Eindelijk toch nog gedoken !! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Eindelijk toch nog gedoken !! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Eindelijk toch nog gedoken !!

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

12 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Kaikoura, 11 januari 2008


Oh, wat een daagjes hebben we te goed...
Vandaag ga ik duiken, morgen nog een dolfijnen zwem poging, overmorgen (de laatste dag hier) de schitterende treinreis met de TranzeAlphine, en dan zit het er hier op...Dat gaat nu ineens in een sneltreinvaart !!

Maar...eerst duiken !!!! :) :)
Gelukkig is de wind gaan liggen, en gaat het duiken door. We gaan met vier duikers en met Nine, maar de boot is klein, en alles zal best nat worden. Voor Christel niet echt prettig. Dus...ze besluit niet mee te gaan, maar wat dingen te gaan regelen, en in het haventje wel op een handdoekje te zitten. Wel jammer...

Dus hop, met een australier, en aardige duitse vrouw en nederlandse man op de boot, duikpakken aan en spullen mee. Vandaag draag ik volle uitrusting. Een volledig wetsuit, met bodysuit er overaan (7mm Onno en Margot, klopt dat..?) In ieder geval erg dik. Handschoenen en laarsjes en een duikmuts...! Haha, ge kent me niet meer terug...!! (Helaas geen foto's van, want er was geen cameravrouw op de boot...Wel onderwaterfoto's maar die zijn nog een verrassing, zelfs voor mij...)
Maar koud ga ik het niet krijgen in het water !! En het is zonnig !! ;) ;)


Lekker een stuk varen met weer een gave boot !! Heerlijk...
En aanleggen in een rustige baai dat benoemd is tot visreservaat omdat de vissen hier ontzettend tam zijn. (en daar maakten mensen misbruik van omdat ze zich zo lieten vangen...)
Nine gaat met mij duiken, terwijl de anderen met drieen gaan.

Ik heb veel vertrouwen in Nine, en hij legt goed uit wat we gaan doen ! En plons, daar gaan we weer achterover de boot af !! Super is dat !!

De duiklocatie is de Double Cove (in de Marlborough Sounds Onno) ! En we gaan tot 15 meter. Van de kou is echt niet veel te merken, maar het is er 15 graden...
En de vissen...wowwwwwww, wat gaaf !! Het zijn de Blue Cod's die zo ontzettend tam zijn ! Er is geen nederlandse naam voor, omdat ze bij ons niet voor komen. En ze zijn groot, blauwe met hele mooi schubben en vinnen en eten zo uit de hand !! Nine maakt met zijn mes van die mooie schelpen open en die vissen duiken er op af. Als hij mij zo'n schelp geeft om open te maken, kan ik ze niet vasthouden, zo hard komen die vissen er op af !! :D En ik kan ze zo aaien !!! :D :D Super man !!
Verder zien we Spothys, Lether Jackets en Yellow Eyed Mullet (soort haring) En heel heeel heeel veel schelpen en mosselen e.d. Alhoewel hier geen koraal ziet, is de bodem zo mooi rotsachtig en begroeit en bezaaid met schelpen, dat het allemaal wel prachtig is !!
We zijn uiteindelijk 45 minuten onder water... Wat is duiken weer heerlijk !!! (alhoewel ik niet zo tevreden ben over mijn balans onder water...tsss...helemaal niet zo goed als in indonesie. Alhoewel Nine vindt dat het goed ging, maar zoals altijd leg ik de lat vrij hoog voor mezelf...




We varen een stukje...en komen langs andere baaitjes. Wat is het hier mooi ! Zeker zo mooi als Abel Tasman en veel minder bezocht. Gaaf met zo;n klein bootje te doen wat we vanaf de ferry alleen maar konden zien !!

We luchen even op zo'n strandje, en even naar een toilet !! Je wilt niet geloven hoe vol je blaas (of is dat een vrouwending ?!) is na een duik !!

Tijdens de lunch blijkt dat de Australier (een stoere vent best wel) een pastor is (protestants, dus getrouwd en kinderen...citaat: "no way, I want my cake and eat it too !!" dus het celibataire was niets voor hem ;)
Aangezien Nine niet alleen duikerinstructeur is, maar ook brandweerman en op de ambulancedienst hier zit, grap ik dat het niet alleen prettig is een professionele duiker, de ambulance en de brandweer aan boord te hebben, maar ook de kerk !! Dat kan niet mis gaan...!! Het antwoord dat ik terug krijg is..."Hey, he can save you, I can bury you !!" (schrijf ik begraven zo goed trouwens ?! :D)


Daarna weer gereed maken voor onze tweede duik ! Nu op Kumototo Point !!
En plons...daar gaan we weer (dat is zo lachen achteruit de boot vallen. Bij mijn eerste duik in Indo meteen moeten doen...lachen !)
Op dit punt laten zich vaak zeehonden zien, die je dan met duiken kei goed kunt zien, maar helaas zitten ze er vandaag niet... Dat zou echt pas super zijn geweest !!

Na 5 minuten duiken, inmiddels op 12 meter, wil ik naar boven. Ik signaal Nine dat er iets niet lekker zit met mijn mondstuk of lucht. Ik twijfel of de fles wel goed genoeg open is, want ik moet mijn lucht echt heel erg zwaar ' halen' ipv dat het vanzelf gaat. Dus even rustig signalen, naar boven, even safety stop, en dan rustig door blijven ademen zo goed als het gaat. En dan boven het wateroppervlak even aan Nine uitleggen wat er mis is. Ik ben echt best moe geworden, iets wat sowieso met duiken voorkomen moet worden. Nine checkt mijn fles nog eens, maar die is echt goed open. Dat is het probleem niet. Hij probeert het mondstuk en beaamt dat het inderdaad best een zwaarademend stuk is. (Vreemd, want de eerste keer had ik daar iets minder last van, alhoewel ook wel wat zwaar). No sweat...we gebruiken het andere mondstuk dat normaal voor nood wordt gebruikt. Die ademt een stuk luchtiger !!
En of we go again !! Blij dat ik dat toch even gecheckt heb, want dit gaat makkelijker !!

We zwemmen langs prachtige grillige rotswanden, met mooi rode en oranje begroeiing. Op de bodem liggen immens grote mosselen !! Zo groot, man, dat kun je niet geloven !! Nu weet ik dat alles zich vergroot onder water, maar de (grote) hand van Nine past er 3 keer op !! So hey !!! Niet normaal. Het is nog een levende, dus hij kan em niet van de grond halen...anders...!!

Maar, in de rotswand krijg ik iets heel bijzonders te zien (als het goed is staat is op foto !!) De Nudibranch oftewel de Jason Mirabillis, een erg zeldzame onderwaterslak. Schitterend blauw met vlekken en mooie sprieten op zijn kop !! Gaaf om te weten !! (ik had em a. zelf nooit ontdenkt waarschijnlijk en b. toch niet geweten dat ie zeldzaam is ! :D
Nine vertelt later dat er onderwaterfotograven zijn die jaren proberen dat beestje op de foto te krijgen, maar ze niet vinde...en ik, die onervaren Helmondse krijgt em bij haar 2e duik hier zomaar te zien !! ;)

Na 50 minuten komen we weer boven, en klimmen op het bootje... ook heel charmant om te zien, hahaha ! Gelukkig geen foto's !!

Wauw !! Wat ben ik blij met deze duiken hier !! Dat het toch nog in NZ gelukt is !! En dat de kou zo meegevallen is !! en wow, wat weer een adrealine kick !!

En terug op de kant krijg ik goei nieuws van Chris !!
We hadden een dolfijnentrip herkansing geboekt op Akaroa, daar waar het op jullie 2e kerstdag vanwege slecht weer geannuleerd is. We zwemmen daar met hectors dolfijnen.
Maar Brent heeft gewerkt in Kaikoura, waar ze met de dusky dolfijnen zwemmen, de bekende acrobaten onder de dolfijnen. Dat is een veel betere trip !!
Oja, en dat terwijl de meesten ons de andere aangepraat hebben... We hebben de dag eerder besloten om te boeken, maar moeten om een wachtlijst voor Kaikoura, terwijl we zeker zijn van een plaats in Akaroa... Dus het is wachten op een telefoontje of we in Kaikoura er tussen komen... En jawel, smiddags is het verlossende telefoontje gekomen ! Kaikoura gaat lukken, om half 6 sochtends !! Maar dat is de beste trip !! En Akaroa hebben we zonder kosten kunnen annuleren !! Wow, super man !!

Dat gaat morgen alweer gebeuren !!

Dus helemaal hyper van het duiken, en hyper van dit goeie nieuws, gaan we snel op pad, rijden weer naar Kaikoura, naar dat bijzonder plekje voor ons waar we al de walvissen gezien hebben !!

Wat een leven wat een leven... snappen jullie dat ik echt niet terug wil komen... :D :D


Hyper-de-piep-duik-en-geluks-kusjes
xx


Km: 10

Eten: Pasta

Slapen: Bad Jelly Backpackers in Kaikoura *****

Weer: Zonnig, 25 graden !

Hoogtepunt: Duiken !!!

  • 13 Januari 2008 - 14:11

    Sammy:

    `Miauw,miauw, wat lees ik hier? niet terug komen? dan zal ik naar jou moeten komen,he? miauw,(snik) en Maria vind dat ook niet goed!

  • 13 Januari 2008 - 22:13

    Natasja:

    hahaha, aan Sammy denk ik veel..!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 517845

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: