Fietsen en Funken! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu Fietsen en Funken! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Natasja Marcus - WaarBenJij.nu

Fietsen en Funken!

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

09 Oktober 2011 | Tanzania, Dodoma

donderdag 6 oktober

Vandaag gaan we fietsen! Vier 'mountainbikes' staan op ons te wachten! Even de roestige bakken uitproberen... ze werken redelijk en de banden zijn hard. Tassen om en crossen maar!
Glimmend van de zonnebrand want het is om 10u in de ochtend al flink heet. Aan de zee is het heerlijk met het briesje, maar 10 meter van het strand af is het meteen hot!!

Het zandpad over naar de hoofdweg en daar aangekomen eerst naar het zuiden. De wolkenluchten zijn echt prachtig! De natuur niet echt geweldig. Deze oostkant van het eiland is erg droog. De wolken die hier aankomen worden het eiland opgeblazen en regenen in het midden en westen (Stonetown) leeg. Het is hier dus best dor. Dat zien we ook aan het leven langs de weg. Veel verkeer is er gelukkig niet hier. Wel wat Zanzibarianen op fietsen. En het leven speelt zich hier ook af langs de weg. De huisjes, de mensen op de erfjes, af en toe een leeg houten kraampje. En het is droog, kaal en zanderig in de dorpjes langs de weg... Iedereen is hier echt heel vriendelijk en van alle kanten wordt Jambo geroepen (betekenis: Hello how are you!) en roepen we vrolijk Jambo terug!!

De hoofdweg gaat evenwijdig aan de zee, alhoewel we die niet kunnen zien. We komen langs Bwejuu, het dorpje 2 km verderop, en langs Paje 5 km verderop. Paje is niet wat ik me voorgesteld had. Ik dacht dat het een flink toeristisch dorp was (en was best blij er een paar km vandaan te zitten zodat je zelf kunt kiezen of je tussen de toeristen wilt zitten of niet), maar vanaf de weg zijn het alleen de kale stenen lokale huisjes en een klein primitief supermarktje. Iets wat voor een rotonde door moet gaan, en god mag weten waarom dat nodig is in dit verlaten gebied haha, en een soort " bushaltetje" voor de dalladalla's.
Ontdekken doe ik het zelf nog wel, want ik heb mijn fietsje voor 2 weken gehuurd.

We fietsen verder naar het zuiden. En daar langs de weg ineens mijn eerste Baobab Tree! Nadat Regina mij er op wijst :D
Wat een bizarre oerbomen! Groot, met hele brede stammen en helemaal kale takken. Met mijn armen uitgespreidt is de stam nog vele malen dikker. Heel log en heel groots. Onderweg doorfietsend zien we er nog vele in allerlei maten! Bijzonder.

We fietsen Jambiani in, een dorpje aan de kust. Het is echt kurkdroog! Over de zandweg door het dorp zien we de mensen bezig met hun dingen (voor een deel hangen in deze hitte) en horen vrolijke kinderstemmetjes uit de schooltjes. Hier wil ik nog wel es terugkomen en op mijn gemak rondkijken.
We stoppen bij de Blue Oyster, een klein hotelletje aan het strand. Op bezoek bij 2 Amerikaanse vrouwen die de anderen eerder ontmoet hebben. Jill en Luz zijn erg verrast.
We installeren ons bij hun strandbedjes. En ik sta er versteld van hoe prachtig het hier is! Nagenoeg geen zeewier en de zee prachtig mooi! Veel vissersbootjes op het water en spelende Afrikaanse kindjes! Wat mooi om het leven hier te aanschouwen...

Jill en Luz besluiten met ons mee op pad te gaan en na de lunch vertrekken we naar het noorden. Naar de baai van Michamwe waar we de zonsondergang kunnen zien. Het is echter 14u 's middags en ondertussen nog warmer. Niet veel wind dus oef zweten. Om me te beschermen heb ik een dun truitje met lange mouwen aangetrokken. Zin om te verbranden heb ik niet.
Als we na 3 kwartier weer langs Bellevue komen drinken we eerst een frisse juice. Dan weer verder. Het is hier nog stiller, totaal geen verkeer meer.

Na een uurtje slaan we een zandpad in naar een klein dorpje, op zoek naar... The Rock!!
Een grote stenen rots in de zee waarop een restaurantje gebouwd is. En we vinden het... Niet zo spectaculair als verwacht, want het is nu eb en de rots ligt tussen veel slip. Toch, als we door het slib lopen en de trap opgaan is het uitzicht over het water de moeite wel waard! Het heeft een knusse loungehoek waar we een fles wijn opentrekken en op nieuwe reisvrienden proosten!

Daarna fietsen we snel door anders missen we de zonsondergang. Het laatste stuk crossen we een kwartier los zand (ik lig dubbel van de lach boven mijn stuur haha). We komen uit bij een verlaten tja Zanzibariaanse strandtent met harde loungemuziek. De grote baai prachtig voor ons, de zon laag en spiegelend op het water... en geen mens te zien!! Wat een plaatje.... zucht.
Echt de moeite van een hete fietstocht waard!!!

