Trekkingdag 19 Thankune Bhanjyang - Chisopani - Reisverslag uit Chisopani, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Trekkingdag 19 Thankune Bhanjyang - Chisopani - Reisverslag uit Chisopani, Nepal van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Trekkingdag 19 Thankune Bhanjyang - Chisopani

28 Februari 2011 | Nepal, Chisopani

donderdag 23 december 2010

In de vroege ochtend word ik weer lekker wakker met het rode ochtendlicht. Vanuit mijn bedje kan ik de zonsopkomst volgen... prachtig.
De wind heeft in de nacht weer flink om het huis geraasd, maar nu is het windstil.

De trekking zit er bijna op. Morgen lopen we em uit en zijn we terug in Kathmandu. En zal het kerstmis zijn. Kerstavond en kerstdiner in het drukke Thamel. Onwerkelijk nog...

Bij het vertrek na het ontbijt geef ik weer stickervellen aan het meisje van de lodge. Haar lach is weer goud waard. Terug in de bewoonde wereld eindelijk weer stickertjes uitdelen. En we maken onderweg dan ook verschillende kleine kinderen weer blij. Blijft lollig!

We volgen de bergkammetjes en terrassen, komen door een dorpje en stijgen weer flink. We nemen een zijpadje steil door de rijstterrassen omhoog! Op een pad zien we verderop 4 kleine kleutertjes, dus stickertjes al in de hand. Al roepend rennen de kinderen hard weg de bocht om, zo vlug als hun kleine beentjes hen kunnen dragen. Denken wij nog dat ze het dorpje op de hoogte brengen van trekkers, niets is minder waard. Ze rennen door, gillend, roepend, de rijstterrassen op. Sancha giert het ineens uit van het lachen. Hij weet de kleintjes die vanuit de hoogte naar ons kijken tot rust te brengen. Het blijkt dat ze bang voor ons waren!! Ze riepen tegen elkaar om zo hard te lopen als ze konden, de boze boemannen kwamen er aan en zouden ze anders te pakken nemen!! Terwijl de allerkleinste ze niet bij kon houden! Hahaha. Onze stickertjes nemen ze voorzichtig en nog argwanend aan, maar als snel breekt de lach weer dooor. Sancha schiet onderweg nog vaak in de lach... haha

We stijgen nog even flink, in ieder geval snel richting top waar ons overnachtingsplekje is. Volgens het programma het laatste wijdse zicht op de bergen. Een koude plek zo doet de naam vermoeden: Chisopani, wat koud water betekent. Brrrr... zou het onze laatste koude nacht zijn?
We volgen al stijgend een zandweg en zien af en toe een brommer voorbij komen. Ineens is er weer leven in de brouwerij met ossen, geitjes en kippen. Totdat we de gekleurde betonnen "appartementen" zien van Chisopani. Een tochtige koude harde plek.... harde gezichten, harde mensen, vreemde sfeer. Een soort arbeidersdorp met bijna alleen mannen, verweerd en ruw kijkend. Hoe anders...

We nemen een van de torens en krijgen ieder een lekkere zonnekamer. En... met een eigen balkonnetje in de zon! Wat heeeerlijk! Vanaf hier zicht op de bergen, die zich op dit moment nog verschuilen in de wolken. We planten ons lekker met een colaatje en gebakken aardappeltjes op ons terrasje! Zonnebrand en een middagje lekker zonnen. Berichten van sneeuwstormen en dikke pakken sneeuw bereiken ons van thuis. Dus laten we vooral genieten van deze laatste warme zonnestralen die ons nog een bruin kleurtje zullen geven.
En zo brengen we onze middag door...

Ondertussen kijkend naar de wereld op het pad voor ons en onder ons. Hoe aan het eind van de middag druppelsgewijs allerlei mensen terug van hun werk (?) komen. Sterke mannen, stug, lopend, op motors. Het is net of ergens een fabrieksbel is gegaan en men afgewerkt is. Het dorpje loopt vol. Er komt leven in de brouwerij. Gevolgd door allerlei jeugd in hippe kleren, scholieren, pubers. Net of ergens een bus is gestopt en buslandingen scholieren komen. Dat blijkt ook, want ze hebben een weekenduitje in de bergen. Wat grappig! Alle "hotelletjes" zitten 's avonds vol giechelende jeugd! Stoer, flirtend, rokend, hip. Sommige dingen zijn op de hele wereld hetzelfde. ;-)
En afvragend hoe de wereld er hier over 10 jaar uit zal zien.

Met de zonsondergang lopen we wat lager, op zoek naar een mooi uitzichtpunt. Ganesh Himal in het westen en Ganchenpo en Dorje Lalpa en de andere in het oosten... Een prachtig schouwspel van wolken, wind en witte toppen. En de zonsondergang die de wolken en de toppen langzaam in warme goudgele en roze kleuren veranderen... Onze laatste zonsondergang hier in de Himalaya... En wat een prachtige!!!