Fietsen!! - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Fietsen!! - Reisverslag uit Peking, China van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Fietsen!!

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

31 Oktober 2007 | China, Peking

30 oktober
Vandaag gaan we fietsen!! In de omgeving van Yangshuo, een mooie tocht door de gebergten. Even 's morgens een goede fiets uitkiezen. Met hele harde goeie banden, en dan gaan we met hetzelfde clubke als de bergtocht en weer met een gids op pad. Langs de dorpjes en rijstvelden, over weggetjes en paadjes, en vooral ook weer veel stenen!! Maar vooral ook vlak langs die wonderlijke bergen.
We komen bij de bekende Moonhill uit. Dit is een hoge berg, met bovenin een bijna perfecte natuurlijk gat in de berg. We klauteren hier weer de ruim 1200 traptreden (ene Fransman was ons al eens voor met tellen...) omhoog. Het is weer een pittige. Bovenin lopen we door de ronding en het uitzicht aan beide kanten is weids en fantastisch!! Zo gaaf om dit van bovenaf te zien! Na al die grote steden en cultuur in het begin van de reis, is de natuur toch geweldig en steeds weer verrassend! It's a wonderfull world!! En daar mogen wij een deeltje van zijn...

Na de afdaling lunchen we bij de gids thuis. Haar man kookt en we zien hoe simpel de meest lekkere maaltijden gewokt en klaargemaakt worden. Het is weer verwennerij. Na de lunch fietsen we naar een zijriviertje en gaan 2 aan 2 op een bamboevlot! Om te raften!!! Hahaha, dat moet je zien... De chinezen hebben wel vlotten waar ze met 10 man opzitten, tafeltje, stoeltje en dakje, eten en drinken en een zangeres. En ze zitten vanwege het gewicht bijna tot hun enkels in het water!! Tja, en raften... Bij het eerste dammetje moeten we uitstappen op de dam, terwijl onze 'schipper' de boot er schrapend overheen trekt. En dan mogen we weer zitten... Het is lachen, het is enigszins ontspannend, maar dat lukt pas als je je er aan overgeeft (en dat kost Natasja in het begin wat moeite...). Met vervolgens weer een uurtje fietsen bij lage zon, komen we weer in Yangshuo zelf uit.

Het is snel eten, douchen en optutten, want er staat ons een geweldige show te wachten. We gaan naar een licht- en soundshow tussen het karstgebergte. De regisseur hiervan is degene die ook voor de opening van de Olympische Spelen verantwoordelijk is. Nou, wat we zien...daar zijn geen woorden voor!! Het is een en al pracht. De bergen worden met grote spots aangelicht. Zo mysterieus prachtig. De show speelt zich op een meer af. Het is licht, het is vuur, het is...ja, wat is het...?! Je moet het zelf kunnen zien.
100 bamboovlotten die synchroon rode doeken uit het water lichten en daar soort golven van maken. Aan de kanten doemen ineens honderden fakkels op, ineens zijn ze er en tegelijk. Ze komen niet aanlopen, je ziet niet dat ze aangemaakt worden. Patsboem, het is licht!! Een brug wordt over het meer getrokken (je ziet er in het donker niets van) en er komt een menselijke verlichte slinger over heen. Met een snelle telling komen we al tot 200 vrouwen. En er doen nog zeker 200 mannen in de show mee, en nog eens een hoop kinderen. Wij hebben ademloos zitten te kijken...Dat belooft wat voor de opening in augustus 2008... En net zoals de chinezen niet gezellig tafelen, maar alleen functioneel eten...zo is het ook met shows...Want echt, ze lopen 5 minuten voor het einde massaal allemaal weg!! Hahaha. Een kort geklap, opstaan en wegwezen... en die westere toeristen blijven over. Tsss, het is zo vreemd en toch ook weer komisch!

31 oktober
We hebben als enigen onze fietsen nog een dag gehuurd. We moeten die dag weer om 7 uur 's avonds vertrekken voor de nachttrein, dus we kunnen er nog een volle dag uithalen!! Lekker met zijn tweetjes en een goede plattegrond vroeg op pad. Eerst naar het oosten van Yangshuo. Daar is o.a. een berg met een uitsteeksel dat ze de vrouwelijke Boeddha noemen... Hoe kan zoiets natuurlijk ontstaan zeg!
We fietsen er heerlijk rond, en door het stadje Fuli waar we nog op schitterende plekjes en steegjes komen. We zijn getuige van Chineze peutergym bij een schooltje, en we fietsen zowat een atelier binnen waar van die grote papieren waaiers worden gemaakt. Zomaar bij de mensen thuis, met 4 mensen. Er liggen er een stuk of 10 op de grond uitgestald, al deels beschilderd. En een jonge knul van tja rond de 17 of 18 jaar is met een kwast met alle 10 tegelijk bezig. Echt vakmanschap hoor...prachtig mooi,en zo aardig dat we binnen mogen komen. En zoals altijd, weer niemand die engels kan. Rond het middaguur nemen we de westzijde van Yangshuo. We schieten hier ook weer een prachtig gebied door. Even lekker bij een Inn onder te bomen heerlijk wat drinken...wat hebben we het toch slecht. En dan over flinke hobbelwegen weer pittig doorakkeren. Jullie zouden eens moeten zien hoe wij daar fietsen!! Oh, wat we toch allemaal meemaken. Dat is Azie!!

Rond 5 uur zijn we terug voor een snelle hap, en dan weer met de spullen naar de trein. Het blijkt dat niemand meer iets speciaals heeft gedaan, en een deel zich zelfs wat verveeld heeft...Dan genieten we nog meer van onze bijzondere dag!!
Onze laatste nachttrein van deze reis die bijna ten einde is. De volgende morgen zullen we in Hong Kong aankomen. Weer een hoogtepunt, maar wel tevens de laatste van deze Chinareis...

Happen-en-trappen-kusjes

• 05 November 2007 - 21:27

Ad De Kroon:

Wat zijn jullie geweldig actief. Complimenten. En terecht. Uitrusten kun je thuis doen. Nu moet je zo veel mogelijk indrukken opdoen. Vier het verder.
    Ad.