We genieten van de ondergaande zon, de prachtige kleuren. En als het schemerig wordt lopen we naar de muziek. Het is een prachtige strandtent. De muziek luid, alles van hout gemaakt, lekker grote lounge schommelbedden, een kampvuur, los wit zand... het is super!! Er is niemand, alleen wij en het personeel. En dat op deze plek... Mustafa is de "manager" van deze tent die Kae Funk heet.

We cocktailen, relaxen, schommelen in onze loungebedden en hebben lol om gekke Mustafa, die zelf steeds dronkerder wordt. We besluiten hier maar te eten, en daarna maar te kijken wat we met het terugfietsen doen. Aangezien het pikkedonker zal zijn (we hebben onze hoofdlampjes al meegenomen als fietslampjes) en de amerikaanse meiden zeker niet meer terug willen fietsen, zullen we vervoer proberen te regelen. Mustafa regelt het wel roept ie!

We eten heerlijk gegrilde calamaris en ondertussen heeft Mustafa een grote luxe soort jeep geregeld. Er zullen 7 mensen en 6 fietsen in moeten... dat gaat nooit lukken!! En we hebben de grootse lol om het vertrouwen dat deze mensen hebben dat het wel lukt. De kofferbak open, en als wij denken dat er maar 3 ingaan wordt er doorgerommeld, hangt de laatste fiets meer buiten dan binnen, maar zit het uiteindelijk met touw allemaal erin en goed vast!! Wij met 4 op de achterbank, Regina bij Niels op schoot voorin. En Mustafa - dronken - die wil rijden. Huhhuh. Echt niet!! Hij roept gepikeerd "Trust me, trust me. I trust me!" (wat ons credo voor de dagen erna wordt hahaha) maar maakt toch plaats voor een andere chauffeur.
En terwijl we in het pikkedonker terugrijden zijn we toch blij met dit ritje!!

Thuis lekker naar bed...
Morgen gaat het gebeuren. Kitesurfles!! Het gaat de komende dagen waaien!!! Morgen 18 knopen. En hoewel ik er erg veel zin in hebt, voel ik me opgewonden en een tikje nerveus ;) ;) ;)

More to come....
(En foto's volgen nog)

Kae-funk-kusjes



  • 10 Oktober 2011 - 08:44

    Geert:

    He Tasja... zo te zien weer een leuke tijd. Jammer genoeg haal ik nooit het einde van je lange verhalen. Misschien moet je telkens inleiden met een kort overzichtje ;0) Maar ik blijf toch overtuigd dat je echt professioneel moet gaan schrijven ! Hugs uit Vlaanderen. Geert. (11/11 werkweekend tijdens Weerkunde met Frank !)

  • 10 Oktober 2011 - 10:27

    Tas:

    Veel kiteplezier meissie!
    Hopelijk krijg je geen ruzie met de scheerlijnen ;-D
    xxxx


  • 20 Oktober 2011 - 07:28

    Christel:

    Calamaris, fles wijn?? Er is veel veranderd .... ;-)

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Zanzibar

Recente Reisverslagen:

10 November 2011

En tot slot...

09 November 2011

En dan kwam de zon op...

08 November 2011

Zzzzzzzanzibaaaaaaaaaaaaarrr !!!

08 November 2011

Kilimanjaro... en de wondere wereld

08 November 2011

In de vroege ochtend...
Natasja

Welkom op mijn reissite !! Check hier waar ik op de wereld uithang en wat ik allemaal meemaak ! Samen met Maria en later met Christel ! Tenminste… als ik tijd heb om hier berichtjes voor jullie achter te laten. Want met een wereld te ontdekken… Spannende, ontroerende, saaie, spontane, indringende, ontnuchterende, fantastische, schrikbarende, opwekkende (en nog veel meer) berichtjes zullen jullie hier misschien kunnen vinden (maar misschien ook niet). En wie weet ook een fotooke af en toe ! En…als jullie tijd hebben, laat dan ook eens een berichtje achter ! Wil je een meer persoonlijk berichtje achterlaten dat niet voor iedereen te zien is, dan kun je ook mailen naar natasjamarcus@kpnplanet.nl. Iedereen persoonlijk terugberichten kost veel tijd, is de ervaring. En reistijd is te spannend om te verliezen… Dus, verwacht niet altijd een berichtje terug. Hoop dat jullie een beetje mee genieten van onze belevenissen !! See you soon (but not to soon) ! Reiskusjes van Natasja P.S. Alvast fijne kerstdagen en a happy new year !! Want ik ben er nie !

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 517840

Voorgaande reizen:

27 November 2014 - 30 December 2014

Nepal - Gokyo meren en Everest Base Camp

05 Maart 2014 - 20 Maart 2014

Brazilië - Pipa

29 December 2013 - 29 December 2013

Korte reisjes 2013

17 Februari 2013 - 24 Februari 2013

Wintertocht in de Alpen 2013

25 Juni 2012 - 30 Augustus 2012

88 tempeltocht van Shikoku - Japan

02 Oktober 2011 - 24 Oktober 2011

Zanzibar

03 December 2010 - 26 December 2010

Nepal - Langtang & Helambu

06 December 2009 - 29 December 2009

Nepal - Annapurna Circuit

17 December 2008 - 30 Januari 2009

Thailand - Cambodja - Vietnam

06 Oktober 2007 - 02 Maart 2008

China - Nepal - Nieuw Zeeland - Thailand

Landen bezocht: