwekkend voor ons, maar wat een impact heeft dit voor de bevolking! Als je in je nieuwe dorpje staat dat een paar honderd meter boven je oude dorpje is gebouwd, en je ziet van daar af het water stijgen en je landje en huisje en de graven van je voorouders verdwijnen...

Als we varen stroomt het hele dek vol. We gaan al snel door de Qutang Kloof. De eerste van de 3 Grote Kloven. Zoals bijna altijd is het weer heiig (of smogig), maar ondanks dat is het prachtig! Enorme bergen (toch nog) langs het water, terwijl de rivier hier smaller is. Indrukwekkend! Het is genieten...!

Na de lunch gaan we over naar kleinere boten waar ongeveer 100 mensen op komen. Het bovendek hebben we nu voor ons zelf. We gaan met deze boten naar de 3 Kleine Kloven. Deze zijn zo mogelijk nog indrukwekkender. De zijrivier is nog smaller, het water meer groen en helder, de wanden nog steiler en grimmiger. Deels begroeid deels woeste rotsen. Alle 3 zijn ze geweldig, en het is prachtig te zien hoe de spanning zich opbouwt, op het moment dat je denkt de prachtigste gehad te hebben, is de volgende nog prachtiger!!
Super dat we dit mogen ervaren!!

Aan het einde stoppen we even kort in zo'n nieuw dorpje, waar geprobeerd wordt de lokale economie op te krikken door deze boten met toeristen op het niet zo bijzondere dorpje los te laten. Je voelt met de mensen hier mee. En we dragen een klein steentje aan de economie bij.
Na een kort stukje varen op de boot, leggen we weer aan om vervolgens met hele kleine bootjes - voor onze groep dus een man of 20 - door de 3 minikloven te varen (wat hebben de Chinezen hier met 3?!). Dit is weer bijzonder! Nu zitten we aan het opspattende water, blauw en super helder, door nog nauwere kloven met net zo'n hoge bergwanden. Wauw!!!! En nog eens Wauw!!!!

Tegen schemer zijn we terug op de boot om door de andere Kleine Kloven terug te varen. Het wordt al snel donker, waardoor deze boottocht langs die donkere wanden iets heel mystieks en mysterieus krijgt...
En dan sta je daar in je eentje je 'zonden' te overdenken...en over je leventje na te denken...of je gewoon, zonder enige gedachte, aan dit schitterende stukje China over te geven...!!
En dan denk je dat het niet meer beter kan worden...

3-maal-3-kloven-kusjes

• 26 Oktober 2007 - 18:35

Christel:

.... zucht ..... :)

• 28 Oktober 2007 - 11:51

Anne-Lène:

Ik leef me helemaal in! Ik zie mezelf al op de boot genieten. (ik zou dat wel willen)Zo'n prachtig land moet je over je heen laten komen en alleen maar van genieten. En dat doen jullie!!